Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 5861 ggr
[isdrakee]
0

Kråkfågel?

Nu verkar denna sidan mest fokuserad på däggdjur men jag gör ett försök ändå.

Är det någon här som har eller känner någon som har kråkfåglar som husdjur? Jag tycker det skulle vara jätte kul att få kontakt med någon som har erfarenhet av dessa underbara djur, men dom är tyvärr fruktansvärt ovanliga som husdjur.

Min dröm på djurfonten är att få tag på ett par kråkfåglar, t ex svartvit kråka (Corvus albus). Förutom att det kommer att vara svårt att få tag på dom (men har förhoppningar att kunna hitta några i Holland) så är jag besvärad över skötselråd. Detta är den stora nackdelen med ovanliga husdjur antar jag. Att hitta bra information om hur man tar hand om dom på bästa sätt.

I USA verkar man kunde ha lite allt möjligt. Har hittat lite uppfödare av kråkfåglar där samt en del care sheets. Men efter att ha hängt på lite Amerikanska reptilforum så har jag tappat förtroende på jänkarna och djurhållning. Dom har en väldigt… speciell syn på hur djur ska hållas.

enbartmalin
0

För och främst får du inte ha svenska djur i fångenskap(vilket jag tror du vet efteratt ha läst ditt inlägg men jag påpekar det ändå för andra läsare) så vill du ha måste du importera.

För att importera krävs det ett godkännande från jbv och papper på att det hela blivit godkännt.
Så jag skulle börja med att ansöka om rätt att få ta in innan du ens tänker tanken då jag inte tror du kommer få ett godkännande.
Hela kalaset kan kosta dig en fin summa, så fundera på hur pass mycket du vill ha dom.

USA får ha det mesta, dom har knappt lagar att följa så vad dom har kan man inte gå efter.
Sverige är ett av länderna med strängast lagar ang djur.

Jag är inte den bästa inom detta område, det kommer säkert någon och rätta det jag skrivt fel.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Djur du inte får ha i sverige: Hel/halv-primater, rovdjur, cites-listade djur, vilda djur från vår egna natur.
Undantag kan ske men då ska papper från JBV finnas/ansökas om, och det är väldigt sällan man blir godkänd.

Och som jag skrev innan krävs även godkännande från JBV innan man importerar.

Hälsningar Malin

[isdrakee]
0

Hejsan och tack för ditt svar. :) Jag är medveten om att Europeiska arter är förbjudna (just den svart vita kråkan jag tittat mest på är Afrikas vanligaste förekommande kråka).

Men skrev du inte lite fel nu? Citeslistade djur är väl visst tillåtna som husdjur? B-listade behöver man ju inte ens tillstånd för att hålla, det är väl A-listade som är lite svårare men fullt möjligt för många arter. Jag har själv ett B-listat djur hemma.

Det här med import verkar väldigt svårt. Men jag har uppfattat det som att det är lagligt att själv hämta hem icke Cites-listade fåglar från ett annat EU land utan importtillstånd. Om någon sitter på kunskap som säger motsatsen får ni gärna dela med er. Jordbruksverkets hemsida är inte den lättaste att förstå sig på, haha.

Men jag är helt klart villig att krångla och kosta på det hela en rejäl summa. Detta är inget som är aktuellt än. Jag kommer att vänta tills jag har råd med hus och trädgård (så man kan bygga en stor utomhusvoljär). Men det skadar ju inte att ha koll på allt innan. :)

enbartmalin
0

Du måste ha papper på cites-djur.
A-listade är totalt skyddade inom EU och import av viltfångade djur är förbjudet. men har du ett gult-cites-intyg får du inne ha och själja dom.

B-listade är inte lika strikt kontrollerade men kräver ändå tillstånd för import och export vid handel med tredje land. Den stora skillnaden mot A-listade är att B-listade är mindre hotade och viss handel tillåts.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Det här med import och vad man får ta in utan papper skrivs det mycket om och det är svårt att urskillja vem som har rätt eller fel. Den ända säkra källan är jbv, jag hade mejlat dom/ringt dom och frågat om just den art du vill importera så får du ett klart svar.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Vill tillägga till mitt inlägg #4 att det var ett tag sen jag läste på så jag är inte 100%.
Vill även minnas att C och D-listade djur måste import anmälas osv innan införsel/export osv.

När det kommer till Cites-listade djur är det alltid bra att ha papper på dom och deras ursprung om kontroll av dig och ditt djur görs.

Hälsningar Malin

[isdrakee]
0

Vad gäller reptiler så kan man i alla fall bara åka till annat EU land och hämta hem max fem stycken djur även B-listade djur utan papper (ej krokodildjur). Det är vanligt att folk åker till stora Tyska mässor och handlar med sig djur. Ska man ta in utanför EU så gäller dock tillstånd. Jag är väldigt säker på att det gäller även fåglar.

MEN jag ska försöka lista ut vilka kråkfåglar som ens föds upp inom EU och sen kontakta jordbruksverket om just dom arterna. Att hämta hem från USA verkar vara en smärre omöjlighet.

Men nu är det främst skötsel och då speciellt utfodringen jag vill lära mig mer om. Enligt uppfödare i USA ska man utfodra dom med hundmat, frukt samt lite mat vi själva äter. Känner mig väldigt skeptiskt till det utan ger dom hellre en naturlig diet på smådjur, frön, frukt och insekter. Eftersom jag håller på med reptiler så ser jag inte "special mat" som något problem. Det håller jag redan på med så.. :)

-ted-
0

I naturskyddslagen står inte uttryckligen att inhemska djurarter är olagliga att hålla, fåglar får "ej vara viltfångade" men däremot står det inget om fångenskapsfödda diton. Jag tänkte ringa jbv och be om exakta lagtexter som uttryckligen förbjuder fångenskapsfödda inhemska djurarter. Inom EU får man transportera fåglar hej vilt mellan länderna utan tillstånd (fem stycken per person om jag minns rätt) Cites-A listade djur kräver individuellt citestillstånd men inte B-listade diton (inom eu)

Köper du från utomeuropeiska länder krävs att de sitter i karantän inom Eu, närmsta stora jag känner till ligger i Tyskland.

Aviendha
0

#8 "Exakta lagtexter" finner du ju på deras hemsida. De sitter inte på inofficiella lagtexter på jordbruksverket om det var det du menade.

Du kan ju däremot be dem förklara just din fråga. De har ju även tillägget om fåglar "som av tradition hålls som burfåglar" i L80 vad jag kan dra mig till minnes. Där kan man ju tvista om de tillhör den kategorin eller inte. Men - för att få "hemuppfödda" fåglar från vår fauna krävs det ju att någon har fångat in dem. Lite moment 22 över det hela.

-ted-
0

Jag hittar inga tydliga svar på mina frågor på jordbruksverkets hemsida, varken i L 80, L 108, djursjyddslagen, i jakt- naturskydds och liknande lagar, bilagor et ceteraär det svårt att hitta konkreta svar. Därför ill jag prata med någon som avlönas just för att kunna svara på den här sortens frågor, som vet vilken paragraf i vilkebn text som är primärkälla för de olika "påståenden" som florerar.

Det finns så vitt jag kan se inget moment 22 i det hela;

Om ett djur fångats i tyskland för trettio år sedan, och jag köper dess avkomma idag, säg att det skuille vara trettonde generationen fångensksfött så finns det ju inget "viltfångat" över dem, eller hur? Jag har inga planer på att gå till djurgården och håva in vattensorkar och lärkor - utan vill dels veta vad lagen säger, och dels veta för att många djur som råkar leva inom EU skulle ara intressanta att hålla.

Aviendha
0

Men om det är tyskfångade fåglar i grunden så finns inte den svårighet jag menade; alltså att komma runt det faktum att vi i sverige inte får fånga in vilda djur och hålla dem, och således kan man inte riktigt heller få tag på dess avkomma uppfödda i fångenskap.

Men är det en i grund tyskfångad, avlad och hemuppfödd fågel som inte är citeslistad så gäller väl import i vanlig ordning och de lagar och regler som gäller fåglar i övrigt?

-ted-
0

Det ev. förbud som jag pratar om, tar upp såväl Svenska som inom EU-land levande djurarter. Alltså dels kajor som finns i Sverige, men också i närliggande Europeiska länder och dels helt "utländska" arter som t. ex piggsvin från Italien. Det blir också problematiskt när djur migrerar och t. ex förekommer allt mer frekvent och "stationärt2" i EU länder, då är det ju fortfarande en "afrikansk kungsfiskare" men om den etablerar sig i spanien blir det ju också en "inom EU-land vilt levande art" och det är med avseende till dessa omständigheter som jag menar att jag vill läsa primärkällorna till de "ounderbyggda sanningar" som sägs till höger och vänster gällande vad man får hålla och inte får hålla som privatperson i Sverige.

-ted-
0

Klistrar in en del av ett inlägg jag skrivit tidigare, där fås ett par referenser, som jag uppfattar det är alla fåglar som lever i EU-länder förbjudna med vissa undantag. Alla andra djur är lagliga om de är födda i fångenskap, och inte omfattas av andra regelverki t. ex L 80 eller CITES men det känns rent intuitivt fel även om jag inte kan motiera det.

"" Ur artskyddsförordningen

["Införsel, import, export och reexport]

16 § Utöver det som gäller enligt rådets förordning (EG) nr 338/97 är det förbjudet att importera, exportera eller reexportera
1. levande fåglar och ägg med embryo av arter som lever vilt inom Europeiska unionens europeiska territorium,
2. levande djur och växter av arter som i bilaga 1 till denna förordning har markerats med N eller n."

Det står även "Förvaring, handel och transport

23 § Det är förbjudet att förvara eller transportera
1. levande fåglar och fågelägg med embryo av arter som lever vilt inom Europeiska unionens europeiska territorium,
2. levande djur och växter av de arter som i bilaga 1 till denna förordning har markerats med N eller n."

Men det finns ett undantag där det bl. a står "28 § Förbudet i 23 § gäller inte
1. djur och fågelägg, om det visas att exemplaret har tagits från naturen i enlighet med bestämmelser i jaktlagen (1987:259),
2. växter och djur utom fåglar, om det visas att varken växten eller djuret eller dess föräldrageneration har levt vilt,
3. växter och djur, om det visas att exemplaret har tagits från naturen på ett lagligt sätt före den 1 januari 1999,
4. vid transitering i enlighet med rådets förordning (EG) nr 338/97,
5. tillfällig förvaring i samband med omhändertagande för vård och behandling på grund av sjukdom eller skada, eller
6. fasan, rapphöna och gräsand."

Men eftersom undantaget inte verkar gälla fåglar är det ändå inte till någon nytta, det är ju europeiska fåglar jag vill ha. Jag skall ta och ringa jbv och se vad de säger om undantaget för fångenskapsfödda inom eu levande djurarter."

smurfan-13
0

Var det inte någon som inte fick ta in gråsparvar för jordbruksverket för ett tag sen? Detta trots att de är uppfödda i fångenskap lagligt (i det land de befann sig). Minns inte helt klart vad som sas nu, men det kan väl hänga på smittor och risker det skulle kunna innebära om djuren skulle lyckas rymma?