Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 4307 ggr
Schniigel
0

Frågor till ekorrägare...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… men även ni andra som vet får självklart svara ;)

Jag har som sagt var gått och blivit med Ekorre (se inlägg) och är nu ute efter att lära mig så mycket jag bara kan för att se till att han ska ha det så bra som möjligt.

Foder

Vilka frukter/grönsaker är bra för dom?

Vilka nötter/Frön kan man ge? (och i hur stora mängder)

Behöver dom några tillskott? vitaminer?, mineraler?, saltsten? Vilken ”husmanskost” kan man ge dom och vad bör man undvika?

Inredning

Vilka grenar/växter rekommenderar ni att ha i buren?

Tänkte aven inreda med lite fågelleksaker, brukar det uppskattas?

Finns det något man bör undvika som kan skada ekorren?

Är hjul något man använder? (har sett bilder på det men jag blev lite skeptisk)

Har ni några tips eller något annat jag behöver veta så dela gärna med er!

Fireant
0

tjena..

tyvärr så ser denna ekorre ut som en svensk ekorre att det skulle vara en kinesisk rödekorre så har den röda framben och svart kropp med det vita på kroppen, men jag kan ha fel…

vart köpte du den?

har du det latinska på den?

mvh

Ante

Schniigel
0

Hejhej!

Han är köpt i Danmark som en Kinesisk Ekorre men då jag bara har sett dom svarta (på din hemsida ;) så blev jag lite orolig och kontaktade Ole (egenhold som du länkar till) och han sa att det såg ut som en Kinesisk eller möjligtvis en Sibirisk om han varit kraftigare. :)

http://www.guloggratis.dk/dyr/andre-kaeledyr/andre/annonce/7414868?bigimages=1 men denna ekorren har ju inte svart på sig?

[veralera]
0

#1 Det var denna jag smsade dig om!! Fast du svarade aldrig så mitt sms kanske aldrig kom fram…. (har haft problem med det på senaste)

smurfan-13
0

Ja tycker det ser ut som en svensk ekorrunge jag, men jag kan verkligen ingenting om de ekorrar som hålls.

Zuzziquie
0

#1 Hm, när jag googlade runt så hittade jag några sidor där det omnämndes både en "röd" och en "svart" variant av kinesisk ekorre. Där den röda påminde starkt om den som Schniigel har. 

Finns väl dock minimalt med information, men ska leta vidare lite…

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

[veralera]
0

Ja jag håller med, men bilder på tex Sibirisk ekorre tycker jag också ser exakt likadan ut…

Men även om det nu skulle vara en svensk så är det knappst något man kan göra ju… Inte direkt läge att släppa ut den…

Men "röd ekorre" är det inte bara den ekorren som lever vilt i Sverige? För avlar dem inte på den då i Danmark? (Syfar på danskarnas "rödegern")

Schniigel
0

Någon som kan hjälpa mig att svara på mina frågor? OskyldigGlad

UlrikaD
0

Kan ju som sagt ingenting om ekorrar, men hjul har jag aldrig hört talas om att de ska ha iallafall. Låter ju helt galet.

Hur gick det med bur förresten? Vad blev det för nåt?

[veralera]
0

#8 Det heter ju "ekorr-hjul";)

Haha nej men jag vet inte. Har sett bilder på jordekorrar och ekorrar som haft det men har ingen aning.

Schniigel
0

#8 Nja burletandet har gått sådär, har hittat någon som är lite sörre men inte så stor som jag vill ha den. Funderar på att bygga en (eller ja, be någon att bygga en för jag är värdelös på sånt haha) men frågan är hur lätta de är att transportera? (ska ju flytta till Norrköping) kan man skruva isär något sånt igen?

haah ekorrhjul xD ja nä men jag tycker att det låter mysko

[veralera]
0

Bygg den i sektioner, alltså sida+sida+sida+sida+tak+botten. Och så att man sen sätter ihop taket med sidan med tex haspar (fast som sitter ordentligt).

Är framsidorna för stora så gör som, jag tror det var, gulzebra föreslog i en annan tråd. Bygg dem som dragspel, med gångjärn. Så att man viker ihop dem till halva bredden.

Schniigel
0

# Ah, smart! i övermorgon ska jag iaf ut och fixa mer inredning (grenar osv)

Ingen som kan hjälpa mig med mina frågor? ;P

-ted-
0

Hej! Oasett om du har en Sensk, kinesisk eller rysk ekorre är det iallafall inte någon tropisk art. Om du söker på "squirrel care sheet" eller "pet squirrel" "pet fox squirrel" eller "north american squirrel pet" et cetera får du upp massor av amerikanske sidor med bl. a foderstater. Jag skulle rekommendera att ge runt 70% torrfoder i form a papegojblandning utdrygat med undulatblandning och gnagarblandning (alltså många olika fröer allt ifrån feta solrosfröer till magra gräsfröer - lite pellets, spannmål och nötter) resterande 30% kan du ge ägg, insekter, kött, potatis, rödbetor, morötter, bark, kottar, och små mängder frukt - generellt sett är frukt ett dåligt fodermedel för arter som inte naturligt äter det - men jag är övertygad om att vilda ekorrar även i europeiskt klimat smaskar i sig en del bär och vildäpplen etc. Detta är bara en grovhuggen utgångsfoderstat, men på nätet finns en uppsjö av hemsidor där det informeras om kost för europeiska- och nordamerikansja ekorrar - det är deras kost du vill efterlikna. Prevostekorrar, pallasekorrar och liknande lever i andra miljöer och käkar därför ganska olika saker.

Schniigel
0

Tack för hjälpen! :), Jag ska genast söka på det ;P

Den ända frukt han gillar (av de jag har provat är äpplen) så det är skönt att höra att deras kost inte är såå beroende av frukt :)

Vattnadal
0

Frukt innehåller ju massor av socker, så för djur som inte äter massor av frukt i det vilda är det sällan bra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Schniigel
0

Nej det är klart, jag läste att dom behövde massa frukt dagligen men jag var inte så smart att jag tänkte att det gällde dom tropiska ekorrarna… tur att jag har er härOskyldig

Behöver man köpa några tillskott till honom?

skanepiraten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

MAT !!!

Vanlig gnaggar mix från djuraffärer funkar bra som "grund" men är trevligt att lägga till tex katt torrfoder, mer nötter "hasselnötter" är en stor hit ;)

Jag har själv bara idag sugergliders som ekorrar, men dom tycker om tex kokt ägg så det kan vara av intresse för din söting :)

Grenar från frukt träd är alltid trevligt att gnagga på osv ^^

En liten bild på hur en av mina burar ser ut :)

//Gustav

[veralera]
0

#17 Jag har inte katt utan hundmat i min, vet du vad som är bäst? Eller gör det ingen större skillnad? Hur påverkar taurinen ekorrar, är ju ofta debatter inom tex råttvälrden ifall det är farligt eller nyttigt för råttor.

Om du vet alltså:P (Ursäkta ännu en av mina idiotiska frågor)

skanepiraten
0

#18 Skillnaden imellan katt/hund foder är jag tyvärr inte så insatt i, men jag har fått rådet att använda katt foder. Men man har ju detta tillägg just för det animaliska delen som finns i fodret så därför så många väljer att lägga till det.

Om taurinen har jag tyvärr ingen större vetskap om :/ Men du får gärna upplysa mig om just vad man säger i råttvärlden ^^

//Gustav

kallebuschtaxi
0

Vilda ekorrar äter väll en hel del ägg och fågelungar när det är säsong för det så den animaliska delen får man nog inte glömma bort.

Om ni flyttar till norrköping sedan så har norrköpings akvarier och hemdjur en gnagarblandning som är färdig med hundmat.

Tonny där är mycket hjälpsam och intresserad av att hjälpa till att ta hem udda special foder och så annars.

Schniigel
0

#20 Tack för informationen, det ska jag komma ihåg! (jag flyttar dock bara upp där om jag kommer in på den skola jag sökt till men ja, jag är preliminärt intagen redan)

[veralera]
0

#20 De animaliska proteinen får man ju av hund eller kattmaten precis som vi sa i de inläggen precis innan:P

Tror inte det finns någon färdig blanding som är särksilt bra för ekorrar. Rent allämt brukar ju alla färdiga blandningar vara typ 50% solrosfrön bara (solrosfrön är ju billigast så¨det är ju klart…). TRor det är lika bra att blanda själv. Jag har samma blandning som jag blandar till råttorna, blandat med lite undulat och papegoj blandningar + lite nötter. Att ha gnagarpellets i har jag gett upp eftersom jag inte hittar en enda variant de vill äta…

Har någon något tips på omtyckte pellets med lite extra c-vitamin i är tipset välkommet…

Ypsilon1
0

#17 & 18

Jag vet minst två typer kattmat som inte innehåller taurin : Advance light och Orijen kyckling / kyckling-kalkun. Det finns kanske andra märken som jag inte känner till. Men jag brukade använda dem till igelkotten i början och också när jag fick en undernärd sugar glider som inte var van att äta kyckling eller ägg eller någon annan protein källa. Det räddade kanske hennes liv i början, innan hon fick flytta tillsammans med de andra och lära äta kyckling och gräshoppor av dem.

båda Advance Light & Orijen har högt proteininnehåll, lågt fettinnehåll och balanserad calcium till fosfor proportion, antioxidanter och Omega-3 fettsyror, etc.

Men bara kyckling, ägg och insekter skulle räcka till ekorrar for att få in proteiner, tycker jag Obestämd

smurfan-13
0

#23 låter för mig himla skumt m kattmat som inte innehåller något taurin, d katter behöver det för att överleva. Sen behöver det ju inte vara tillsatt.

Ypsilon1
0

#24 Tack att du påpekat det :) Du har visst rätt och det samma gäller de flesta (troligen alla) däggdjur och även fåglar. Det var tillsatt taurin jag tänkte på, som folk brukar debattera när det gäller mata allätare djur med kattmat. Taurin skulle inte betraktas som giftig (eller sånt), men man måste bara tänka att olika djur har olika behov och att, även om de behöver samma ämnen, varierar intagning, syntetisering och mängd från art till art.

Tack en gång till !