Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettoff-topic
Läst 4223 ggr
zickan
0

Ot - Vårtecken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu efter en väldigt seg och behövlig vinter så är våren på gång. Jag har två ekorrar i trädet utanför mitt vardagsrums fönster som lever livet. Tyvärr fick jag inge bra kort på dom och lånar ett från fotoakuten.

Men har ni sett några vårtecken?.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

xcess
0

mot husväggen på jobbet växer en ensam snödroppe! Aldrig har snödroppar varit så vackra och efterlängtade som denna!

DoD
0

Här i Gävla har ganska mycke snö börjat försvinna och vägarna är snöfria! Annars så är väll solen ett täcken!

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

monsi
0

Hm! Räknas grävling på vägen som vårtäcken?

Det har börjat ljusna när jag kör till jobb o i morrse såg jag en stor levande grävling som satt vid vägkanten.

Tänkte först stanna o kolla om den var skadad men den verkade röra sig ok o var pigg som 17.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

MariannE11
0

tror jag såg första vårtecknet idag.. det var ljust när jag kom hem kvart i sex s¨å jag kunde ge mat till fåglarna ute…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Ceciliaolucifer
0

Pälsfällning här hemma hos illrarna ;) det är vårtecken det!

MariannE11
0

vilken söt iller du har cecilia….tycker den ser ut att heta carlos…Glad

Ceciliaolucifer
0

#6 Tack! Han heter Napoleon men kallas för Drutten Skrattande

MariannE11
0

jättesöt….har aldrig träffat en iller… men drutten ser väldigt snäll ut….Kyss

Mison
0

Vårtecken?? Jag har nyss vart i Skåne, och där fick jag vårkänslor jämfört med här…

Där såg man gräsmattorna, och när man satt med en go´ kopp kaffe utomhus i solen så hörde man fåglarna kvittra..

Sen åker vi hem hit igen, till Arboga… Här ligger ju fortfarande snön kvar så hela världen känns isolerad… Grönt, vad är det??

Men solen skiner i alla fall idag i Arboga…Så visst känner man på sig våren ändå, det gör man.

Ett litet vårtecken här, är ju ändå, att det nu är helt omöjligt att köra på vägarna. Innan var hela vägarna täckta med snö, men nu töar det, och är så fruktansvärt spårigt, så man kan tro att man tankat bilen med alkohol, och är ute och fyllekör… För man halkar omkring i snöspåren nåt fruktansvärt.

Våren är på g, det är den.. Även om det tar längre tid här än i Skåne

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Ceciliaolucifer
0

#8 Ja, han är underbart snäll :) döv är han också ;)

Trollhassel
0

Jag och en vän var ute i solen igår och fick syn på ett gäng småflugor eller mygg…vet inte riktigt vad det var för små kryp men de flög omkring i solen i alla fall.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MariannE11
0

#10 en dun fråga från em som inte är blondin… är illrar annars som vilket husdjur som helst förutom utseendet?…en som jag levererade kattunge till hade haft illrar men enligt det jag minns så sa dom att det var så mycket sjukdomar dom haft så dom gav upp o skaffade katter i stället

Ceciliaolucifer
0

#12 Det är ingen dum fråga!
Illrar är enormt sociala husdjur som är extremt nyfikna och påhittiga. Det är som att ha en kattunge hela livet. Man får lära dom att använda låda, man leker med dom på samma sätt som med en katt.

Tyvärr är dom väldigt sjukdomsbenägna percis som du skrev. Dom drabbas oftast av olika former av cancer, eller främmande kropp.

Skillnaden på katt och iller är att illrar inte hoppar på samma sätt som en katt gör. Dom använder inte heller sina klor såsom en katt gör. Har man iller så får man inte glömma att stänga dörren, eller ett fönster för rymmer dom och följer sin nyfikenhet. Man måste illersäkra sitt hem genom att eliminera saker som dom kan skada sig på.

Mina fem killar sover med mig i sängen, dom leker i duschen när jag duschar. Dom snor mina skor, tar min frukt. Planterar om mina blommor :) Helt underbara!

Mison
0

hihi, låter lite som kattungar…

monsi
0

Illrar är underbart roliga små varelser o kan bli super goa.

Finns även kött ätare men det är ägarens fel om de blir det.

smurfan-13
0

solen, spenderade 1,5 timmar ute tis och ons och fick färg i ansiktet! Annars så tycker jag att snön aldrig tycks vilja ge sig & mer hade det kommit när jag gick ut i morse :( Fast på sina ställen börjar man se fläckar m bamark, så snarty kanske…

MariannE11
0

#13 vad fint du beskriver illrar….går dom bra ihop med andra djur?… fast det är säkert en smaksak precis som med katter, hundar o oss 2beningar….

#15 du har väl en iller just nu har jag hört monsi…. hehe..

snön smälter om än sakta….hoppas nu bara att det inte fryser på igen för då blir det isgata….

monsi
0

Grrr! Ska skicka massor av söt valpar o hundar som söker hem till någon som kallar fina hundar iller.

Ser numera vitsippor som börjar visa sina gröna blad o de tråkiga åkrarna börjar bli gröna.

smurfan-13
0

#18 vart bor du?! *vill genast flytta dit*

monsi
0

Skåne

Har du vindstilla hos dig så byter jag gärna.

Totts att man börjar se det gröna här ner så blåser den snö som är kvar ut på vägarna grrrrr!

[jennyrapp]
0

15# vadå ägarns fel om illern blir köttätare??

[jennyrapp]
0

Här har snön börjat försvinna och, det är ljusare på kvällarna! 
Glad

monsi
0

#21 0m iller bits o är ouppfostrad = kötätare

En iller behöver som många djur lära sig rätt o fel, en del ägare skiter i detta o får ett odjur som de sen tröttar på o säljer.

Har träffat på en del kött ätare o de är inte trevliga, går att få trevliga med lite tåla mod.

Har även gosat med mysiga väll skötta o fostrade illrar som är jätt mysiga o helt underbara.

Gilllar vårtäcknet med bytet av pälls.Glad

[jennyrapp]
0

#23 , jaha, jag trodde att du syftade på att man inte ska ge sina illrar kött haha :P

Glömde skriva att katterna är i pälsbyte, Den ena får jämt en liten tunn kort & ful svans på sommaren, & stor som en julgran på vintern..
Han har fått sin lilla taniga svans nu. Ser förjävligt ut..

monsi
0

Ha ha! Inte ge en köttätare kött hi hi! Hade varit grymt.

Fast jag avstår gärna med att mata dem med mina händer, armar o fingrar tack! Gör välldigt ont.Flört

Vår täcken mina hästar har ett pansar av lera över hela kropppen.

Undrar hur den ena lyckas få in lera under täcket?Obestämd

Hundarna byter färg från schäfer till svarta ler droppande o den vite blir grå randig.Skrikandes

MariannE11
0

ok då monsi… du har ingen iller alltså?….Flört

här har jag bestämt att det är vår igen…. har skottat vår altan någorlunda fri från snö… skottade sådant så skaftet gick av….Skäms… men nu så blir det toppen sen att se när brädorna blir bara o sen torkar upp….Glad

Hawknestgrove
0

Flugorna vaknar och jag kan hänga ut tvätt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mison
0

hmmm jag kan inte hänga tvätt ute… det är så mycket snö fortfarande, så jag kommer inte fram till tvättställningen

MariannE11
0

lite mer vår… jag försökte skotta bort snö från uteplatsen… i ikväll när jag kom hem så var det en pyttepytte liten bit med fri sikt till plankorna under… bara typ 1 gånger 1 cm…. men ändå….Skrattande

UlrikaD
0

Här tycker jag mest att vårtecknen består av att alla hundbajshögar dyker upp när snön smälter…alltid mysigt att trampa omkring i.

Och sen uppskattar jag inte när solen lyser på mina smutsiga fönster och säger åt mig att tvätta dem heller för den delen.Flört

SwedenZoo
0

Mina kattar börjar få mer och mer vinter päls, till sommaren är de som hår bollar Tungan ute

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

[peter54]
0

Här dröjer vårtecknen. Just nu har vi fått 5 cm nysnö och det är noll grader, så allt ligger kvar. Så här ser det ut hos oss just nu:

MariannE11
0

var glad när jag kom hem i natt efter långresa för att hela altangolvet syntes ute… nu så snöar det friskt o mycket…. så nu är allt vitt igen o det snöar fortfarande…Rynkar på näsan

Hawknestgrove
0

nu tittar solen fram här äntligen! Vi har haft gråmulet och det har småregnat hela dagen, men nu är det  härligt! Välkommen härliga vår!

[peter54]
0

Här har det äntligen slutat att snöa, vi fick 20 cm nysnö och det har dessutom blivit minusgrader, så allt ligger kvar.

smurfan-13
0

Idag när snön kring äppelträdet lyckats smälta bort fick vi syn på snödropparna som redan blommar nästan! Men sen kom det mer snö, så nu syns de inte längre :P

monsi
0

Någonstans i skåne vid kl 17

monsi
0

En bild till från bilen.

monsi
0

Skrattande

[jennyrapp]
0

Tror allt att jag ska bosätta mig i skåne..

[peter54]
0

Här var det soligt och fint i lördags, det blev till och med någon kvadratmeter barmark här och där i södersluttningarna.

I söndags kom det 20 cm nysnö och igår var det inte mer än 1 plusgrad, så det smälte inte nånting. Idag öser snön ner igen, det har kommit ytterligare 10 cm hittills, så här går våren baklänges.

I morse dök det upp en liten flock bofinkshanar. De fick väl en chock, här brukar vara barmark i slutet av mars.

Det är tur att jag inte har slutat att fylla på fågelbordet och att jag har 30 kg fågelmat kvar.

enbartmalin
0

Vi har både krokus, snödroppar och vintergäck här nere :D

Hälsningar Malin

[peter54]
0

Här är blommorna långt borta ännu, den här bilden på vår väg togs igår och det ser likadant ut idag.

Saga85
0

Vi har haft en radda med krokusar i rabatten  sen några veckor tillbaka - de dök upp så fort det blev snöfritt på södersidan av huset. Och för några dagar sedan såg jag en hop flyttfåglar återvända Glad

Zuzziquie
0

Alla spindlar som börjar titta fram! Lite lagom mysigt tycker jag, usch…

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

smurfan-13
0

Det är en riktigt solig vårdag här idag! Och jag är sjuk och kommer inte fixa att vara ute mer än max en timme :( Men idag känns det som vår här!

Ratata
0

Samma här! Soligt och fint. Den första krokusen tittade fram för någon vecka sedan men idag såg jag en citronfjäril flyga förbi! OMG OMG OMG VÅREN ÄR HÄR PÅ RIKTIGT!!!

Blev så glad av det att jag nu ska ut och springa en sväng, har jag tur kanske jag får se fler fjärilar! :D

monsi
0

Detta är väll ett verkligt bra vår täckenSkrattande

Saga85
0

Jag fick reda på att det gror en liten bebis i min brors frus mage, det är väl ett vårtecken om något Skrattande

Ratata
0

Bebisar är verkligen vårtecken!

Fireant
0

nu har vi VÅR i luften!

flickor, vart har ni er….

mohahahaha

[peter54]
0

Ja när det väl rullar igång går det fort. Vi har fortfarande helt sjukt mycket snö kvar i norrlägen och i skogen, men där solen kommer åt har det smält bra.

All de tidiga vårfåglarna är här; stare, sånglärka, tofsvipa, sädesärla. sångsvan, tranorna, häger och alla tusentals grå- och kanadagäss förstås.

På Påskafton var det soligt och då tog jag en tur med fyrhjulingen för att leta årets första huggorm. Vi har ett ställe cirka 100 meter från huset på andra sidan en liten åker där jag vet att det brukar gå att hitta huggorm tidigt.

Jag hittade den här:

Ratata
0

#52 Det var inte illa! Fin bild.

smurfan-13
0

#49 ja ett sånt härligt vårtecken!

Här har våren tagit några steg tillbaka då det är rått och kallt igen. Snöade här om dagen igen :( Men annars så har videkisarnas tittat fram, nässelfjärilarna flyger omkring i solen och fåglarna bedövar oss med sin sång!

Hawknestgrove
0

aprilsnö ger fåragö…….

smurfan-13
0

De spar gatorna här nu!!

[peter54]
0

En dubbel Flört