Degu-allergi?
Undrar lite hur Degu ligger till allergimässigt?
Jag tål tex chinchilla, marsvin, kanin och andra smådjur men är tokallergisk mot råttor. Då kan jag inte andas och får fullt med prickiga utslag.
Ligger Degu åt hållet smådjur, eller ligger de åt hållet råttor med vad de utsöndrar?
Någon som vet?
Var väldigt länge sedan jag träffade Degus så jag kommer inte ens ihåg hur jag upplevde det då.
jag är lite känslig för päls och damm kvalster. det jag kände av när jag hade hand om degus under en tid var spånet som man då körde och höet om det var billigt skit.
jag kan även reagera på klor med utslag. de degusarna var inte hanterbara men de har ju klor så hur det är där vet jag inte.
Men urinet är ju väldigt lite vad jag märkte av och har förstått. så de är ju inte i närheten av lukt som råttor.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Som zickan säger så har de klor och det rejält vassa sådana. Jag har svårt att hantera mina utan att få rivsår som sväller upp och kliar, men det kan jag leva med. Jag lyfter inte mina så mkt och de är fullt hanterbara ändå när jag måste lyfta dem.
Pälsen känner jag inte av (vilket jag kan göra på vissa djurindivider), men dammet som blir av höet tål jag inte. Sen har jag toalätt på botten för annars blir jag superallergisk :P Degun luktar ju dock knappt nånting och för mig funkar det att bara städa var 3e vecka, men då har jag en ganska så stor bur till få djur.

Då verkar det ju lite som om degu-klor och rått-klor fungerar på samma sätt. För när råttor kliver på mig så kliar det hysteriskt.
Däremot har jag blivit riven av både chilla och hamster men inte fått utslag. Lite märkligt det där att det är sån skillnad.
Hm det är sant ja, för nej Ulrika att bli riven av degu eller en chilla är heeelt olika saker! Även jag som i övrigt inte är allergisk mot något fick faktiskt fick rejäla märken efter degusarna (hade en som inte var så tam)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
råttor tål jag utan problem med sina klor. men katt klor eller igelkotts taggar märker jag av genast. var lite på mus klor. sedan mins jag inte. brukar vara lite usel att lägga ting på minnet.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Kan säga att jag får exem och utslag av deguklor… Har aldrig varit med om det med råttor därimot.
Jag är inte pälsallergiker men har haft massvis med olika hudbesvär sen jag var liten exem mm. så det kanske beror på det på något sätt…
Sen är mina degusar EXTREMT dåligt hanterade av sina förra ägare… En av dem var totalt misskött, svansen avriven mm. Hade bott i en liten marsvinsbur i x antal månader(år?) och den rev mig så det blev ett ca 1,5 cm djupt hack i fingret.

Intressant dedär med reaktionen från klor, alla värkar reagera olika.. jag reagerar knappt alls på nått djur.. Kotte taggar och råttklor är väll de som kliar lite men annars Degu märkte jag inget alls
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
#6 Nu menar du väl ändå 1,5 cm långt jack? 
I övrigt så nej degus är inte lika illa som råttor, men som nämnts så har de sina klor som kan ställa till besvär. Degusar skulle jag säga är lite värre än gerbiler, men inte mer. Inte som mus/hamster/råtta.
#8 Nopps djupt, dock var 1,5 cm lite överdrift xD Men kan säga att den rev ett hack som gick genom halva mitt finger som ett öppet sår. Behöver inte nämna hur mycket det började blöda.
#9 Usha! Vilken rejäl reva. Men 1,5 cm hade varit rakt igenom fingret typ 
#10 Haha jo jag är känd för att överdriva "lite"^^,
Men ja det var verkligen ushfy. Trevlig start på ens vänskap HAHA xD
Ni som har degus med vassa klor - hur ser er inredning ut? Blev lite nyfiken, då min f.d. degu aldrig hade vassa klor, och jag fick aldrig en skråma från henne. Hon hade både tegelstenar och keramikkrukor i buren, och spenderade större delen av dygnet ute i rummet (parkettgolv och dylikt), och somrarna utomhus så mycket som möjligt.
_No way! Yes way!
Har inte degus längre, men jag hade också både tegelstenar och krukor i buren…
Kan förresten även tillägga att jag inte reagerar alls på kattklor, så det är nog väldigt olika på olika människor ja.

#12 jag har flera stenar och annat för att ge dem en chas att slita klorna, men skall jag vara ärlig så tror jag att de skall ha vassa klor. Det behövs ju när de klättrar för att få ett bra fäste.
#12 Det var två av mina degusar som kom hit från en omplaceringsorganisation, egentligen bara för att bo här tillfälligt, som hade otroligt långa klor.
Jag klippte topparna försiktigt sedan satte jag sandpapper i sprinhjulet till dem. Tog ut det efter en liten stund så de inte skulle skada tassarna, men det gjorde nytta på klorna iaf. De var helt ohanterbara först.
Resten har inte så otroligt vassa klor, inte värre än en tamråtta. Problemet med mina är att de fortfarande inte är riktigt vana vid att bli lyfta, alla mina har kommit som totalt ohanterade, (Jag pratar mycket med dem så de har vant sig vid min röst och kommer nu fram till gallret och hälsar på både mig och min pojkvän.) så när man lyfter dem så stelnar de till, och spjärnar emot. Då rivs det. Och mina händer reagerar.
Håller med smurfan-13 om att jag tror de ska ha vassa klor just för klättrandet.

Kan ju uppdatera min egen tråd här…
Har nu gosat med sju degusar och haft dem mot bröstkorgen där huden är som tunnast. Där kliar det mest på mig om jag är allergisk. Även haft dem i ansiktet. Jag känner ingenting. Har dock inte blivit riven så det kanske jag känner av, men bara av klorna mot huden eller pälsen så…inget!
Skönt att slippa lägga ett djur till på allergi-listan!
Klorna kan fanimig DÖDA. Hemskt att bli riven av dem. Kliar i flera dagar. Fast du har förhoppningsvis fått hem djur som var trevligare än vad mina var i början:P
(Btw, 10 KRONOR PÅ ATT DU BEHÅLLER ALLA!!! haha;)

Det är några som är lite rädda och skygga men alla är absolut gosbara. De lugnar ner sig när man sitter med dem i famnen och pratar med dem. Pussa på dem kan man också.
Vad har vi sagt om dina 10kr-vad?
Haha (A) Okej… 15!!!!! ;) Tyvärr är jag fattig just nu annars hade jag satsat mer;)
Haha nej men seriöst har du tänkt behålla någon av dem? Eller är det hem du söker till alla?

#19 Tänker låta dem "landa" och få fast mark under tassarna först i allafall. Den ena hanen har ju starr så jag vill kollla hur han mår egentligen.
De är ju jättehärliga, men just nu "ockuperar" de ju två chilla-burar som man kanske behöver igen framöver. Och åtta stycken kanske är lite mycket på en gång.
Men de verkar funka så bra i sina små "flockar" Hittade alla fyra tjejerna nyss i en stor hög högst upp i buren. Såg himla mysigt ut. Så jag får nog kolla ifall det är några som funkar bättre med några, eller om man ens ska dela upp dem två och två. De kanske funkar bäst i sin flock helt enkelt.
Vill ju bara det bästa för dem nu. Men du känner mig ganska bra vid det här laget måste jag ju erkänna….tyvärr.

Funkar flockarna så tycker jag att de skal få fortsätta bo ihop. Det ger dem betydligt mer att mysa många i hög än enbart två!
Och vad skönt att du verkar tåla dem. :) Mina damer slåss tydligen hemma just nu, så jag har ett stort jobb framför mig att få alla att fungera ihop igen. :( Så just nu kan jag inte ta hem fler degus (då jag helt plötsligt fick tre burar m en tös i varje igår)
#17 Vågar nästan också lägga 10kr på det :P

#21 Det är väl en av anledningar till att jag vill att de ska landa lite också. Vet ju inte hur de har betett sig i tidigare hem. De kan ju ty sig till varandra nu också för att de precis har flyttat och allting är nytt. Fortsätter de att hålla ihop i sina grupper när allting normaliserat kommer jag definitivt inte att dela på dem. Vill bara vara säker på att det inte är något övergående.
#22 Och du är bara tyst!
#17 #22
Skulle kunna säga nått fyndigt här jag med,men för fridens skull "tänker" jag bara tyst hahahahaha.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Ulrika, du skriver att ena degun har starr. Vet du varför?
En bekant till min pojkvän har degusar där den ena har fått som vita hinnor på ögonen och det ser ut som starr. Men då läste vi att diabetes hos degusar kan ge just dessa ögonproblem.

#25 Starr pga felaktig kost med massa socker tydligen.
#26 Det kan man nog skylla på djuraffärerna eftersom deras blandningar är fulla med både majs och torkad frukt ofta…
Tjejen som äger degusen har gett ett fettsnålt och sockerfattigt foder. Men om det nu är diabetes så är det obotligt vad jag förstår?

Starr är även ärftligt och kan drabba degun även om den inte har diabetes. Och tyvärr väldigt vanligt bland degusar som fötts upp utan att någon bryr sig om deras hälsa. :(
#29 okej :(
Är det avlivning om det rör sig om starr eller?
Nej, degus lär kunna leva ett gott liv trots att de har starr - de klarar av att gå på känsel och lukt. Möjligtvis att man får säkra deras boende något (inte ha alltför långt de kan råka falla ner) och inte möblera om för mycket. Upptäckte starr på min degu när hon var strax över 7 - tydligt på ena ögat, på g på det andra - och hon levde gott tills hon var nästan 9 år.
_No way! Yes way!

#30 man får se hur degun klarar det. Jag hade en som blev skygg och osäker, började bitas och mådde psykiskt mkt dåligt. Han mådde bäst av att somna in.
Sen klarade hans bror sig ypperligt blind :)
Min ena degu hade starr redan då jag fick honom, och han var alltid väldigt lugn och trevlig. Han levde hos mig i flera år, före han dog…

Jag har ju alls ingen erfarenhet men den här killen t.ex är jag extra noga med att han hör när jag kommer och får sniffa på mig innan jag tar i honom. Så jag inte skrämmer honom ifall han inte ser mig.
Han verkar inte ha några större problem iallafall med ny bur och inredning. Fast han har ju två "ledar-hundar" med sig.