Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2720 ggr
JonteL
0

flasknosdelfin (öresvin)

Hej:)

Undrar om nån vet om flasknos delfiner kan liva i sverige?=)

sökte på google…men hitta inget:/

Har läst att det ibland kommer in delfiner till svenska vatten!

men dom kan inte överleva i sverige Pågrund av för lite mat

Hur sant är det?

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

JonteL
0

Menar hela sitt liv=P

dom jag har läst om har bara åkt in och ut igen

Jonathan Lundin

smurfan-13
0

Jag vet inte, men jag skulle gissa på att så är fallet. Ofta kommer ju delfiner och valar in på svenska vatten genom att följa stora fiskstim. När fisken tar slut eller drar vidare gör även valarna det (om de inte fastnar, vilket sker ibland i tex östersjön)

När jag bodde i Lysekil (-98-02) & pluggade marinbiologi så passerade ca 40 späckhuggare utanför kusten (långt ut) ett år. Jag hade tyvärr ingen möjlighet att åka ut och kolla på dem, men parallklassen gjorde det har jag för mig.

[veralera]
0

Det har varit både valar, sälar och delfiner i hamnen där jag seglade innan:) (tävlade i segling innan).

När jag gick i 2an hittade vi en död delfin.

De följer efter motorbåtar eftersom de tror de är flockmedlemmar (?) har jag hört.

smurfan-13
0

#3 det har jag lite svårt att köpa. Däremot så medför ju motorbåtstrafik en massa oljud i vattnet som stör deras ekolod, men att de skulle tro att en båt är en flockmedlem tror jag inte på. De är alldeles för intelligenta.

JonteL
0

#2 okej.Är det svårt att komma in på marinbiologi?skulle vara nåt som passa mig ;)

#3Håller med smurfan här!delfiner är för smarta för att gå på det!

i england har det hänt att snabba båtar stör deras ekolod och sen kör över domGråter

Jonathan Lundin

smurfan-13
0

#5 jag läste marinbiologi på gymnasiet och det är ju några år sen nu. När jag började krävdes det lite "bättre" betyg, men det var inte jättesvårt att komma in ändå. Det var nog tuffare att ta sig igenom utbildningen än det var att komma in på den för många. Det krävs att man fixar studier samtidigt som man lär sig att ta ansvar m eget boende osv (& inte bara festar och har kul ;) )

Jag stortrivdes, men var ganska så slarvig, så jag gick om tvåan för att fixa utbildningen. Idag gör jag mitt exjobb inom etologi, så någon marinbiologi håller jag inte på med längre, även om jag ibland saknar det.

[veralera]
0

Ja, det faktum att det skulle föreställa en flockmedlem vet jag inte heller om, men hur som helst följer de efter motobåtar hit. Det är ju bara ett faktum eftesom det är när just långseglingar osv kommit in med sina båtar som det kommit hit delfiner:P

Finns en översöt bild inne på "kajutan", resturangen i limhamns småbåtshamn, där en säl ligger och solar på surfingbryggan^^

How ever - jag ahr hittat en död delfin, det har inte niiii, ne-ne-ne-ne-nee-ne! *skallerbyttabingbongmelondin*

smurfan-13
0

Jag har hittat en död vaaaaal, det har inte ni ne-ne-ne-nee

Tyvärr lyckades vi aldrig artbestämma valen, för den var så himla rutten när den hittades. Jag skall ha nån bild på den nånstans, men jag har slarvat bort den tyvärr :(

[veralera]
0

Haha dammit, du ska alltid överglänsa mig;)

smurfan-13
0

#9 :D ja vad är en skitig liten delfin liksom?! Min val var flera meter lång och tjock & då sanades huvudet på den!

[veralera]
0

DOH! Min var… eh, sötare? Om man undgår att se alla maskar som åt på den… ^^

smurfan-13
0

hihi

ja en död delfin m massa larver måste ju vara jättesöt :P

Vart såg du delfinen btw? Valen såg vi ute bland kobbarna utanför Lysekil när jag pluggade där.

[veralera]
0

Småbåtshamnen i Limhamn^^ (Malmö alltså)