Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettannonser
Läst 1677 ggr
[veralera]
0

Intressekoll Degusungar

Misstänker "tyvärr" att åtminstonde min ena degushona är dräktig då hon ändrat kroppsform till en lite mer rundare äppleformad figur…

Historien bakom är att jag skulle hämta hem kompisar till min ensamma degushane för att han var väldigt deprimerad som ensam, och då visade sig att två av de nya hanarna var honor.

Men OBS! Jag är INTE säker på att de är dräktiga, men misstänker det starkt.

Så undrar ifall det är någon här på sidan som skulle kunna tänka sig vara intresserad av en lite grupp degusar?:) (OM de tkommer ungar vill säga). Båda föräldrarna standardfärg… Kommer det ungar kommer jag slänga in en annons på blocket men någon från sidan får de gratis, kanske mot någon "symbolisk" summa (Det betyder otur att få djur gratis!;)

Om det kommer ungar kommer jag vara med ungarna jättejättejättemycket och försöka få de så tama som möjligt, men jag ska vara uppriktig - föräldrarna är INTE direkt tama… En av honorna är rätt nyfiken men lite skraj av sig, och alla hanarna är totalt hopplösa. Får hoppas att det inte ärvs ner bara…

DoD
0

jag önska att jag kunde ta en grupp…. men inte än… kanske i framtiden :P

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

[veralera]
0

Haha jadu, vet inte hur svårsålda degusar är… Är det några kvar länge så kanske du är intresserad lite senare?;D Du får de ju givetvis gratis:) Litar på att du tar hand om de ordentligt! Du kan ju höra av dig om du ändrar dig eller så:):)

smurfan-13
0

Jag vill ju ha en till avelshona, men någon av dina är tyvärr inte aktuella. :(

Tror dock du kan få tama och fina ungar om du håller på med dem. De är ju väldigt nyfikna och tittar ju ut ur boendet omgående stort sett.

Du måste slänga upp bilder på dem om det blir några! Jag är så bebissugen så jag går sönder! Men här tror jag inte att det blir några förrän kanske till sommaren då de får gå ute lite.

[veralera]
0

Nä mina är nog inga höjdare att avla vidare på :/

Lustigt nog kommer de från en "uppfödare" som påstod att han fött upp dem själv, han sa att de hade haft över 30 degusar hemma:S Om de nu hade hållt på så mycket med sina degusar, varför är de inte ens tama då liksom? o.O Njä det låter skumt.

Ja jag hoppas ungarna blir fina:) Men tycker det är så jobbigt när mamman till djuren är rädda, för skrämms hon så brukar liksom ungarna skrämmas också…

Men kommer det ungar kommer jag ta jättemycket bilder:) Trots allt min första och troligen enda deguskull:P

Förresten, jag har ju 4 honor tillsammans - kan de stanna kvar tillsammans? Om båda honorna är dräktiga (endast en har börjar bli "tjock") kan de sitta tillsammans då också? Föder de samtidigt så ser jag ju ingen skillnad på ungarna fast det gör kanske inget… Och föder den ena före den andra så är ju den enas ungar större. Dom äter inte upp varandra va?

smurfan-13
0

Det finns vissa (någon) som säger att man inte skall ha två drältiga honor tillsammans, men den vetenskapliga litteratur jag har hittat i ämnet (finns en hel del) säger entydligt att de inte har ihjäl varandras ungar, utan föder upp dem gemensamt och diar varandras ungar. Men det kan ju hänga på hur lättstressade de är med och hur deras relation ser ut till varandra. Jag har aldrig särat mina degus vid nån kull, då det skulle innebära större stress, men jag har aldrig haft två honor dräktiga samtidigt heller. Jag hade dock låtit de gå tillsammans och tagit den lilla risken det innebär helt enkelt.

[veralera]
0

A okej.

Nä vad jag hittat säger att en hona går bra ihop med en hane, men hittar inget om honor-honor…

Men ja, jag tar nog hellre den risken alltså. Hellre att mammorna mår bra och ungarna dör, än att mammorna ska tvingas bli mer stressade och må dåligt. Faktiskt. Speciellt nu när kullen egentlien är "oönskad" också, ja om du förstår hur man menar.

De har ju liksom äntligen kommit till ro och mår bra i sitt nya hem:P

smurfan-13
0

Hur gick det? Är hon dräktig eller har det tom kommit smått nu?

[veralera]
0

Fanns en av honorna jag var 99% säker på att hon var dräktig men hon dog faktiskt för några få dagar sen:/

Jätte ledsna är vi, både jag och pojkvännen… Var vår favorit, den som var mest framåt och som alltid kom och hälsade på en när man kom fram till buren…

Kan ha varit så att hon var dräktig, kanske något som gick fel missfall eller inflammation… Eller helt enkelt bara sjuk, kanske gammal. Har ju inga som helst uppgifter om deras åldrar… Kanske för ung/gammal för att ha bebisar!

Så ja, inga bebisar hos mig iaf:(

smurfan-13
0

#8 beklagar. :( Min favvohona gick ju bort innan jul efter komplikationer vid ett missfall. Har fortfarande inte riktigt hämtat mig efter det & har svårt att hitta tillbaks till degusintresset igen tyvärr :(

[veralera]
0

Ja det är så hemskt när sånt händer:/ Men en positiv sak är att gruppen fungerar bättre ihop nu när hon är borta… Hon var väldigt bossig av sig, skulle alltid bestämma, alltid äta först, ville hon ha en pinne fick ingen annan gnaga på den etc.

Men go va hon… De kan man inte säga emot…