Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettchinchilla-degus
Läst 4014 ggr
LilMoon
0

Chinchilla frågor:)

är så sugen på att skaffa två små söta pälsbollar, men man blir fundersam när man har läst att dom skvätter o.o. jag får en bild av att en tapet kan se ut som picaso efter en chinchilla. skvätter dom avföring så mycket?

sen undrar jag vad burar brukar ligga på för pris om man köper dom. hittar ingen bra internet sida som har chinchilla burar T.T

och sen med lukten luktar dom värre än hamster?

och finns de någon som föder upp i sundsvall?

kollade på hemsidan men fanns bara mest uppfödare söderut:(

Rafflan
0

Skvätter vet jag ej, mina har aldrig skvättigt mot väggen, men har man 2 ihop kan dem ju kanske små tjafsa emellan och då skvätta lite och har man galler bur kanske det kommer på väggen?

Bästa är trä bur, har man gallerbur kan man sätta trädskivor mellan buren och väggen, till mina kaniner har jag plast bakom då dem skvätter, men det är risk att chinchillorna gnagare på plasten dock.

Fäboden säljer burar, går även att köpa burar av Wixen

Även FuretTower funkar till chinchillor ;)

Chinchillor luktar ingenting tycker jag, och jag har haft hamster och har nu kanin och marsvin ;)

Det finns ju uppfödare som inte är reggade och dem kan ju finnas lite över allt. Kommer dock inte på någon som finns i sundsvall.

Zuzziquie
0

Svarar lite snabbt nu eftersom jag ska åka alldeles strax :)

Men nej, skvätter? det tycker jag inte?
De kissar i spånet på botten / spån i kisslåda, sen bajsar de visserligen ofta och inte bara på botten, men det det är bara små hårda pluttar som isåfall ligger på hyllplanen som man borstar bort :)

Chinchillaburar brukar vara bäst att bygga själv så det är sällan de i affärer är godkända mått. Tex. av en garderob. Men om man vill ha gallerburar som säljer Fäboden http://www.faboden.se/ gallerburar i godkända mått.

Luktar hamstrar? Chinchillorna luktar iallafall väldigt lite. Inte som möss, råttor etc (som jag har fått för mig kan lukta en del(?))

Hos uppfödare kostar chinchillabebisar 1500kr/st, då med stamtavla osv.

Hmm, tror tyvärr inte att det finns några uppfödare norrut…

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Zuzziquie
0

Okej, Jenny Mari, du var snabbare - jag var visst lite seg ;)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

LilMoon
0

#1 aah okej näe läste tråden om negativt om chinchillor och en del sa att dom skvätte urin osv. så jag ville bara fråga^^

#2 okej^^, mjo hamster luktar är nämligen hamstervakt åt en polare förtillfälligt han luktar mer än mina gerbiler. men kan iofs vara hamsters spån toa-lätt som gör doften X.X

UlrikaD
0

#4 En hamster som har rätt underlag och går på toa-låda luktar ingenting heller. En del honor kan dock lukta när de brunstar.

Jag har 50 chinchillor hemma och jag har då inget skvätt på mina tapeter.

Det kanske beror på att chillorna har käkat upp alla mina tapeter i och för sig…Flört

Men, nej. Enda gången mina chillor skulle skvätta är om de känner sig hotade av någonting och det händer inte direkt.

[veralera]
0

Det där med skvätter har jag faktiskt upplevt EN gång, min ena hona blev lite sur på sin hane när han försökte para sig;) Så skvätte en ful fläck på masoniten som sitter på baksidan av buren. Inte så najs. Men tror knappast det hade förstört en tapet, det är ju bara att torka bort. Och det är som sagt EN gång det hände…

(Lät honan skutta av sig lite på golvet några timmar sen var le probleme solved)

Och luktar tycker jag knappast varken hamstrar eller chinchillor gör. Skulle jag tvinga säga vilken som luktar mest är det väl hamstrar dock. Men det är ju bara när man struntar i att byta buren…