Annons:
Etiketterartiklarsjukdomar-veterinär
Läst 12334 ggr
zickan
2008-11-01 01:53

Apoteket

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är egentligen bra att ha hemma ifall olyckan är framme?

Välutrustat husapotek, passande smådjur upp till hund.

  • Pincett och trubbig sax

  • Febertermometer vaselin

  • Kompresser och sterila sårkompresser

  • Gasbinda och elastisk gasbinda

  • Bomull och bomullspinnar

  • Tejprullar och plåsterbinda

  • Desinfektionsmedel, t.ex. jodpax hud och sår eller Natruimklorid spolarvätska.

  • Ögonvätska och Noviform ögonsalva.

  • Öronrengörningsmedel för att lösa upp smutts och vax.

  • Koltabletter och kräkmedel vid förgiftning.

  • Lugnande tabletter (för åksjuka, åska och pressande situationer)

  • Tassalva och/eller försvarets hudsalva.

  • Klotång och blodstillande medel (obs, potatis mjöl bättre än dyr form ifrån zoo affär som är giftig för småfåglar)´

  • Flytande parafin mixtur för vet. Bruk vid förstoppning eller hårbollar.

  • Tandborste för hund/katt. Tandkräm för smådjur, tandskrapa.

  • Fästingborttagare.

  • Hund/katt/smådjurs schampo/balsam.

  • Schampo eller eller annat medel mot ohyra, t.ex.. tigusspray

  • Halskrage

  • Kam och borste.

  • Vaccinationsintyg.

  • Sammanfattande sjukjournal plus uppgifter om eventuell tidigare medicinering.

  • Eventuellt försäkringsnummer.

  • Pipett/spruta utan nål.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

  • Redigerat 2022-04-17 15:37 av Niklas
Annons:
zickan
2008-11-01 01:54
#1

Saknas något som är bra att ha hemma?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

niffen
2008-11-01 18:29
#2

Bra artikel, ska tänka igenom om det är nåt annat man skulle kunna behöva. Men ser rätt bra ut.
Skulle ju vara spruta, sån utan nål. Om man har äkkelpäkkelmedecin som måste ner, kan det ju vara bra att ha en sån att tvinga ner med. Eller om djuret blir sjukt och inte klarar av att dricka själv.

zickan
2008-11-02 02:34
#3

Jätte smart. Den hade jag helt missat. 
har själv ett par st. Ett måste när man behöver få i vätska till smådjur, reptiler eller andra akuta djur som man har svårt att få i.
Väldigt bra till matning av ungar och tvångsmatning.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
2008-11-02 09:17
#4

Vet inte om det räknas in riktigt, men en mindre bur är ju bra att ha om det är nåt burdjur som är sjukt. Dels till att vila upp sig under sjukdomen/skadan med tanke på tex brutna ben som kanske inte ska belastas alltför mycket, och dels ifall man har en flock och vill undvika smitta.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

niffen
2008-11-02 17:38
#5

Ja, det kan ju också tillhöra, men annars så gav du mig idéen att man måste ha en transportbur, om man behöver åka till veterinären och inte kan ha djuret i famnen och inte hinner fråga kompisar om dom har.
Transportbur är ett måste, tycker jag! Man kan inte springa omkring med en sjuk sugis i en handduk som helt plötsligt får för sig att hoppa iväg, och gömmer sig nånstans.

zickan
2008-11-02 19:17
#6

Ska lägga in det eller om niffen hinner lägga in.
både bur och transportbur är bra ting att ha extra. Även hundbur är bra ifall det händer nått och den måste vara stilla.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
zickan
2009-02-17 19:02
#7

Puttar upp.

Saknas något?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[veralera]
2009-10-20 03:18
#8

Vad är det för åksjuketabletter ni menar? Vanliga? Eller finns det något speciellt till djur?

zickan
2009-10-20 19:19
#9

finns speciella för djur. de är till för åkturer, nyårssmällare etc.  Oftast gjort på örter och är en naturlig produkt som säljes på de flesta zoo affärer.
Vissa djur kan vara lite känsliga vid transport. Jag har till gp råtta som behövt åka ett par timmar. Var en som skulle till skövde under sommar avslutningen. Så det var fullbokat på tåget.
Samma veva som min hund fick sin tand halt sönder sparkad av en full tonåring mitt i gången som gick rakt på honom.

Brukar användas mest på hund, katt, kanin. Men går även för andra djur. Står doseringen på paketet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[veralera]
2009-10-20 22:49
#10

Okej, hur hjälper de mot nyårssmällare? Förstår inte riktigt…

Men tror du det är något man kan använda om man behöver transportera igelkottar ? har hört att de har väldigt lätt att kräkas när de åker bil eller blir yra av andra anledningar…

zickan
2009-10-21 12:50
#11

#10 Jag har inge haft problem med någon igelkott ännu vid transport. Brukar köra lite mindre burar eller stoppa med mycket filt så de inte kan rulla runt om man råkar skaka till.

Det är lugnande medel som fungerar på de mesta. Ska ändra det som står på artikeln. Skrev lite otydligt kanske.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[veralera]
2009-10-21 15:23
#12

Okej, för grejen är att de jag "adopterade" piggelin av sa att hon brukade kräka jäääättemycket när man transporterade henne…

Det gick bra på resan hit, men då körde vi jättelugnt…

Har varit lite nojjig, om man typ behöver köra henne till veterinären och det är lite mer brådskande… Inte mysigt med igelkottskräk överallt med tanke på att deras diet är rätt illa luktande…

beckare
2010-04-05 01:01
#13

Ge gärna exempel på händelser då man behöver använda de olika produkterna. :-)

Och var får man tag på dem?

Annons:
skanepiraten
2010-04-05 11:54
#14

Bra exempel och har en liknande uppsättning här hemma utifall att.

Men är man osäker om saker så kan man ju alltid prata med en veterinär eller ja bara skriva det här i forumet ju :P

//Gustav

monsi
2010-04-05 12:00
#15

Smärtstillande typ ibumetin obs kolla noga med vett innan du ger för vissa smärtstillande till oss kan vara jätte farliga för djuren.

Druvsocker för att ge energi o fördröja,  förhindra, mildra chock!

För hanhund en öronvax pipet för att kunna gör rent ordentligt vid förhuden.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Upp till toppen
Annons: