Vad anser du om uppfödare
Vad anser du en seriös uppfödare är, ska handla, ska kunna osv. Vad vill du ha ut av din uppfödare när du köper djuret? osv
Bild: Fotoakuten
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Uppfödaren ska ha kunskapen som gäller för djuret/djuren hen föder upp - både rent allmänt om arten och avel men även genetiken som jag tycker saknas ganska ofta. Med undantag för de arter där genetikkunskaperna helt enkelt inte finns än förstås - men då tycker jag att det är ännu högre kunskapskrav på uppfödaren…
Djuren ska alltid komma i första hand förstås. Uppfödaren ska vara noga med att bara avla på friska djur som faktiskt har nånting värt att föra vidare och vara noga med var djuren hamnar när de säljs, annars är uppfödaren inte ett dugg seriös. Tycker det är alltför sällan uppfödare faktiskt frågar hur djuren kommer bo, vilken erfarenhet man har sen tidigare och allt sånt som faktiskt är viktigt för djuret. Uppfödaren ska dessutom vilja följa upp hur det går för djuren i nya hemmet resten av djurens liv.
Uppfödare som lämnar djur till zoo kan jag inte se som seriösa. Jag kan liksom inte se hur man öht kan bry sig om sina djur och ändå lämna till zoo med ett helt okänt öde väntande, där vilken idiot som helst kan köpa de. Jag har sett för mycket för att förstå hur man kan med att lämna bort djuren hux flux. Dessutom brister det automatiskt på genetikbiten samtidigt.
Kort sagt, en uppfödare ska ha vett i skallen :P
Det jag vill ha ut är friska och glada djur som fått en bra start i livet och en bra kontakt med uppfödaren. Har hemma har det tex varit problem med två råttbröder som blev aggressiva trots seriös avel bakom, sånt som kan hända när det går fel helt enkelt. Det blev en del diskussioner med uppfödaren kring lösningar, orsaken osv - den kontakten är guld värd till skillnad från bara "okej, då vet jag".
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#1 *skriver under på vartendaste ord*

#1-2 jag med ;)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Haha.. men hörru gulzebra ;-P. Nu tog du ju död på mina försök att få en diskussion.. *fniss*
håller med här också! :D
Men Zickan haha, ditt forum är ju så fullt av duktiga och kunniga människor, hur tänkte du då om du ville få en diskussion i dyligt ämne?
Det går ju bara att sakligt konstatera en sån här grej 

#6 precis :D
Försökte iaf :-P. Börjar få ont om ideer på inlägg just nu. Haha
Jag tycker det är viktigt att uppfödaren är trevlig^^
Skulle köpa en chinchilla för ett tag sen av en uppfödare (nämner inga namn men hon håller INTE til här så ingen här behöver känna sig träffad), så ringer jag henne.
Det första jag frågar är, "Har den stamtavla?"
Nästa fråga jag frågar är, "Vilka färger har föräldrarna?"
Sedan frågar jag, "Sitter han med någon nu?" (Det var en ung hane, och eftersom jag inte hade något sällskap till honom här hemma ville ja veta om han satt med någon annan hane, då hade jag kunnat köpa båda två så de slapp sitta ensamma hela första året)
Och när hon svarar ja frågar jag "Är de syskon?"
Varav hon ger mig detta svaret: "Amen för helvette vad du ställer konstiga frågor, du gör mig helt förvirrad ju!"
Jag frågade fyra väldigt enkla frågor, kunde jag inte ens få ordentliga svar på dem så - nejtack jag vill inte ha något djur från dig.
(Kan tillägga att detta var ett bra tag sen, köpte sedan en chilla i samma färg från en annan uppfödare som låg lite närmre:)
Kan också tillägga att hon lät VÄLDIGT sur när hon sa det sista.
#4: Haha sorry :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Håller med #1 :P
//gustav