Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 12570 ggr
graleh
4

Sengångare

Hej!

Jag var förut inne på att skaffa sugar gliders som husdjur men efter att ha läst på och snackat med en bekant som har sådana husdjur blev jag skeptisk. Jag har kollat runt och hittade att man tydligen kan ha sengångare som husdjur. Dock var detta i USA och jag vet inte vad som gäller i Sverige. Efter att ha googlat hittade jag lite andra trådar om folk som undrade samma sak men jag tyckte inte man fick något gediget svar.

Någon här som vet någonting om sengångare som husdjur?

Tack på förhand

Graleh

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

SwedenZoo
1

Jag tror man får det då det inte är någon primat , rovdjur/fågel eller liknande. Men jag tror du måste gå efter jordbruketsriktlinjer för djurparker. Men troligtvis behöver du ett cites tillstånd , och något mer tillstånd möjligtvis. För att få tag i Sengångare måste du ju söka utomlands , då jag inte tror att de finns i Sverige (privat).

Riktlinjerna för djurparker är följande:

Sengångare
7 § Utrymmeskrav enligt följande:
Utrymme: Volym 75 m3 med minsta yta 15 m²
och minsta höjd 3 m.
Utrymmets utformning: Klättermöjligheter i hela utrymmet
med markkontakt.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Ypsilon1
1

dessutom om man inför djuret från ett annat land måste man förvänta sig några månader karantän, som är både dyrt och stressigt för djuret.

sengångare skulle vara även svårare att ha än sugar gliders. de är mycket mer dyra (ett par tusen pund), behöver friska blad, grenar och blommor som är ganska svårt att erbjuda på vintern.

de behöver också en varm miljö (minst 23 grader) och hög humiditet

man kan tänka sig att det skulle vara lite enklare än sugar gliders när det gäller städning för att de bajsar / kissar bara en gång i veckan ( or so). med det är faktiskt inte så eftersom de bajsar / kissar mycket (typ 1 l kiss på en gång)! de behöver också grävmöjligheter eftersom de behöver gräva ett ganska stort håll innan "downloading" som kan ta upp till 1 timme (inte att gräva utan att tömma magen) och luktar riktigt illa!

Ratata
0

Låter som ett toppendjur att ha hemma ju ;)

SwedenZoo
0

Visst, om man bara har förutsättningarna så.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Saga85
1

Wowsa, en timma för att skita! Precis som en Riktig Man Oskyldig

Ypsilon1
0

de tretåiga åtminstone, som är också dagaktiva. de två-toiga, som är nattaktiva, är vanligare som husdjur. Jag hänvisar till en artikel här, på sajten:

http://exotiskadjur.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=f2f5c41a-6bad-458c-b49e-5d6cf1343563&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup&ThreadListPage=2

om man tänker sig ha resurserna för att få tillstånd och anser orka med såna uppmaningar, kan man också adoptera från en karantän utomlands

graleh
0

Hej alla och tack för era vänliga och konstruktiva svar!

Så det är så pass. Sengångaren kräver alltså en hel del. Anledningen till att jag funderade på att inte välja sugar glider är den att tjejen jag är bekant med sa att de inte är särskilt pålitliga. Jag frågade i synnerhet om man kan ha ett fönster öppet utan att de sticker. Hon sa att det har aldrig hon. Nu menar jag inte att jag alltid ska ha ett fönster öppet även om jag skulle skaffa en sengångare, men en sugar glider kan som ni vet, glidflyga, därför är jag rädd att den, som är så liten, sticker och glidflyger ner på någon som går nere på trottoaren (jag bor på 3e vån i city).

Givetvis är det ju olika med hur vänlig man är mot djuret och hur man uppfostrat det. Det lärde jag mig när jag haft husdjur tidigare, att det är svårt att be om en neutral åsikt om hur ett djur är.

Men fortsätt gärna posta era tankar kring detta.

smurfan-13
0

#7 det går ju att fixa nät för fönstrerna om man vill kunna ha dem öppna, men inte att djuren skall riksera att ramla ur :)

graleh
0

smurfan> tanken slog mig faktiskt idag av ngn anledninng (ibland är man lite långsam i huvudet haha)

smurfan-13
0

#9 ibland blir man "blind" av problem och behöver att nån annan löser dem åt en ;)

[veralera]
0

Gha en sengångare vill jag ha!!!!!! Inte nu men någon vacker dag. Eller regnig. Ha-ha-ha.

Verkar så otroigt mysiga och kloka djur. Tänk, med en sån i huset är man aldrig stressad. Kanske man på något sätt hade kunnat ha dem lösa i sitt hus, som de har myrslokar och sånt i USA, om man monterar upp "klätterställningar" i taket eller nåt? Tänk så gosigt haha. Sitta i soffan och se på tv med en så.