OT Monster späckhuggaren..
Jag blir så ledsen över hur vi människor har vilda djur i fångenskap och gör attraktioner av dom som bara är till för att dra in pengar. Seaworld i florida har numera en "monster" späckhuggare som tidigare var deras huvudattraktion och drog in storkovan. Men nu då späckisen dragit med sig tränaren ner i vattnet och därav drunknade så är det här stackars djuret ett monster. Tydligen har samma späckhuggare varit inblandad i 2st incidenter tidigare. Men jag tycker ändå synd om djuret. När man tittar på klippen som finns på msn.se och aftonbladet.se så ser man hur dom håller späckhuggarna i "små" bassänger. Det är ju inget fiskliv för dom inte. Undrar vad som kommer hända späckisen :(

man kan ju hoppas att de tar bort den och sen inser att man inte skall hålla så stora och intelligenta djur i fångenskap! Tragiskt är vad det är. :(
Jag känner att jag har lite dubbelmoral när det gäller detta, Späckhuggare har alltid varit en av mina favorit djur och till sommarn ska jag börja på en skola med Djurparkslinje och då är jag väldigt inne på att välja Späckhuggare som "inriktning" och om jag då hade blivit till exepel tränare så hade jag ju fått jobba med djur i så små bassänger och det tycker jag är fel men ändå vill jag bli tränare, kanske hoppas jag att jag ska kunna förändra tillvaron för dom?

#2 förstår faktiskt inte hur man skulle kunna förbättra vilkoren tillräckligt för dem!
Jag har sett späckhuggare både i fångenskap (i orlando) och vilt (i narvik) och det är ganska enkelt att säga vilken upplevelse som var den bästa (trots snö, vind och kyla)!
Ja jag vet men det var därför jag skrev "kanske hoppas jag på att kunna göra det" Jag tycker också att dom har alldeless för små bassänger men ändå vill jag jobba med dom (det är ju dock inte sagt att jag vill bli tränare på just ett zoo men ja) därför sa jag de om dubbelmoral. Det är hemskt att sånna incidenter händer men man får inte glömma att det är ett stort rovdjur inträngd på en liten yta…

det är ju inte bara den lilla ytan som jag har svårt för dock, utan hela det sociala livet som späckhuggare har och lever vilt. Det går liksom inte att tillgodose i fångensap :(
Om man inte har ett helt hav i fångenskap ;P ja nä Späckhuggare är ju flockdjur så då får man ha en flock och det kräver ju verkligen stor plats

de är familjedjur med starka sociala band och relationer där de håller ihop livet ut. Jag är av den personliga åsikten att det inte går att ha en sådan anläggning som krävs för att hålla dem på ett djurskyddsetiskt vis.

#2 vilken skola är detta?
Himmelstalundsgymnasiet (vet att man han få praktik på ett delfinarium där iaf) Dock så hade det varit roligare att typ jobba men dom i Norge, i det fria alltså.. Men ja, det blir kanske inte ens "späckisar"
Tycker man inte ska ha så stora djur i bassänger!!!Men man måste ju och se från deras sida…Som du skriv cecilia djurparkerna tjänar MYCKET pengar. Men det mesta går ju faktiskt till späckhuggarna och andra djur som tex utrotningshotade djur!…Och tror verkligen ingen kallar späckisen ett Monster!!
För det var ju inte säckhuggarens fel..Tränarens hår kom ju i hans mun! och en av dom andra gångerna så var ju en man gick in till säckhuggaren mitt i natten..Säckhuggaren ku´nde ju ha trott de var en säl elr vad som helst!!
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
Och den kommer nog stanna i sea world..den hade väl bott i fångenskap hela sitt liv?
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
#10 Det mesta pengar går knappast till djurens nytta utan direkt in i djurparksägarens ficka.
Och det är hur många som helst som kallar den "monster". Det är ju det den överhuvudtaget kallats i media, "Monster-späckhuggaren" eller "mardröms-späckhuggaren". :P