Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: chinchilla-degus
Läst 1178 ggr
[veralera]
0

Dräktig deguhona och sand

Nu blir det två trådar om degus på raken, men jaja.

Tänkte bara fråga snabbt, hur gäller det med sanden och dräktiga degusar? Bör man ta ut sanden? Är det farligt för bebisarna att det är sand i buren? Menar om det tex skulle kunna orsaka någon form av livmoderinflammation eller på "spenarna" om mammadegus sandbadar, eller ifall det är farligt första veckorna för bebisarna att bada i sand.

Bör man tänka som med chinchillor, och ta ut sanden första tiden?

smurfan-13
0

Jag har aldrig tait ut sanden då min hona varit dräktig eller haft ungar & aldrig stött på problem. Ha aldrig hört om problem m sanden heller.

[veralera]
0

Ah okej. Hittar inte heller något som tyder på att det skulle vara farligt när jag kollar i böcker och så,

men har läst/hört om att det kan komma mycket problem för chinchillor, att dräktiga honor badat och fått in sand som utvecklat livmoderinflammation, att mamman badat när ungarna är nyfödda så  det fastnat sand på "spenarna" som sedan ungen fått i magen, för små ungar som badat i sand och "glömt" stänga ögonen och fått ögon inflammationer, ja massa sånt:P

Min ena hona har blivit supertjock:/ men vet inte, hon kasnke käkat för mycket x)