Köpes achatina achatina
Jag vill köpa några Achatina achatina. Pma om ni har några:) Jag bor i Borlänge.
Hej denna "ras"är svår att få tag i ,men jag har själv eft måga om o men kontakt med en kille som har flera bebisar,o även vuxna o som föder upp dessa.. men naturligtvis skickar han dem ej nj i vintertider.om du har lust att ta dig en resa till ca 16 mil utanför göteborg (typ småland)så finns bebisar tilgängliga nu……..jag har själv ingen tillgångt till att hämta just nu,så får nog vänta till våren då han kan skicka:-)men visst är de underbara de små/stora vännerna,men sden som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge sägs det ju…..
jaha… vart exakt finns dom? kan ju kolla djurtransport iFokus.
ska kolla mejlen,har honom där,.återkommer!

Konstigt att de plötsligt blivit ovanliga igen. Vi tog in och började odla arten för 7 år sedan (fick hem 4 stycken från ryssland). Efter några år så svämmade bokstavligen sverige över av just A.achatina (samt en hel massa andra jättesnäckor). Känns så skumt…vart har alla tagit vägen om de är svåra att få tag i?! När man sett ett gäng tigersnäckor i förökningstagen så är det svårt att tro att de någonsin ska bli ovanliga :P Haha
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#4: Jag är inte riktigt inne i "svängen" längre så jag kan ha fel nu, men nog tycker jag att intresset för snäckor öht har minskat iaf? Är nog många som tröttnat verkar det som, eller så kanske snäckfolket som håller på nuförtiden inte är så aktiva på forum.
När jag började med snäckor (för typ 5 år sen eller nåt) gick A. Achatina knappt att få tag på, inte vad jag kunde hitta iaf. Provade ta in från Danmark men det visade sig vara fulicor allihop, provade därefter från Frankrike men tyvärr överlevde ingen av de. Fick äntligen mina bamsingar när jag tog in Brixton market-snäckor från England och efter det verkade de (med min vanliga otur :P) bli desto lättare att få tag på, tills snäckintresset öht verkade minska rejält och poff, borta…
(Typ samma effekt som råttor här i Dalarna, svämmade över i Blocket-annonser ett tag och det blev många omplaceringar här hemma, men nu verkar de nästan utdöda och inte en enda råtta finns i Dalarna på Blocket längre)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Btw - burtte håller ju fortfarande på (iaf enligt zoonen), testa höra med honom om han har eller vet nån som har ^^ http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=944150
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#5 Precis. Jag fick också tag på fulica i stället…vilket jag ju redan hadde och inte ville ha flera av. Fick först tag i mina äkta tigrar från ryssland och började odla. Sålde lite åt höger och vänster men sen la jag av med snäckor. De tar plats, blir många och äter mycket så jag avvecklade mina när jag "låg på topp". Hadde 16 arter då varav 10 jag odlade på. Då fanns det massvis av snäckor och väldigt mycket krosningar överallt. En hel del A.chatina har jag sålt så några borde det ju finnas kvar tycker jag. Weird. Ingen odlar tydligen, eller så har folk inte lyckats hålla liv i dem. De är ju en av de kinkigaste arterna jag haft i alla fall.
Med Vänliga hälsningar
Samma här, fast mina fulicor var dödligt snygga så jag var rätt glad ändå ^^ Typ 4 tror jag de kallades på den tiden, jag hade någon annan typ innan.
Håhå jag förstååår inte, hörde överallt att tigrar var så mycket svårare och så fick jag hem mina Brixton market-tigrar som var både misskötta och fullvuxna… Det är nog de mest icke kinkiga snäckor jag haft, ihop med mina marginator ^^ Annat var det med lilla Tant Barbro, en iredalei. Tråkigare snäcka går inte att hitta :P En av tigerbebisarna från Frankrike däremot (jag fick hem 5 st, bara en levde vid ankomsten) var rätt kinkig och jag såg honom aldrig äta - gissa om jag var glad när jag såg honom skita några dagar efter ankomsten! xD
Fasen vad sugen jag blir på att skaffa snäckor igen nu… Men nej, ska inte ha - som vanligt med snäckor vill jag ha den och den och den och när jag väl har de tröttnar jag. Inte fullt så smidigt precis :P
vart finns han som du länkade till? borlänge?

#8 Jag hade också snygga fulicor men jag har haft tre olika varianter. Först de ljusmönstriga tråkiga sen mer kastanjebruna, blanka snygga och sen rodazi.
#9 ja, burtte håller ju på! Vet inte riktigt vart han håller hus…norrland tror jag i alla fall…men han skickar när det blir varmare.
Med Vänliga hälsningar
okey:( jag som ville ha NU:) suck…:( har ju en som blivit ensam nu så jag vill ha 3nya så den intebehöver va ensam. Så vill JAG ha 3till oxå:D

#11 Men tänk inte på att den känner sig ensam. Snäckor funkar inte så. De är solitära och inte flockdjur men det skadar inte att ha flera :)
Med Vänliga hälsningar
jo jag vet, men jag hade två innan och dom ligger ju faktiskt brevid varandra osv, så det känns som att dom uppskattar sällskap:) sen hatar jag att ha ett ensamt djur, om det går att ha fler av samma sort:)

#13 De kanske båda hittat det bästa stället i terrariet? :) Har också tänkt tanken att de uppskattar sällskap, men det saknar helt den typen av tänkande…om inte vi människor efter år av forskning totalt missat något. När de söker partners att föröka sig med så dras de ju naturligtvis till varandra och då kan man väl påstå att de uppskattar arandras sällskap.
Förstår hur du tänker. Jag vill gärna också ha flera av samma art om de är djur om kan hållas i grupp.
Med Vänliga hälsningar
ja exakt:D
okey, vart finns du?

:) Ja, det är nog fulica. Inga tigrar i alla fall :) Snäckor går ju bra att hålla tillsammans, olika arter men man får se upp så de inte korsar sig. Synd om marknaden svämmar över av bastarder.
Med Vänliga hälsningar
Förlåt har inte hunnit.länken är www.sandinge.se(han har A.achatina bebisar nu som är till salu,o han kommer få flerframöver.i smålandsområdet el dyl(16 mil utanför göteborg tror jag han sa)lycka till med de underbara snäckorna)