Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: chinchilla-degus
Läst 2312 ggr
[veralera]
0

Kommande babyboom - hos mig med!!

För ett litet tag sedan skapade Susanna en tråd om hennes babyboom med massa chillor på en gång - idag kände jag sparkar i magen, men inte bara hos en hona utan tre! (samt har en fjärde troligen dräktig hona som jag inte känner sparkar än på)

Har en hona som bott här ja, kanske tre månader ungefär. Hon har blivit vääldigt rund om magen senaste månaden, idag kände jag lite försiktigt på undersidan av magen och mycket riktigt massa sparkar där. För skojs skull sa jag "Äh jag känner på honan i buren bredvid också" och japp. Stenhårda karatekickar!

Och nu sa jag "Ha-ha ja men då kollar vi den sista honan i den raden också", och förväntade mig verkligen inte sparkar. Men joho - sparkar där med!! Hon har inte gått upp särskilt mycket i vikt så antar att det bara är en bebis. (Det var stenhårda sparkar så verkar inte vara långt kvar tills hon ska föda iaf)

Sedan har jag ju redan 3 bebisar hemma just nu:) En knallvit hona (möjligen ebony) som är bedårande! Och två små standardgrå honor utan stamtavla, från ett omplaceringspar jag inte hann sära på vid deras förra kulll (väntar på att kastrera hanen så att jag kan sätta ihop dem när ungarna är stora).

Mamman till den vita bebisen sitter fortfarande med sin hane, så hon är ju troligen dräktig igen hon med:)

Så då väntar jag hela fyra kullar!

Föräldarnas färger:

Tan ebony - whilson white

TOV violett - vitviolett

Homobeige TOV - Grå

Grå (mörk) - white ebony

NAJS. Tycker jag.

[veralera]
0

Åhhh jag är så glad!!

Har förresten tagit söta bilder på de små grå men min usb kamer fungear inte:/

Flippers
0

Oj snacka om babyboom, va roligt! Ser fram emot att få se bilder när de är födda Skrattande

[veralera]
0

Jag hoppas på någon rolig lite ebony unge i kullen med  Jadis, whilson white som mamma och Guro, tan ebony som pappa.

Kommer det någon fin behåller jag nog den själv:) Mycket möjligt att jag behåller en vitviolett om det tittar ut någon sån också. Tycker de har sån härlig nyans.

Flippers
0

Ja vitviolett är otrolig mysig färg om du frågar mig.

Har du någon aning om när de kommer? kanske svårt att säga när du inte visste att de var dräktiga?

UlrikaD
0

#3 Nämen har du Jadis också? Haft henne länge? Insåg precis att det var väääldigt längesen Guro flyttade hemifrån.

Dags att fixa hemsida för dig tycker jag.Skrattande

Schniigel
0

Håller med Ulrika, en hemsida börjar kännas lägligt nu ;) (du hade väl en föresten som du höll på med?..)

[veralera]
0

#5 Har du också haft Jadis?:O Eller, jag förstod inte riktigt haha *trög*. Jag har haft henne exakt lika länge som Guro, de kom på samma dag… Det var inte särskilt längesen, såg dem para sig samma kväll som jag satt ihop dem, hon måste nästan blivit dräktig direkt:o

Jag håller faktiskt på att fixa en hemsida. Jag är bar… SEG. Som vanligt! Vill ni tjuvkika på den? Jag kan skriva adressen imorgon så kan ni se litegranna men den är långt ifrån färdig *fniss*

UlrikaD
0

#7 Nej, jag vet att Nature köpte henne, visste inte att hon hade flyttat igen bara.

[veralera]
0

#8 Höhö jo hon är hos mig:P Hon är så sööööt, är så kär i henne. Övergullig, jättemysig och snäll också. Har sånt sött litet huvud.

Förresten kan jag tillägga till #0 att den lilla vita bebisen är dock inte min, eftersom parningen ägde rum hos förra ägaren (glorias hem). Pappan bor hemma hos Susanna:) (visste inte att hon hade suttit med en hane så blev chockad när jag efter några veckor ser en liten vit sak krypa ihop bredvid henne…)

UlrikaD
0

#9 Men sa inte Zandelins att hon eventuellt kunde vara dräktig när hon flyttade? Du kan väl köpa henne ifall du vill behålla henne iallafall? Var det en hona eller hane?

Jag vill se hemsida, jag vill jättegärna se bilder av Jadis!

Och nya bebise med såklart.Skrattande

Allt bild-ansvar kan väl ändå inte hänga på mig och Susanna.Flört

Zuzziquie
0

#10 Vi trodde alla att Liten faktiskt var infertil, jag skulle bara ge honom en allra sista chans här hemma ;)

Och ja, bilder! Och hemsida! :D

#0 Grattis förresten till alla dräktigheterna!

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Emmieline
0

Sätter ett litet av tryck * sätter en tass*

[veralera]
0

#10 Nopps jag fick inte höra ett ord om möjlighet till dräktighet… Fick intrycket av att de hade sepererats för längesedan.

De vill själva ha bebisen tyvärr:/ Annars hade jag lätt köpt den. Åååh är så kär i henne hon är så go.

Och som Susanna sa trodde alla han var infertil. Så får han inte bara en utan två kullar på samma gång:O

Susanna, var det förresten Liten som satt i transportbox hemma hos mig när du kika förbi?:P

UlrikaD
0

#11 Aha, det förklarar saken.

#13 Trodde de skulle sälja alla chillorna, därför jag frågade.

Schniigel
0

Är nyfiken på hur hemsidan ser ut, Vera! ;D

[veralera]
0

Höhö attans. Nu har jag ju usb kabel men kameran glömde jag hemma Skrikandes

#14 Det är ju svårt att sälja dem!!! Man gillar ju alla!!! Jag kommer sluta som dig med 60 stycken!

UlrikaD
0

Jag har faktiskt "bara" 50 st.Flört 

Och av dem är det ju några som är till salu samt en liten tjej som väntar på sin transport till Ryssland.

Zuzziquie
0

#13 Ja just det, ja det var det faktiskt :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

[veralera]
0

Jag vill ha fakta om alla mina djur med på sidan så jag sitter och skriver om igelkottar just nu!!

Schniigel
0

Coolt, om du inte kan fixa en kamera så har jag ju min:D jag kan hjälpa dig ta lite bilder som jag skickar sen så att du kan lägga ut dom :)

[veralera]
0

JAA!!! Annars har alle lovat att jag ska få låna hennes kamera. Eller ja, jag frågade henne för några månader sedan om jag kunde promenera bort till henne och låna den. Då sa hon iaf ja, fast det blev aldrig av. Eller har hon flyttat? Obestämd

Schniigel
0

Ja hennes kamera är iofs bättre än min men hon är väldigt rädd om den :P

Nej hon bor kvar men flyttar snart till stan

[veralera]
0

Haha jo jag vet därför blev jag förvånad när hon vid frågan "Kan jag låna din kamera och fota mna djur?" förväntar sig ett nej men får svaret "Visst, inga problem! Vilket objektiv behöver du?" haha!

Men jag vet inte ens om jag vågar lån hennes, den verkar dyr… Dyrare än vad jag har råd med om jag tappar den i golvet:O

Schniigel
0

Den ÄR dyr ;) men ja, I can help you att fota dju om du vill :)

[veralera]
0

Jag kom på en tråkig sak.

Får alla mina bebisar nu så måste jag ju låta alla vara mammalediga på samma gång och då har jag ju inte ett enda par i avel:C Då går det ju säkert ett helt år utan bebis:C

[veralera]
0

Förresten föddes det igår två små chinchillor, min första violetta kull.

En violett hane och en vitviolett hane. Möjligen TOV en eller båda, har inte kollat så mycket för mamman blev så orolig när jag höll på med dem.

Tog ut dem snabbt och vägde dem bara och de vägde 48 resp 50 gram om jag minns rätt.

Återigen så går det inte att ta in bilder i datorn…

Schniigel
0

*kommer springande som räddaren i nöden med kameran i högsta hugg!*

Grattis föresten ;)

[veralera]
0

Jag tror jag börjar bli sjuk, mår bajs hela dagarna… Så räddaren i nöden kan gärna vänta två dagar eller så iaf:( haha!

Schniigel
0

jaja inte nu, har hela helgen fullbokad (hundutställning imorgon) krya på dig föresten!

[veralera]
0

Åh fusk jag vill också på utsällning.

Schniigel
0

Men jag ska ställa ut (H) haha wish me luck! ;P