Ovanliga Degusar
**Jag har två underbara avelsgrupper av ovanliga degusar till salu.
Trevliga och påhittiga Degusar.
Grupp 1:
1st Blue Hane + 2 st Bluebärarhonor.
Grupp 2:
1 st Blue och White Patched bärare Hane + 2 st Blue och White Patched bärare Honor
Avelsgrupper som ger ovanliga färger på sina ungar.
Pris 500kr för alla.
Läs mer om ovanliga Degusfärger här:
http://www.degutopia.co.uk/degucolours.htm**
Kolla in min hemsida:

Bortskänkes om dom erbjuds ett bra hem och hämtas i helgen annars gäller 500 kr för allihopa.
Kolla in min hemsida:

har de stamtavla? vart kommer de ifrån? kan du tänka dig att sälja nåt enstaka djur? ålder? temperament? har de haft ungar tidigare o hur har mammorna skött det?
Och var i landet finns de?
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

#2 Har dina blivit sams igen nu?
#3 Enligt annonsen på Blocket finns de i Partille/Göteborg. Fem minuter ifrån mig.

#4 nä som det är just nu har jag en hona som sitter ensam. Funderar på ett eventuellt sällskap till henne.

#5 Vad tråkigt. Kanske lättare att maila personen ifall han/hon inte är inloggad så ofta.
Annars kan du få en hel flock härifrån.

#6 jo jag vet att du har om det krisar ;) Men jag vill helst ha m känd historia så jag kan ha dem i aveln om det blir så. Dock har jag inte gett upp här ännu, men vi tar det riktigt lugnt. Jag har ju varit borta i veckorna så ja har inte velat sätta ihop den sista m de andra ännu. Dessutom har vi en helt ny bur på G så planen är väl att föra ihop alla i den sen. Så länge får hon bo här på skrivbordet med mig. :) Mysigt med en liten krabat här ju ;)

#7 Förstår precis. Därav smileysen efter mitt inlägg.

#8 fast jag hade gärna haft en ren sällskapsgrupp med. Bara det att sambon är tuff att handskas med :P Att skaffa en hane till tösen som sitter ensam nu är ingen omöjlighet, då han självklart inte vill att hon skall sitta själv. Men en helt ny grupp är helkört! Iaf tills vi flyttat (när det nu blir)
Är det inte bara agoutis på bild?
Kan du inte fota så man ser den blåa och de vittecknade?

#10 jag fattar det som att det bara är en blå hane och resten är agouti, men bär vittecknat och blått, så deras avkomma kan få det.

#10 Står att de är bärare. Då syns det ju inte, men man bör ha stamtavla så man vet det säkert.

#11 Skrev visst samtidigt.
Men en hane ska ju iaf vara blå? Om de är ovanliga färger så är det ju roligare att få bild på den?
Så vitteckning är inte dominant hos degus som hos de flesta andra djur?
Jag är medveten om att det finns olika varianter men jag trodde verkligen inte att vitteckning var recessivt hos degus.
Alltså borde de inte vara bärare av vitteckning även om de hade vittecknade föräldrar… ska kolla upp mer information och återkomma!
Behövde inte kolla så långt… Länken ovan visade genetik också så det gick snabbt! Vittecknat är WA och agouti är AA, alltså blir 50% av ungarna WA och 50% AA av en sådan korsning… vilket i sin tur innebär att vittecknat är dominant och inga djur någonsin kan vara bärare av det utan att det syns.
Om föräldrarna till dessa degus var vittecknade så är det helt enkelt så att de blev AA istället för WA… du kommer aldrig kunna få vittecknat efter dem. Tycker det är viktigt information för eventuella köpare så att man inte får något man inte har räknat med.

#15 fast det finns flera degusar som bara har några vita strån i ljumskarna (eller nån annastans), vilket gör att det knappt syns, men de ger vittecknade ungar för det ;)
#16 Men de kanske räknas som vittecknade då - alltså inte bärare? Jag har själv haft enfärgade gerbiler med minimala tecken som knappt syntes på dem som vuxna som ändå var vittecknade genetiskt. Alltså inte bärare av vitteckningen, utan heterozygota. Deras i deras kullar blev vittecknade väldigt olika: Några fick samma minimala tecken och andra fick lite mer vitt. Kan försöka gräva fram en bild på hur liten vitteckningen var om du vill.
Hur kartlaggda är degusarnas färggener? En sida som Degutopia tror jag kommer fram med ganska bra information faktiskt… och i sånt fall så står det klart och tydligt att vitteckning är dominant. Är det så, då är det en ny mutation om 2 enfärgade får en vittecknad unge.

#17 jag vet inte hur kartlagt det är om jag skall vara ärlig. Tror Stina sa att de kommit fram till att det var dominant när jag var i kontakt m henne 2006, men efter det så har hon även börjar annonsera om bärare. De svenska vittecknade har dock kommit från en egen mutation än de som finns på andra platser i europa, så det är möjligt att det skiljer sig mellan de olika stammarna?
Men du har rätt, har de vita strån (som inte syns) så är de ju vittecknade & inte bärare av vittecknat. Men att annonsera att de är vittecknade kanske är lite fel med? Då folk blir besvikna om de tror att det skall synas ;)
#18 Det är möjligt, jag kan inte tillräckligt mycket för att uttala mig.
Jag tycker bara att man ska vara väldigt tydlig i annonser om man annonserar ut djur med ovanliga färger… Då får man skriva att de har små vita tecken och vart de sitter, men skriv inte att de är bärare av något som det inte ens går att vara bärare av. Det lurar bara köpare som inte känner till genetiken.
Man kan testa om det är dominant eller inte… En vittecknad får 50% vittecknade ungar med en enfärgad om det är dominant, och bara enfärgade om det är recessivt. Förutsatt att den enfärgade inte är bärare förstås. Sen kan man para två vittecknade med varandra, för om det är recessivt så blir 100% av ungarna, utan några undantag, vittecknade.
Grejen är att vitteckning är dominant hos, så vitt jag vet, typ alla gnagare? Det är möjligt att jag misstar mig men i sånt fall får någon gärna rätta. :)
#3 det är mass avlaren mmalin som säljer degusarna. Så de finns runt göteborg. Akta så ni inte får några sjukdomar och/eller ohyra med hem för den som väljer att köpa dom. Personen är rätt känd för att skicka iväg djur i vissa skick.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Emma och smurfan. Starta gärna en ny tråd om degusens genetik :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.