Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: chinchilla-degus
Läst 4540 ggr
[veralera]
0

Chilla-bebisarna hos Vera&Emilio

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med Ulrika och Susanna att de inte ska behöva stå för allt ansvar när det gäller chinchillabebisar.

Tyvärr så är min kamera världens sämsta och jag innehar inget bildbehandlingsprogram samt hade nästan ingen fungerande belysning i hemmet när jag fotade, så det blev inga höjdarbilder.

Dock har Cassandra (Schniigel) lovat komma förbi med en kamera så det kan bli iaf några bra bilder:)

Ni får nöja er med dessa sålänge!

[veralera]
0

Först ut är bebis 1, som än sålänge är namnlös men kallas Lillan. Mor: Zeta, white ebony. Far: Liten, beige.

Tillhör Familjen Sandelin (vet inte om jag stavat det rätt), och pappan Liten bor hos Susanna som ni alla här på iFokus säkert vet vem det är:)

Född ?, hittad i buren den 11e mars iaf.

De hade inte ens bott hos en månad, Jag tyckte det var kontigt att Zeta helt plötsligt skrek som en galning varje gång jag gick förbi buren, så jag trodde helt enkelt det berodde på att hon behövde vänja in sig lite mer. Så jag lät henne vara ifred några dagar. Snacka om chock när jag ser en liten vit krypa fram under henne när jag ska städa buren!!

[veralera]
0

Lillan igen:)

[veralera]
0

Kull 2,

Tog emot föräldrarna för ett tag sen när förra ägaren tröttnat. De hade suttit tillsammans länge utan att få bebisar, och trivdes så bra så ville inte sära på dem. Dock såg jag dem para sig FÖRSTA kvällen de flyttade till mig och wa-wa-wom - exakt 111 dagar efter att de flyttat till mig ploppar en grå liten hona ut.

Denna hittade jag dock inte förrän några dagar senare eftersom jag hade väldigt, väldigt mycket att göra precis de 2-3 dagarna. Föräldrarna hade varit ute och rastat sig, men när jag skulle städa buren tog jag ut deras hus så där gömmer sig en liten sak.

Jag hann aldrig ta ut hanen (såg dem para sig men trodde bara de lekte) så denna kullen hann också komma… Hanen är dock ute nu. Så inga fler kullar här inte.

Två honor kom det iaf:) Söta som attans.

(Har precis gosat med dem på bilden så därför ser de väldigt flottiga ut… Inte världens bästa kvalitetspäls med andra ord:P Men har betydligt finare och tjockare päls än alla andra "djuraffärs-djur" jag sett.)

[veralera]
0

Andra grå honan.

Är förresten födda den 15e april om jag inte minns fel.

Kom precis när den första honan var född, helt liten och blöt. Pappan till dem sprang runt som en galning i buren fram och tillbaka mellan mig och honan, och krafsade på gallret typ "Titta hit, titta hit!" och där ligger en blöt liten nyfödd chinchilla. Mycket stolt pappa, synd att han behövde flytta:( Önskar att jag hade haft råd med en kastrering INNAN ungarna kom…

Öppnade snabbt dörren, tog hanen och lämnade sen honan ifred. Nästa morgon var det inte bara en sötis utan två som satt där:)

[veralera]
0

Kull 3, födda den 23e (är inte hemma så kan minnas fel, men är 99% säker på att det är den 23e)

Mamma: Silverhagens Moonwing Moth, vitviolett.

Pappa: Tillas Tobias, TOV violett.

En tov violett och en vitviolett som jag först tyckte verkade som en tov, för som nyfödd hade den en riktig mask, men nu tror jag inte det längre. Har inga benmarkeringar eller nåt. Båda är hanar.

[veralera]
0

Violetta hanen. Än sålänge namnlös.

Min första violetta kull:)

[veralera]
0

Vitvioletta hanen:)

[veralera]
0

Kull 4,

En liten beige sak. Hona.

Mamma Cola, grå.

Pappa Ashlan, tov beige.

[veralera]
0

Kull 5 (Oh herregud i jisanes, fem kullar på en gång??)

Kom hem idag och då såg jag en grå liten sak springa i buren, skoj!

Mamma: Turbo-Chins Jadis

Pappa: Kungsängsliljans Guro

[veralera]
0

Två hanar här med!

[veralera]
0

Så jävla snygg!!

[veralera]
0

Snyyyyyggg!! (Samma som förra bilden)

[veralera]
0

Så! Nu var det klart med bilder:)

Zuzziquie
0

Äntligen bilder! Stort grattis till alla bebisarna :)

En liten sak bara, är inte Blake som är pappa till Zetas bebis, utan Liten som jag har, SUCH Royals Speedmaster heter han i stamtavlan. Hetero Beige är han :)
Och en pyttepytte saker *ler* de stavar med Z, alltså Zandelin

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

[veralera]
0

Oj gud shit ja haha jag måste sovit. För jag har ju skrivit under att det är du som äger pappan xD Haha, blake äger ju jag:P

Hm jag tänkte faktiskt skriva med "z" först, men var inte säker. För hade de stavat med s hade jag ju verkat löjlig som skrev med z haha. Men jag ändrar det med=D

Tack för att du sa det:P

monsi
0

Vilka små go bitar.

Underbar lillan Tungan ute

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[veralera]
0

Haha jag hoppas jag kan få sålt iaf någon av dem annars bilder till att bygga massa nya burar:o

Inte för jag hade haft något emot att spara alla (Jag kommer sluta som Ulrika haha) men man ska ju gärna ha plats med alla.

Hade aldrig i mitt liv kunnat tro att det skulle komma 4 kullar inom loppet av en månad! =o

UlrikaD
0

Jättegrattis till alla kullarna, roligt med bilder!

Valhrona vill vinka till pappa Guro iallafall säger hon.Skrattande

Men jag bara måste fråga, annars kommer jag aldrig att sluta fundera på det så ta det på rätt sätt.

Hur kan man missa två olika chilla-kullar? Här hemma lyfter jag ut alla chillor minst en gång om dagen. Både för att de ska få komma ut och springa såklart och för att kolla så att allt är ok med dem.

Och om man inte skulle göra det så skulle det ju ändå inte kunna gå flera dagar, för de får ju mat varje dag? Eller hur ger du mat om du inte sett kull två på flera dagar?

Som sagt, ta det på rätt sätt, men jag fick det inte riktigt att gå ihop.

Däremot kommer jag och kidnappar violetta kullen av dig….båda två snarast!!

monsi
0

Ulrika tar du de violätta så tar jag den på första bilden tror den skulle trivas med fläkans fläckis tjej.

Undrar lite som ulrika.

[veralera]
0

#18 Jadu. Samma fråga har slagit mig många gånger;) När det gäller Zeta trodde jag helt enkelt att hon var orolig pga flytten så lät henne vara ifred. Har ingen aning, bebisen kanske föddes samma dag som jag hittade den. Jag visste som sagt inte ens att Zeta hade suttit med en hane. Fick uppfattningen som att det var minst ett halvår hon suttit själv.

Och angående den grå bebisen så hade jag ute båda föräldrarna som jag skrev, bebisen satt hemma och gömde sig i huset.

Jag matar mina djur en gång om dagen och alla honor jag har med en hane kollar jag igenom buren på en gång om dagen varje dag from att de suttit tillsammans i ja 4 månader eller vad nu 111 dagar blir:P Lyfter på hus mm. Just detta gråa paret i fråga hade jag ända sedan dag 1 hos mig kollat i buren efter bebisar varje, varje, varje kväll. Just ca ½ vecka har jag mycket, mycket, myyyycket att göra. Hade ute alla som vanligt på golvet men städade inte burarna och rensade inte sanden lika nogrant etc. Just då passar man på att föda bebisar jappjapp.

Jag har också ute alla mina djur i famnen minst en gång om dagen. Oftast oftare. När jag går min lilla "runda" på kvällen fyller jag på med pellets, hö, rensar sanden och lyfter ut alla för att se så de mår bra, inte verkar dåliga i pälsen mm.

Fråga Emilio bara:P Köket ligger mellan vardagsrummet och "matplatsen" där alla chinchillaburar är, varenda gång jag lagar mat fastnar jag på chinchillorna istället och bränner maten haha. Varenda gång jag ska gå och hämta något i köket så fastnar jag där. "Hallå Vera, har du hämtat den?" *står med två chillor i famnen* "Öh, va? Hämtat vad?" haha.

Så tro inte att jag låter dem vara ensamma flera dagar=o:p

[veralera]
0

Alltså jag måste börja skriva långsammare på datorn. Jag tycker jag skriver en liten mini-bit men varje gång jag postar en text ser det ju ut som jag skrivit hela min livshistoria=s haha.

Några namnförslag försten? Jag har funderat på att fortsätta med latinska temat och döpa alla bebisar till latinska ord.

[veralera]
0

Jag tror den violetta kommer heta "Bellator", det betyder krigare på latin.

Sedan till hans bror har jag tänkt på "rebell", fast på latin. Visste inte vad det hette dock. Så har hittat det nu, och det heter tydligen defector. Låter aningen… Defekt… Så,

Annars tänker jag helt enkelt - Verita's Bellator och Verita's Rebell? (Haha och DÄR bröt man direkt det latinska temat:P)

[veralera]
0

Hjälte heter väl annars Hero eller Heros på latin, minns inte vilket. Kanske Heros istället för Rebell?

(De är så busiga båda två så tyckte det var bra namn…)

[veralera]
0

Hittade precis att Bellaria betyder godis. Det kan ju den lille beiga saken heta:D Hade funderat på något med godis eller kakor att göra.

(förlåt att det blev typ 10 inlägg från mig på raken…)

monsi
0

Finns jätte många bra namn sidor med olika teman.

Hittade några stycken med latinska när jag sökte efter fornnordiska namn.

Den  vita står det tillhör monsi på så den får heta lever för evigt fast på latinFlört

[veralera]
0

Den vita bestämmer jag tyvärr inte namnet på:(

Sitter och klurar på resten moahaha.

Schniigel
0

Sure, Jag har kameran laddad här hemma! :P

Ypsilon1
0

nej, inte defector, det betyder mer "renegade", typ avhoppare, föräddare

De är sååå underbara. Grattis!.

Jag ska bara beundra dem på avstånd (på bild). tyvärr får jag inte koka ihop någon kidnappning plan  - sambon tycker att vi har tillräckligt med inomhus djur och det är han som skulle ta hand om alla när jag reser pga jobbet

[veralera]
0

#28 jaså där ser man! Ja ordlistor på internet kan ju vara väldigt felaktiga. Ska leta reda på en ordentlig, har någon hemma, hittar den inte.

Annars är både min morfar och min moster utbildade med högsta betyg i latin i skolan (stenåldern, ni vet ;D)

Men defector blir det iaf inte. Det känns inte riktigt bra.

Tack:)

Ypsilon1
0

eller om man kommer från ett land där man pratar ett romanskt språk får man det på köpet när man går på gymnasiet :) jag fick läsa latin i 8 år (4 på gymnasiet för att jag hade inget val) och 4 på universitetet (av eget val Skäms). jag känner också lite, då och då, som om jag kommer från stenåldern, det är bara min svenska som är barnslig :)

[veralera]
0

Haha jag vill jätte gärna lära mig latin flytande :( Det är sjukt coolt att kunna:(

monsi
0

Kommer det flera bilder?

Ja latin flytande hade varit kul att kunna.

[veralera]
0

Ja fler bilder kommer:):)

Schniigel
0

du får som sagt var låna min kamera om du behöver :P

Zuzziquie
0

Zetas bebis var supersöt! :) Kikade lite på henne efter att du hade åkt ;)

Jag vill förresten stjäla din tov vio bebis, hm kanske den white vio också förresten. Och Ulrika, vad skulle du med violett till?! Va? ;)

UlrikaD
0

#35 Jag har ju inga violetta ju..knappt. Och när nu Morgonstjärna flyttar till Ryssland så.Rynkar på näsan

Zuzziquie
0

*Påminner om vem det är som inte gillar violett* Flört

UlrikaD
0

#37 Måste vara rätt violett.

[veralera]
0

Jag är skit förtjust i min vit violetta hane:$ Den är så go! Ligger och gosar i famnen på en i soffan hela tiden.

Det är roligt att se hur olika personligheter de har redan från start, Jadis och Guros ungar bara springer runt och är galna, snälla men galna hela tiden. Två små energiknippen, älskar att springa runt på soffan och hoppa över ens ben. Moon och Tobbes bebisar lägger sig till rätta och somnar i famnen på en så fort man tar ut dem.

Moon var rätt spattig första månaden hon bodde hos mig så tycker det är tur att ungarna blev så lunga och goa:)

#35 Ja visst är hon söt! Skitgullig… Riktigt busig är hon också, hon var riktigt tuff mot hundarna här hemma (genom gallret då vill säga. De verkar inte försöka jaga eller etc djuren men man vet aldrig så de får inte vara ute på golvet samtidigt).

[veralera]
0

Shit gud jag har inte skickat efter stamtvalor än!! haha får göra det ikväll.