Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettchinchilla-degus
Läst 2723 ggr
zickan
0

Chinchilla bur

Vad är minimåttet för en chinchilla bur på höjd och längd?.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

skanepiraten
0

Är det inte Botten 2 höjd 1 bredd 1  ?

//gustav

Zuzziquie
0

Njae, minst 1m hög (oavsett antal chillor),

sen så botten ska för 1-2 chinchillor vara 0,5kvm samt att kortaste sidan inte får vara kortare än 50cm, alltså kan den tex. vara 100x50

Skulle du  ha tre chinchillor i buren så får du lägga till 0,25kvm alltså 0,75… osv

Hona + ungar behöver själv 0,5, alltså har man ett avelspar som man låter sitta kvar när de sedan får ungar så ska de också ha 0,75kvm

Blev kanske lite krånligt skrivet så här på morgonkvisten, men så går det när jag är nyvaken :D

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

zickan
0

:-).. tack.. lite inne på att ha chinchilla men vad man ska ha för bur. fast var de inte större de krävde är det ju inge problem att köra på det. planerar inköp för en till ferret tower men på sommaren är inte jag hemma under nån vecka. då borde ju en typ kanin bur funka hos en djur vakt under 1-2 veckor.

UlrikaD
0

Fast en kaninbur är väl sällan 1m hög?

zickan
0

Tänkte på min dubbel kanin bur jag haft på annons en tid. Om man kan använda den till nått som extra bur eller vad som. Gamla modellen kaninbur som inte längre är laglig på längden. Bara ca 88-90cm.
Men mätte nu. Höjden mäter bara ca 95cm :-/. Trode den skulle vara 1m.
Tänkte om man kunde ha haft den under 1-2 veckor hos en kompis. Då skulle de kunna ha den stående i sitt förråd. Behöver man inte först lösa bil för att få dit en bur.
Men den buren verkar visst inte kunna användas mer än till extra bur åt råttorna.

[MissDiss]
0

Kan man ha en bur som är 160cm hög, 55 djup och 65 bred till chinchillor? :)

zickan
0

som jag förstod det måste man ha 50x50 i botten och 100cm höjd. Så den buren borde fungera?

[MissDiss]
0

Coolt ^^'

(Har en till salu ifall det är utav intresse)

zickan
0

*asg*… kalla om smyg annons. pris? bild?

Blir inge just nu dock. Kollar mest runt. Ligger med dubbelhyra på 9000 tills jag fåpr min bostadsrätt såld

[veralera]
0

Nopps, det är HUNDRA x 50 i botten så din bur e tyvärr för liten, enligt lagen då… :P

[MissDiss]
0

#10 Jaha oj då :O

UlrikaD
0

Som veralera skrev det är minimum 0.5m2 i bottenyta. Alltså t.ex 100x50, 90x60 osv.

55x65cm i botten ger en yta på 0.35m2. alltså väldigt mycket för litet för chinchillor.

zickan
0

Haha.. kan inte räkna eller tänka för fem öre i dag. Borde krypa ned i sängen igen.

UlrikaD
0

Då är det ju bra att man får svar innan man trycker in en chilla i en bur som är lite trång över axlarna.Flört

[MissDiss]
0

#12 Jag kan inte sådant där med 0.5m2 grejs :I

UlrikaD
0

#15 Du tar en miniräknaren. Trycker in måtten på ena sidan, trycker på X knappen, skriver måtten på andra sidan, trycker på = knappan….tada!! Då får du svaret i m2.Skrattande

[MissDiss]
0

#16 Oj *skäms* jag är jätte trött sorry :O