Säljs som foder
Vet inte riktigt var jag ska skriva det här men det här känns så fel för mig så jag måste skriva det någonstans.
Finns annonser ute på olika annonsforum om ett omplaceringshem för gnagare, att de tar emot olika djur osv. Allting ska gå väldigt bra till och djuren ska ha det så bra som möjligt osv. Samtidigt ligger det ute annons på reptilforum där marsvin, degus och kaniner säljs levande som foder. Det är samma person bakom båda annonserna.
Har mailat och frågat på reptilforumet och det är marsvin, degusar och kanin som säljs för mellan 15-40kr. Hur kan sånt här få ske? Folk som lämnar in sina djur för omplacering säljs sedan till foder? Någon som har erfarenhet av någonting sådant här? Det här måste ju vara så fel som det bara kan bli.
Det hjälper ju inte om jag hämtar alla djuren nu, om folk lämnar in fler djur till omplaceringshemmet heller. Men någon kommer att köpa dem billigt och mata sin orm med dem. Någon som kan säga hur man ska stoppa det här, jag mår illa.
Köttätande djur hålls som husdjur. Hundar, katter, reptiler osv. Dessa har såklart rätt till en bra och naturlig kost. Detta innebär tyvärr att man måste föda upp och döda andra djur.
Jag ser inget konstig eller fel att övergivna djur blir till foder för andra. I synnerhet inte eftersom människan (som inte alls behöver äta kött) är väldigt flitig på att föda bara för att äta själv. Så för mig är det en självklarhet att dom arter som faktiskt är i behov av kött ska få äta kött.
Jag tycker faktiskt det är riktigt bra ifall gamla husdjur som inte hittar nya hem blir till foder. Då kommer dom till nytta. Det är antagligen mycket bättre än att köpa massproducerade gnagare.
Det som jag däremot kan tycka är fel är är ifall folk lämnar ifrån sig sina djur och blir tillsagda att dom kommer att få nya hem. Alltså ifall någon ljuger om att dom riskerar att bli mat istället. Men ifall alla bara är medvetna om vad det är som händer ser jag inget fel i det.
Däremot blir jag lite upprörd över att många verkar reagerar så starkt på reptilhobbyn och just reptilernas matvanor, bara för att att det förekommer att man utfodrar djuren med råkost, alltså hela foderdjur istället för en massa nermalda djur (färdig hund/kattmat). Då är det ändå det vanligaste husdjuret i Sverige katten. Och katter äter i princip samma saker som en köttätande reptil.
Vilket reptilforum är det förresten?

Det är inte fodergrejen som är problemet för mig här. Visst, jag har problem med det också, men det är ingenting jag går ut med.
Det här problemet är att det finns annonser ute om ett omplaceringshem som ska ta hand om djuren på bästa sätt. Folk lämnar in sina djur där av olika orsaker, allergi kanske i förhoppning om att de ska få nya bra hem.
Istället blir de levande föda hos någon. Det är bara fel! Och är det inte olagligt att göra på det viset så borde det vara det.
Hade det stått i annonserna för omplaceringshemmet: Välkommen att lämna in ditt djur här så blir det levande käk åt någon hungrig orm så hade jag ju inte kunnat komma och säga någonting om det. Då vet ju folk vad de ger bort sina husdjur till. Men det här är ju en helt annan historia.
Och det har ingenting om någon debatt om huruvida "ormar behöver också äta" för det är inte det grejen handlar om.

Någon i Gbg-trakten som har plats för 5 degusar, 5 marsvinhonor och 1 gotlandskanin?
De kan mellanlanda här.
Skulle man kunna få till dessa annonser? Det är ju verkligen något som ger dålig publicitet till reptilhobyn.
Hehe, förresten så är det inte ormar du ska bekymra dig för. Dom äter väldigt sällan. Det är dom stora ödlorna som äter flera gånger i veckan eller dagligen du ska se upp för. :)
Det vore förresten intressant att höra vad det är du har emot djur som foder. Men jag skapar nog en ny tråd om det så att denna håller sig till ämnet.
Tillägg: Jag har skapat den där tråden nu http://exotiskadjur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=deb3ea71-044d-4af2-ad08-26b69538c5e8&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Det finns ingen länk till "djurhemmet" eller annonserna? Du kan pm om du inte vill lägga ut dem här!
Är det samma kön på degusarna? Bor alla ihop? Jag har egentligen inte plats (enligt sambon), men jag har burar, kunskap och är svag för dem ;) Om inte annat kan jag lägga ut dem på min hemsida, bara jag får lite mer info om dem!
Att utge sig för att ha ett omplaceringshem och sedan sälja som djurfoder är ju helt sjukt!! Samma sak med de idioterna som tar emot kaniner och sedan äter upp dem själva. Man får säga sanningen, inte tjäna pengar på att folk vill ge djur ett nytt, bra hem.

Efter att ha varit i ytterligare kontakt med personen så ska omplaceringshemmet upphöra och det här är djuren som är kvar och inte har fått nytt hem. Och de ska flytta nu.
Det är 5 marsvinshonor, 3 degushanar, 2 degushonor (bor separat, honor och hanar), och 1 gotlandskanin.
kanin har jag bur till. men bor ju rätt långt bort :-/
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Så det här lurendrejeriet har alltså inte ägt rum när omplaceringshemmet var igång? Det är bara för att bli av med dom sista djuren?

#9 Jag kan ju inte vara säker, men det är vad hon säger och jag hoppas det är sant.
Djuren måste bort, de säljs till först i kvar till ett pris för 30kr per marsvin, 15kr per degus och 40kr för kaninen.
Någon lär ju köpa dem….
Jag håller med Ulrika om att det är fel fel fel!
Har inget emot foderdjur, att djur föds upp bara för att ätas mm. Inte heller att oönskade djur äts upp.
Men att ta emot djur med löften om att ge dem ett värdigt liv, sedan låta dem ätas upp. Då är något fel. Mycket fel.

Tog kontakt med Eragons angående marsvinen igår och hon har varit och hämtat dem idag!!
Kaninen har ett nytt hem som väntar, behöver bara en mellanlandningsplats i Göteborg några dagar. Känns inte rätt att ta in en kanin till mig med 9 illrar.
Någon som kan förbarma sig och hämta degusarna???

Ta reda på vad de heter o vad de har för tele sen varna för dessa personer typ en svart list.
Det är sånna idioter som sabbar för de seriösa reptil ägarna.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Tusan! Dessa degusar kommer jag inte kunna släppa :( Men jag har inte möjlighet att övertala min sambo att sätta upp två burar till. Kanske att det går att ta hit honorna, men vi bor ju i Linköping så det är inte helt okomplicerat. :( Dessutom är jag borta i veckorna de två kommande veckorna. :(

#14 Just nu gör degusarna mig väldigt konfunderad. Hon sa till mig att hon hade 3 hanar och 2 honor. Nu när jag har löst allt annat har hon lagt upp en ny annons på foder-sidan om 6 degusar säljes.
När jag frågar henne om hon inte ska behålla några djur själv nu när alla andra flyttat får jag till svar att kanske 2-4 degusar.
Hur många är de egentligen?

#15 :( asså jag blir verkligen ledsen av det där :( Om du får mer info & transport går att lösa, så skulle sambon säkerligen gå m på en till bur och isf kan vi ta samtliga honor. Hanar vågar jag inte ta om det blir bråk pga att jag har djur i avel här. (I nödfall går det kanske att ta hanarna med, men isf måste jag ha dem i annat rum & då blir sambon ytterligare lite tvär :P )

Fyra hanar och två honor behöver hem. Fyra stycken ska hon behålla själv. (två av varje kön såklart)
Jag kan få hit dem till mig för mellanlandning. Men jag är överhuvudtaget inte säker på att jag tål degusar. (är jätteallergisk mot råttor t.ex) Och jag måste då ta två chillaburar till dem som jag ju behöver till kommande chilla-kullar.
Men jag tar hit dem, hellre än att de blir foder. Men kan någon hjälpa mig att hitta nya hem till dem så vore det toppen.
De går ihop nu, finns det risk att det blir bråk i flockarna om de kommer hit?

Går de ihop nu och de står i samma rum nu skulle jag nog inte oroa mig för bråk. Ofta funkar degusar bra ihop, bara de har utrymme nog. Står de dock inte i samma rum nu, så kan honorna doft leda till att hanarna börjar bråka. Men det behöver verkligen inte bli så!
Jag kan lägga upp dem på min hemsida och lovar att hålla ögonen öppna. Har du nån mail som jag kan lägga upp så de kan höra av sig direkt till dig vid intresse?
Förhoppningsvis tål du dem. De är ju inte alls så allergiframkallande som råttor. Luktar nåstan ingenting & oftast är det höet folk blir allergiska för (& det utgår jag från att du tål då du har chillor ;) )

#18 Jag återkommer lite senare, just nu är jag orolig när hon ska behålla av båda könen hemma. Jag tänker inte stå och fånga djur nästa gång det blir för mycket också. Men tar jag dem så gör jag det imorgon isåfall och då får du gärna lägga upp på hemsidan.
Nepp, jag tål inte hö, inte på något sätt. Men det kan man lösa med handskar och massa mediciner. Jobbigare om man inte tål själva djuren för kel och gos måste de ju få såklart.
Eller så matar du dom till illrarna, hehe. :)

#19 aha… Ja ja hoppas du tål dem! Annars så får vi väl försöka få upp dem till mig. I maj skall nog min mamma komma på besök och hon bor på västkusten.
Hör av dig när jag skall lägga upp dem och vilken info/text du vill att jag skall skriva. Helst via pm, då jag drar till eskilstuna imorgon och då kollar forumen lite sämre.

#20 Mina illrar äter inte levande föda….de är uppvuxna med chinchillor som spöar upp dem ifall de är kaxiga.
#21 Jag hör av mig imorgon och säger hur det blev isåfall. Bort ska de iallafall.
Vad är det som säger att djur som säljs levande serveras levande? För många är det en självklarhet att avliva djuret först och även kanske låta dom ligga i frysen ett tag.

#23 Ta det i den andra tråden är du snäll.
Jag vill ha hem till dessa djuren som tänker fortsätta att ha dem i livet. Inte i frysen.
#23 Var snäll och tänk på att folk även har dessa som husdjur och kan ta illa vid att man puschar på att ge som foder.
Så snälla ta det i tråden som du skapade, där det handlar om djur som foder.
Jag är inte emot fenomenet. Jag är emot poängen som tas upp i denna tråd.
Vill man köpa djur från blocket eller ta in i omplaceringshem. Så säger man helt klar och tydligt om man kommer använda djuren som foder eller inte.
Det finn jätte många annonsörer som inte har problem att skicka sina djur som foder till andra.
Jag hade lätt kunnat ta dessa gerbiler, avlivat och gett till mina illrar. MEN
nu har ägaren blivit lovad att djuren ska tas om hand väl och har haft ett förtroende för personen som tagit emot dom.
Kan dessa degusar hitta ett kärleksfullt hem så är det sjukt mycket bättre än middag till ett annat.
#25 (finns det ingen citatfunktion förresten, känns så dumt att bara hänvisa till ett nummer).
Det var bara på skämt, mest pga UlrikaD motvilja/obehag att utfodra djur med andra djur även fast hon själv har rovdjur som husdjur. Men jag ska sluta gå på om det nu.
Det finns fortfarande inget som säger helt säkert att personerna som lämnat in djuren blivit lovade att dom ska bli omplacerade dock. Vi kan inte veta ifall dom gått med på ett villkor att dom lämnas bort som foder om hemmet ej hittar lämpligt hem till dom.
Inlägg 27 är en dublett jag tog bort. Inget annat ;-)
#26 tyvärr så saknas den citat funktionen på iFokus.
Svårt att tolka på hur man menar när det gäller forum. Men även om man är iller ägare så är det inte alltid hundra att man ens har en iller som vill äta kött. Har 1 av 4 som inte äter kött alls. Samt att man inte klarar att avliva djur själv.
Men jag sa mest ifrån för att det finns fler som läser trådarna ;-). Samt att det är så lätt att det spårar ur. Har förbrukat 1½ år utan direkt tjaffs i trådar här inne. Så jag är inte jätte orolig. Men just avliva djur till foder kan vara lite känsligt, även om det är fullt naturligt på sitt sätt.

Min dubbelmoral får stå för mig själv och därför ger jag mig inte in i foderfrågor. Mina illrar äter kött dagligen, de äter dock inte kött som varit någons husdjur tidigare, eller skulle kunna bli någons husdjur.
Jo, visserligen om man har höns och kycklingar som husdjur så är det ju fullt möjligt. Men det är vad som serveras här hemma. Men där går också dagsgamla kycklingar bort…
Dock får de inte kanin, möss, degusar, marsvin m.m. Hittills har jag inga klagomål från flocken.
Hade det varit så att illrar hade behövt alla dessa olika sorters kött för att leva och må bra så hade jag inte ägt iller helt enkelt.

Jag har länge varit på jakt efter ett par Degusar, Finns det några kvar och går det i så fall att få dom till Borås?
Väl mött//I

#30 Beror väl på vad du ska ha dem till…
Tåg går ju annars mellan Göteborg och Borås, tar väl en halvtimma.

#31, Jag är väldigt förtjust i Degus och har tidigare fött upp ökenråttor samt Nataler, chinchillor och vanliga råttor. Förutom de djuren även taggmöss, zebramöss och sjusovare. Så jag skall ha dem för studier och avel, inte som orm mat! ;) Du kan väl pm:a mej om det går att lösa ett par via tåg el buss! Sen har det hänt att överskott som jag ej hittat hem till eller haft plats för har gått till foder men aldrig mina avelsdjur och "keldjur".
Men när vi ändå diskuterar foder så är jag åxå ute efter foderkaniner. Hoppas ingen tar illa upp! Kaninerna matas ej levande!!
Väl mött//I
Imorgon finns transport från Alingsås - Borås. Se Denna tråd.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Den här människan är jäkligt speciell, så jag hoppas verkligen jag får loss kaninen nu.
Hade ju mailat och sagt att jag skulle hämta degusarna, men suttit på sjukhuset hela dagen (elak virusinfektion, sönderhostade revben och sönderslitna muskler) Pratade ihop mig med Eragons och hennes väninna som hämtade marsvinen att hon skulle hämta degusarna åt mig.
Denna tjejen har ingen aning om att det är jag som ordnat denna transporten utan hon lämnar glatt iväg dem till henne fastän hon sagt att jag ska få hämta dem imorgon….först till kvarn helt klart.
Tyvärr sitter det fortfarande 2 marsvin och 2 degusar kvar hos henne som hon inte släpper, och kaninen. Vi jobbar stenhårt vidare på det.
Sju degusar är hemma hos mig nu iallafall. Skulle varit åtta st, men hanarna blev ivägskickade i något absolut inte hållbart och på vägen i bilen så rymde alla fyra. Fick tag i tre av pojkarna, men den sista sitter någonstans under instrumentpanelen. Efter två timmars lock och pock gav vi upp på en stund. Hoppas han kommer fram av sig självt.
En av pojkarna var äldre och han ser ut som han har starr. Här är en bild på de två andra pojkarna iallafall. De har ätit, druckit och allihopa har varit i famnen och gosat en sväng och de undersöker sina nya burar för fullt.

Vad skönt att de fått komma till nån vettig nu då! Och jag hoppas oxå att degun i bilen snart kommer fram frivilligt. Har dock haft en liknande upplevelse och det slutade tyvärr inte väl :(

Har tyvärr inte hört någonting om degusen i bilen. Hon lovade att ringa mig, men jag har inte hört någonting.
De som är intresserade av att ta hand om några får gärna kontakta mig via pm. Jag kommer att behålla iallafall en "flock" själv här hemma. Men nu är de 7 stycken och så kommer det ju 4 till ikväll.
Några av dessa kommer att behöva nya hem.
#34 Oj, är det där degusar? Dom är så fluffiga att de knappt går att se vad de är. De ser väldigt sjuka ut 
Har bara skummat tråden och förstått att dessa har blivit räddade från någon hemsking(?).
Jag tycker inte de ser särskilt sjuka ut?
_No way! Yes way!

Nej, sjuka ser de absolut inte ut att vara. Förutom äldsta killen som helt klart har starr då.
De var lite tufsiga när de kom för de hade väl inte sett sand på väldigt länge, men annars ser de helt "normala" ut.

#37 degusar fluffar gärna upp sig när de sitter och sover i grupp o myser, så det behöver inte alls betyda att de inte mår bra.
Ah, jag generaliserade för mycket tydligen. En gerbil som hade sett så rufsig ut hade varit knallsjuk förmodligen 
Att de är fluffiga kan ju faktiskt också bero på sjukdom. Just i detta fallet skulle jag dock tippa på som smurfan säger, mys-gos-hårresning:P
Att pälsen tappar sin glans brukar ju annars vara första tecknet på sjukdom enligt de flesta böcker. Fast så är det ju med de flesta djur.
Har tex sett några degus i fan-gruppen "Degus" på facebook (jag var uttråkad och sökte runt på djurarter…) som bannemig ser helsjuka ut. Hårlösa partier, glansiga ögon men glanslös stående päls mm. Dessa djur satt själva tror jag, kanse beror på psykiskt illamående.
Så Tassy, du är iaf inte helt ute och cyklar!
Måste bara fråga; Hur många djur hade denna person?
För i andra tråden sa hon ju att hon tvingades hoppa av skolan för att kunna ta hand om dem, att ta hand om ett djur är ganska lätt, städa, ge mat och vatten. Djuren har sällan behov av att vi ska ta ut dem och gosa med dem, det är för vår skull.
Aja, hoppas alla djur har kommit till nya bra hem nu.
#43 Hm. Ja det var lite konstigt. Antagligen var det väl andra orsaker hon hoppade av för, tycker att det mesta hon skrev bara lät som "Tyck synd om mig". Fast jag vet inte.
Ja jag var nog lite för snabb att döma säljaren, har ju slarvläst en hel del och tänkte att de skulle inte förvåna mig om de var sjuka också, och de har verkligen lyckats rugga till sig på bilden, så tänkte jag på gerbilerna (som för övrigt också kan mys-puffa sig, fast då ser de mest ut som en dunboll) så tänkte jag helt enkelt att de såg sjuka ut.

Döma säljaren kan man väl göra om man vill. Kaninen som räddades därifrån häromdagen födde igår natt 10 bebisar. Oklart hur bra det kommer att gå för dem, blev flyttade bara några timmar innan.
Koll? Vad är det?