Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: foder-mat
Läst 2380 ggr
[veralera]
0

Kackelackor istället för mjölmask

Var hemma hos en tjej med råttor, som även hade massa ormar, varaner, ödlor mm.

Så hade hon en miljon kryp, typ ja kackelackor, spindlar, tusenfotingar, lite sniglar oj förlåt SNÄCKOR;).

Så gav hon kackelackor till sina råttor och de äääälskade det.

Så jag köpte hem lite. Har än sålänge bara hunnit ge till några råttor och till igelkotten men råttorna kastade sig efter den och började nästan bråka om den, igelkotten slukade hela på en gång så snabbt att hon nästan bet mig i fingret.

Hennes pojkvän (tjejen jag köpte av) har själv haft sjusovare och han sa att sjusovarna är tokiga i dem.

Och enligt dem så innehåller kackelackor mer protein och är nyttigare än mjölmask, som mest innehåller fett.

Finns det några nackdelar med att ha kackelackor istället för mjölmask?

Har länge tänkt föda upp mjölmask men det är så otroligt äckligt. Har en riktig fobi för mjölmask. Kan inte ta dem med händerna, måste anväda pincett. Kackelackorna kan jag ta med händerna däremot. ingen fara alls. Mycket enklare.

[jennyrapp]
0

Aldrig hört talas om att ge kackerlackor till råttor.. Men det kanske är bra? :o

DoD
0

Kan man ge kakerlackor till Leopardgeckos med? (Sorry om jag lägger in en fråga till)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Trollhassel
0

Råttor skulle säkert mumsa i sig kackerlackor i naturen också. Jag ser ingen nackdel med att ge dem det om de vill ha. Jag har brukat slänga er lite allt möjligt i krypväg (ogiftigt) till mina möss och råttor. Mjölmask är ju poppis, men även syrsor och kackerlacksungar han gått åt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

zickan
0

kackisar är rätt nyttigt. vissa arter kan bitas. men i det stora hela inge problem alls att ge till t.ex råttor, sjusovare, leopardgecko osv.

Kackisar innehåller nyttigare saker än syrsor. När jag själv födde upp ödlor och ormar så körde jag nästan bara på kackisar från små till stora. Väldigt enkelt att föda upp dubias. växer bara lite långsamt.

Mjölmask som de flesta maskar är lite fetare och innehåller inte alltid så mycket nyttoämnen. Hellre ta en för mycket kackis än en för mycket mask. Dock behöver vissa djur just maskens fett. Variera lite är nog det bästa :-D

Tror att folk valt bort kackisar endast pga att de inte är roliga att få lösa i hemmet, ses ofta mer som ohyra och äkligt än en bra vitamin/mineral källa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[veralera]
0

Kan säga att råttorna älskar kackelackorna^^

Slänger man in en börjar de nästan slåss om den…

Mjölmask sägs ju vara nyttigt protein tillskott, och kackelackor innehåller ju mer protein och mindre fett, så borde ju nästan vara ännu bättre?:)

zickan
0

#5 precis :-D. Mycket nyttigare.

Testa med gräshoppor.. Sjuuukt kul med en råtta som stuttsar efter.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[veralera]
0

Haha har haft lite krypfobi när det gäller just gräshoppor och mjölmask:P Så njä, tror jag struntar i det xD

[jennyrapp]
0

Haha jag kanska ska prova på att ge mina rådisar kackerlackor o gräshoppor? Haft råttor under hela min uppväxt men aldrig ens tänkt på att ge dom kackerlackor?
Undrar verkligen hur dom skulle reagera om dom fick en kackerlacka i buren..

[veralera]
0

Har två hanar som bor i en bur, de är rent livrädda för dem. Tillslut biter de av benen och huvudet på dem men thats it haha.

Hanarna tcker det är gott men inte överdrivet.

Honorna däremot! Slänger man in en så har de riktiga slagsmål om vem som ska ta en tugga ^^ Men en stor kackelacka räcker ju som tur är till flera tuggor;)

Sjusovarna är också helt galna. Blir som mördarmaskiner när de ser dem. Sen att kackelackorna är större än deras huvuden, det bryr de sig inte om;)

Ekorrarna är bara heeelt förvirrade. "Ush fy vad är det du vill få mig att äta matte?" säger deras ansiktsuttryck xD (de har ju lärt sig vid detta laget att när dörren öppnas kommer det gott, så de skuttar glatt fram och stoppar huvudet i handen, för att sedan nosa lite, ta upp det, och kolla förvirrat med huvudet snett på mig^^)