Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 6913 ggr
kallebuschtaxi
0

Ekorrar

Ekorrar verkar inte så vanligt här?

Är det någon mer än Fireante som har?

Såg att dansken som han länkar till ska lägganer och sälja allt.

Jag är jäkligt sugen på att skaffa någon tålig art som man kan ha ute i en rymlig voljär.

Är det någon här som har erfarenhet att dela med sej av?

Nån som har en länk på skötslråd för olika arter?

Jag har läst allt på egernhold och här är en länk till hans säljsida danska ekorrar

[veralera]
0

Jag har:) Javaekorrar. Helt underbara. Får en alltid på glatt humör!

MariannE11
0

här får man då lära sej saker…. tänk så mycket som jag inte har en aning om….ekorrar är så söta….hur tama kan dom bli egentligen?… en ny värld har öppnats för mej…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

smurfan-13
0

Så himla vackra djur! Och så fint de verkade bo hos "dansken". Bodde jag så jag kunde ha utevoljärer på det sätt som han hade så skulle jag allt kunna tänka mig några, men jag har svårt att se dem i en lägenhet (som jag bor i nu)

[veralera]
0

Gha jag vill ha mina utomhus:(

Men just nu bor dom i en "korridor" som aldrig används där det nästan är 3 meter högt i taket så de mår prima:) Men tror alla djur mår bra av frisk luft.

Han har verkligen snygga voljärer må jag säga.

Orkar inte läsa igenom hans sida, men varför säljer han ner allt?

smurfan-13
0

#4 jag fixar inte att läsa danska! Finns det nåt gurgligare språk?! :P

Och jag håller m om att alla djur måt nog bäst av att kunna få frisk luft. Mina degus har gjort sina bebbar under de månaderna då de får vara ute vid bra väder. Iår har vi satsat på en större, bättre utebur, så förhoppningsvis kan de vara ute ännu mer denna sommaren

[veralera]
0

Mina degusar vågar jag inte ha ute:( De har börjat få vara på golvet lösa men bara då är det svårt att fånga in dem. (De var typ totalt ohanterade innan…)

Försöker istället att vädra minst 3 gånger om dagen:) (Annars luktar de ju dessutom råtta haha)

kallebuschtaxi
0

Personligaskäl säger dom,kanske trötta på hobbyn va vet ja.

Hoppas det inte är nått knas med korrarna bara.

Jag bor själv mitt i skogen så det är inga problem att bygga en rejäl voljär.

Funderar på att bygga 3x2x2m

Tänkte bygga i 2x3m och 2x2m ramar i tryckimpregnerat virke med 19x19mm fyrkantsnät fäst på insidan av virket så att dom inte kommeråt att gnaga på träet.Eventuellt kommer den att byggas i anslutning till en bod.

Vad tror ni om det?

[veralera]
0

Det låter perfekt. Helt underbart. Önskar verkligen att jag hade så stor plats till mina med…

Anslutning till en bod låter jättebra, Det är ju bra ifall de ska vara ute året runt att de har något varmare ställe som är mer skyddat från vind att krypa in på.

#2 Ingen har svarat dig än så jag tar mig friheten:) Ekorrar kan bli mycket mycket tama, men då krävs det att man haft dem och hanterat dem ända sedan de var pyttesmå. Har lagt in en video på en jättesöt (och jättetjock…) ekorre någonstans här. "Gosig ekorre" tror jag den hette… Annars sök här på exotiska djur efter "youtube". Helt underbar.

Mina är inte så jättetama, de äter utan problem ur handen, tittar ut med huvudet när jag öppnar burdörren (är alltid lika rädd för att de ska hoppa ut men de är snabba framme…) och när de dricker kan jag klappa på dem (underbar päls!!)

När jag har gäster hemma är de livrädda och vågar sig inte ens ut.

kallebuschtaxi
0

#1,Javaekorrarna såg fina ut på google i allafallGlad

Jag är nog mest ute efter en Sciurus art,har inte hittat jättemassa info men jag tror dom passar bäst att ha som ja tänkt…

[veralera]
0

Javaekorrarna är MYCKET finare i verkligheten än på bild! Verkligen måste jag säga.

De vackraste tycker jag är Japanska Ekorrar… Men en sån kostar väl en 5000 kr st… Haha. Someday i will have one(H) eller nej, två;)

Info är jättesvårt att hitta… Både om utfodring, bur och skötsel…

Men Ante är duktig, du kan ju fråga honom. Han har ju också bebisar lite då och då:P Mina parar sig som galningar här hemma så vem vet en dag kanske korre-junior tittar ut:)

kallebuschtaxi
0

#5 Jag översatte med googletranslate, det blev inte perfekt men jag tyckte det va lättare att fatta än danska.

kallebuschtaxi
0

Danskarna har ju en svart japansk hane för 1000,danska troligtvis. men är det dom du menar så är det ju apbilligt.

[veralera]
0

VARFÖR HAR JAG INTE MER PLATS?????????

GHAAAAA :@@:@:@:@:@ nu behöver jag någon att slå på!

För övrigt tror jag det är den vita ekorren de har som Ante ska plocka med sig hem.

Ratata
0

Jag brukar inte vara så mycket för albinodjur, men albinoekorren i galleriet på den "danska sidan" var ju helt underbar! Förtrollande vacker!

smurfan-13
0

#6 fast har man dem i en bra bur så kan de ju vara ute ;) Mina är inte heller jättetama (eller det är väl en av dem som jag absolut INTE skulle få tag på om hon kom ut ute), men vi får lösa det på nåt vis, så att de kan vara ute och beta gräs ändå.

Och Vera kan du inte lägga in lite bilder på dina korra, även om de är snyggare i verkligheten ;)

[veralera]
0

Haha jomenvisst kan jag det^^ Har lite gamla tagna förra året på datorn. Ska jag slänga in dem sålänge?

smurfan-13
0

Ja släng in alla bilder du har!! Och ta fler ;)

[veralera]
0

Okej jag upptäckte precis att det var rätt värdelösa bilder…

[veralera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Värdelös GAMMAL bild 1

Var väldigt stolt över att de börjat äta ur handen.

[veralera]
1

Värdelös GAMMAL bild 2

Liten apa!

[veralera]
0

Värdelös GAMMAL bild 3

[veralera]
0

Äta äpple

[veralera]
0

Gott-gott

[veralera]
0

Denna bilden var väl den enda som är någorlunda bra…

Allihopa är från september. Tror jag… Någon gång då iaf.

[veralera]
0

OCH GAMLA BILDER SÅ INGET GNÄLL om buren osv.

Snälla förstör inte hans tråd.

enbartmalin
0

#25 Har du inga nyare bilder? :)

Hälsningar Malin

[veralera]
0

Nopps inte en enda! haha i know i'm pretty "värdelös" när det gäller att ta bilder…

har inga nyare på varken chillorna eller råttisarna heller. lånade kamera och tog fåtal bilder på råttor+musen bara möhöhö.

Min kamera ligger fortfarande hos gunter:(

[veralera]
0

(kan även säga att jag inte har en enda antonio bild som är nyare än typ 5 månader som inte mamma tagit hemma hos henne. och mamma sticker knappast hem till mig för att fota ekorrar haha.)

enbartmalin
0

Då får du ju fixa det :) Vi har ju väntat på bilder på ekorrarna och deras nya boende i evigheter nu! :P :D

Men men, känner igen det där. Drygt och fota på begärna. :P

Hälsningar Malin

Fireant
0

Vi kommer snart att ha ekorrar till salu för 2000:-/st hannar och 3000:- för honor..

vilka arter som vi kommer att släppa kommer om några veckor..

Förhandsbokning köper vi inte pga. för många avhopp när det väl gäller!

kolla gärna på vår hemsida efter uppdateringar på djur som är till salu:
www.lovenest.se

mvh

Fireant

[veralera]
0

#29 I knoow, ni får helt enkelt vänta lite till;) "Den som väntar på gott väntar aldrig förlänge" Eller vad det alltid?;D haha.

#30 Har ni bebisar hemma?:O

zickan
0

Haft rätt många olika ekorr arter. Men just nu har jag bara kvar mina sibiriska jordekorrar och vill ha fler. Kan lätt tänka mig andra arter i framtiden. Men måste fixa lite nya stora burar. Sålde av en hel del när jag flyttade.

(dagsfärska bilder för en gång skull ;-).. kompis med sina barn var på besök och vi fick lite extra fika besök som smulade ned)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Mindre rolig när Freja hittade bullpåsen.

zickan
0

men gott tyckte hon

smurfan-13
0

På tal om ekorrar, blocket

Ypsilon1
0

det är ganska många som har ekorrar i Danmark. och varje vecka kommer flera säljannonser (bara leta efter "egern" på, till exempel, http://www.dba.dk)

jag kan hjälpa om man tänker importera från Danmark och behöver hjälp med transport (jag kräver ingenting) eftersom jag reser till Århus ganska mycket pga jobbet. jag åker tåg varje gång (från Stockholm till Malmö / Köpenhamn och sen från Köpenhamn till Århus). I maj kommer jag att åka 3 gånger

observera att man måste anmäla införsel av djur och ni måste kolla också vad som gäller om karantän, om det behövs osv.

[veralera]
0

#35 Oh no, säg inte det är samma ekorre…

För kanske 3-4 månader sen var det en jordekorre till salu på blocket i Kalmar också. Har för mig det var en sibirisk men vem vet de kanske är de som blandat ihop det.

Kostade också 1000 kronor. Har för mig den var 2 år… Bur medföljde. Tillsammans med matskål, vattenflaska och hus.

Fast jag vet ju inte. Synd bara om samma flyttar igen.

zickan
0

hum.. annonsen låter  ju som om det är hamster bur. Litet hus medföljer.
Hoppas hon hamnar hos någon vettig.

[veralera]
0

Den förra i Kalmar svarade jag och Schniigel här på iFokus på. Världens idiot som sålde.

"Hej jag undrar lite om ekorren, frågar om fler bilder osv. Kan du skicka det? Hur stor är buren som följer med" Lite snok får man ju göra…

Fick ungefär detta svaret.

"Buren som följer med är 60 gånger 70 och 80 cm hög. När kan du hämta henne?"

Så försökte jag förklara att det var 2kvm som gällde som lag och att den buren var på tok för liten.

" Okej, men när ska du hämta henne?" Kom som svar.

Sedan så snackade vi lite mer, jag sa att jag gärna hade haft henne men hade tyvärr inte plats men så sa jag att hon lika gärna kunde sälja henne utan bur för den buren var inget att ha. DÅ säger hon

"Tror knappast hon lider. Vi är goda djurvänner och tar bra hand om våra katter och hästar (som om det har något med ekorren att göra?). Denna buren blev vi rekommenderade av killen i vår djuraffär som själv fött upp henne. Han är mycket kunnig när det gäller jordekorrrar så jag litar på honom".

-.- Stackars korre om det är samma. Inte roligt om den ska flytta igen…

[veralera]
0

Den hade inga grävmöjligheter eller något heller. Tunnt lager spån på botten… Och ett tidningspapper under…

kallebuschtaxi
0

Tack för alla bilder!

#30 Jo tack håller ständigt koll på din sida.

#36 Tackar för tipps och transport erbjudande,

Jag tror ja ska ta tag i burbyggandet ganska snart och sedan utvärdera vad jag ska stoppa i den…

Ceciliaolucifer
0

Wow, väldigt fin ekorre veralera :) Jag har haft en svensk ekorre en gång, en liten bebis.

smurfan-13
0
[veralera]
0

#43 PREVOOOOOST!!!!

10 kronor på att ante kommer köpa dem!

Ratata
0

10 000 riksdaler för ett par gnagare. Bra business ju!

[veralera]
0

Kanske misstar mig men 10 000 tycker jag personligen låter rätt "billigt" för två prevost, en prevost brukar väl kosta mer än 5000?

Eller jag kanske blandar ihop det.

Ratata
0

#46 Jag har ingen aning, tänkte bara att det var en rejäl kontrast om man jämför med tex tamråttor ;) Men det är klart att priset blir skyhögt när det är ett ovanligt och vackert djur…

enbartmalin
0

Ante har redan Prevost, vad ska han med fler till?

Mjo jag får hålla med om att det var lite överpris, men att jämföra med rått-pris går inte heller ;)
Men är djuret ovanligt kan man ju alltid försöka, jag vet folk som försökt sälja pygmemöss/sebramöss för 300kr/st.
Det är inget ovanligt att folk försöker tjäna en extra kova bara för att djuret är lite mer ovanligt.
Det som är mest roande är när folk sitter på något som visserligen är väldigt ovanligt men som inte är "eftertraktat" och det inte finns någon marknad för det och ändå vill ha orimliga pengar för djuret.

Hälsningar Malin

[veralera]
0

#48 Då är de nyinköpta för han hade inga senaste gången jag var där;) Han sa dock att han ville ha sånna. Därav min "tio kronor att han köper dem".

enbartmalin
0

Han har haft tror jag bestämmt, men mycket möjligt så inte är fallet längre. Har inte koll på Antes djur längre.

Hälsningar Malin

-ted-
0

Jämfört med Danmarks priser är det ganska tilltaget med tiotusen för ett par prevostekorrar, sextusen skulle vara mer rimligt enligt övriga europas prissättning. Men eftersom exotiska djur är så ovanliga i Sverige, och dessutom ännu färre föder upp dem och faktiskt får ungar så kan man ta rejäla överpriser här. Försöka iallafall.

Schniigel
0

Kinesiska Ekorrar, vad jag har sett på bild så är dom typ svarta men finns dom i rött också? (typ som våra svenska)