Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 4415 ggr
Ilandra
0

galleravstånd - Degu

Jag "funderar" på att skaffa ett par degus (mina funderingar tenderar att förverkligas :P ) och jag sitter och klurar på det här med bur. Jag har ett akvarium som blir ledigt när mössen blivit gamla och vandrat vidare :( som skulle passa utmärkt att använda som grund. Men det är  lite lågt (bara 50cm) så vill bygga ut det uppåt. Jag har en gammal buröverdel i galler som kanske skulle gå att använda, jag hade råtthonor i den förut och de kom inte ut.

Hur tätt mellan gallret måste man ha för vuxna deguhonor? 

Tänkte att när de är små kan de bo i bara akvariet tills de "växt" i vad jag nu bygger för överdel. (akvariet är 120*50*50cm, så det är inte sååå litet, bara lågt)

Sen undrar jag lite i bifarten om det är någon större skillnad mellan honor och hanar i temperament?

smurfan-13
0

Jag tycker hanar överlag lättare blir rejält tama. Planera mn inte att avla rekommenderar jag hanar, men folk tycks alltid vilja ha honor ändå av nån anledning.

Säg vad det rä för galleravstånd så kan jag kanske svara om det kan funkar. Har inte koll på maxavstånd, men kan ju jämföra ditt avstånd m mina töser (som är relativt små)

[veralera]
0

Jag tyckr tvärt om! Att honor är trevligare!

Men galleravstånd, så kommer råttor igenom smalare galler än degusar så kom inte råttorna ut så gör inte degusarna det.

Min ena råtthona kom igenom degusarnas galler och bet i hjäl min ena hane för ett tag sedan, degusarna däremot var inte ens i närheten av att komma ut.

Ilandra
0

Någon avel funderar jag inte på. Är det inte som med så mycket andra djur att honorna tenderar att vara aktivare och springigare än hanarna som är mer laidback då? (så laidback en degu nu kan vara) Vilket gör att hanarna är mer lätthanterliga och gosiga men för den sakens skull inte "tamare".

Att folk vill ha honor beror garanterat på att det här och där sägs att hanar inte går att ha ihop, och även om de för höra att de visst funkar tillsammans vill de inte chansa, eller litar inte på den nya infon. Det är tyvärr likadanat med många andra smådjur :(

Det här är bla vad som står i den första artikeln man får upp om man googlar på degu eller degus…

_"Eftersom degusar är mycket sociala djur rekommenderas att minst två djur skaffas. Vill man inte att det ska bli ungar efter dem bör man försöka få tag i två honor från samma kull. Kullsyskon samsas i regel alldeles utmärkt också i vuxen ålder. Däremot lär det inte gå att skaffa sig två honor från två olika håll. Det brukar sluta i slagsmål. Inte heller två eller flera hanar kan samsas tillsammans. Däremot kan man ha en hane till två eller flera honor. Då blir han en sorts haremsherre, ungefär som "paschan" i en normal marsvinsflock.
_Från "http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1606

Galleravstånd på buren, ja det är en bra fråga "springer och letar reda på linjalen"

[veralera]
0

Jag är så jävla sur på den artikeln på zoonen, har varit i kontakt med flertalet personer som har degusar ensamma bara för att "nämen det står på zoonen att man inte kan sätta ihop två stycken".

I min flock på hanar är dom hela fem stycken, har aldrig varit det minsta bråk. Ända gången jag vet någon som har haft bråk, är det för de bott för trångt, eller haft för lite att göra.

Och att det inte går att sätta ihop dem tycker jag rent ut sagt är bullshit, tycker personlgien inte det finns något annat djur som var så LÄTT att sätta ihop som degusar…

smurfan-13
0

Hanar är i regel lättare at sätta ihop än honor tom ;) Problem med hanar beror nog främst på för litet utrymme + att om man har honor i samma rum kan de bli tjafs.

De degus jag har haft som blev så tama att de sov i min famn,la sig på rygg för kel osv har alla varit hanar, men det kan ju bero på att jag hade mer tid för dem än jag har med de jag har nu (fast jag har haft tre honor som aldrig blev i närheten av lika tama trots att de hade bästa förutsättningarna)

Kanske skall kontakta zoonen och be dem se över den där artikeln… Inte alls bra med den info, som är klart felaktig!

[veralera]
0

Har också tänkt kontakta zoonen angående det, men vad jag förstått så gör de aldrig något åt sina faktafel. Vet inte om de ändrat det nu, men innan stod det ju att det var viktigt att ha sin afrikanske pygmeigelkott i en rymningssäker behållare. Roligt, när lagen säger 20 kvm.

pimmi
0

Jag skaffade min 3dje hona när mina andra 2 var ca 4 månader, gick hur bra som helst. Först i en bur brevid, sen fick de byta bur. Sen alla i den stora buren. Övergången tog ca 3 dagar. Nu är de bästisar och putsar varann och kvittrar.

Skrattande

ivanhoe81
0

#6 de har ändrat det nu Afrikansk Pygmeigelkott

[veralera]
0

#8 Det är inte den artikeln jag läst:P Den är ju skriven av Mikaela, den jag läste var skriven av någon av de som "jobbar" på zoonen:P

De kanske helt enkelt bytt ut den med denna! Denna är ju mycket bättre.

[veralera]
0

Det är den här jag syftar på.

Citerar:

"Rymningssäker

För att hålla ett par av sådana här små igelkottar krävs en rymningssäker behållare. De är nämligen mycket duktiga på att klättra, varför ovansidan måste vara täckt med ett galler. Ett stort akvarium anses vara en bra behållare. Men man måste ordna med god luftcirkulation i det."

Skrivet av: Hasse, REDAKTÖR på zoonen. Vad lyckat att en redaktör på någon såpass stor djursida uppmuntrar folk att hålla djur olagligt.

Ilandra
0

Jag tycker att det är skitdåligt av zoonens redaktion att inte ta större ansvar för vad de skriver. Alla, särskillt inte yngre, har inte lärt sig att vara källkritiska, och redaktörerna ses av många som "vuxna djurexperter" tyvärr.

Avståndet mellan spjälorna är iaf 13mm. Vid luckan finns det större springor på omkring 15mm, men där skulle man logiskt sett kunna sätta för extra nät.

smurfan-13
0

Det är LUGNT! Mina degus har 12 x 25 mm i nätet och inte ens de minsta små bebbarna har varit nära att komma ut genom det.

Ilandra
0

Vad bra! gallerdelen och akvariet passar nästan perfekt nämligen! De är lika på djupet, men akvariet är 30cm längre, vilket inte gör något, blir bara bra med en extra lucka där! Då blir det en totalhöjd på ca 110 cm, mycket bättre än 50 :D

Men om det flyttar hit ungar vågar jag nog ändå inte ha dem med gallerdelen, eftersom det bara är spjälor, med tvärgående stänger på ca 15cm mellanrum så blir det mer utrymme att pressa sig igenom på. Samtidigt skulle det kännas elakt då djurungar har extra mycket spring i benen! Får väl bestämma mig hur jag ska göra när jag väl sett hur stora de verkligen är. Har katt och även om hon inte får vara i djurrummet (aka vardagsrummet) när inte jag är där så vill jag inte riskera något.

smurfan-13
0

Jag tror som sagt att det är lugnt även om det inte är nät. Ungarna kommer ju ut och rör sig i buren när de inte ens är en vecka gammla och hinner växa en hel del innan de är flyttklara :)