uppmatning av gp
Jag sålde en gp tjej på 1,9kg. Och tyckte då att hon var liten.
Nu har jag fått hem henne igen och vågen står på 1,212gram. Svansen som är en gp råttas fett och vatten reserv är fyrkantig. Benknotorna syns och känns. Huden runt svansen sitter mycket löst. ryggmärgen känns lite för mycket då magen inte är direkt rund och go som den borde.
Första middagen var majs, ägg, ost, kokt lax med kalk insmetat i. Gp råttor behöver ha rätt mycket kalk, jag brukar tillstätta lite i maten då och då. Vilket hon kastade sig på. Senare kom nextopia förbi och kikade på henne. Även hon fd uppfödare. Tog massa kort och hade med sig en hundmatsburk. Mycket fett och vatten i dom.
Men när man väl hamnar i den situation där man verkligen behöver tänka på vad djuret äter. Få henne att gå upp i vikt sakta men säkert. Inte pressa i fel fetter.
Så jag tar gärna emot massa bra tips på bra mat. Gärna med lite extra protein, fett i sig. Men även mycket vitaminer och mineraler.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
HELVETE vad hon ser ut… vad har de gjort med henne!?
Det där är ren och skär misshandel att svälta djur på det viset, borde helt klart anmälas. Fy fan att människor bara kan se på när djuren tynar bort på det där viset, vad är det för fel på folk som gör så!? Hon ser ut som ett av de stackars djuren i djurpolisen på animal planet.
Så har man fått förfära sej lite över djurmisshandel… tillbaka till det viktiga. Hur man ska få henne i god kondition. De behöver mycket nyttiga fetter i normala fall. så i med kallpressad olivolja i all färskmat. Nötter och fröer innehåller oxå dessa nyttiga fetter. avokado innehåller både fett och är en näringsbomb. På hälsokost eller om det var på apoteket så finns det produkter till anorektiker så att de kommer i balans igen. en färdigblandad dryck i små mer-paket. kolla efter dom. för de ska sprängfyllda med allt man begöver samt att man går upp i vikt av dom. Annan nyttig fet mat är fet fisk. tex lax, regnbåge och makrill. använd så mycket äggula du kan få i henne. skippa vitan, den innehåller ingenting.
ska prata med mamma senare idag. hon e utbildad innom näringslära.

stackars liten:( vet du att det beror på svält? hon kan ju ha någon typ av parasit?

Tösen då :( Vet du om det beror på att hon fått för lite (ingen) mat eller på sjukdom/parasit? Hon kan ju mkt väl behöva veterinärvård. Är det pga svält så ska man vara försiktig när man börjar utfodra igen. Risken är stor att magen inte hänger med och man riskerar diareer och andra problem som kan göra individen sjukare. Små mål, men ofta brukar göra att det går bra.
Jag tycker du ska ta henne till veterinären, dels för koll och sen för ett utlåtande gällande hennes kondition som du kan bifoga vid anmälan av personen som fått råttan i detta skick! Ibland kan det vara smart att kolla vilken veterinär som brukar följa med djurskyddsinspektörerna ut, då de vet hur man bör uttrycka sig i utlåtandena för att det ska funka om anmälan går vidare. Ofta är det någon distriktsveterinär.
har pratat lite med mamma nu. tyvär hade hon alla böcker nerpackade nu. men lite saker kom vi fram till i alla fall..
välling är väldigt berikat med näringsämnen och är snällt för magen. sen tror hon oxå på näringsdryckerna som finns på apoteket. en tumregel är att alla färgstarka grönsaker är bättre än dom med lite färg. ex på grönsaker är ärtor, bönor, broccoli, spenat, tomat, röd paprika mm

Jag har matat upp reptiler med Hills burkmat för nyopererade hundar och katter. Säljs bara av veterinärer. Det är toppen att börja med, energirikt och snällt för kroppen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
tack för tipsen. jag hra handlat hem en hel del. ska försöka börja lite mjukt och få upp henne från grunden.
inge parasiter. men ska kolla avföringen hur den ser ut. hon har varit matad som en tamråtta. troligen inte fått de fetter och proteiner de starkt behöver. dvs mängder av nötter och liknande.
jag känner personen och skäms över att tro en så ung person kan ta hand om en gp. anmäla skulle behövas. men skulle inte göra mycket. jag har filmat och fotat henne iaf.
hon hade bott med tamråtta i det hemmet. som hon bet ihjäl och började äta på. mycket mysko då hon bott där ett halvår. men nu fick jag ju svaret att hon blev tvingad då hon led av grav näringsbrist.

Stackars tösen alltså! Tur hon hamnat rätt nu då iaf, så att hon får en ärlig chans. Vattnadals tips om "recovery" burkmat måste ju vara super. Foderbilen har ett sånt foder från eukanuba när jag kollar lite snabbt (om det e krångligt att ta sig till veterinär för att handla)
Jag jobbar mitt emot veterinären så jag ska fixa det första sak på onsdag. Fick en påse med massa nötter av en kompis i dag, köpt lite avocado, mer majs, olivolja, ägg, köttfärs och strömming.
Får mer pengar i veckan så jag ska fixa lite mer mat. Alla tips är bra :-)
1457gram :-)
Hon samlar på sig precis allt man stoppar in i buren och ska gömma undan. Idag fick hon och dottern lite stuvade grönsaker/pasta med tillagad köttfärs, majs, avocado och en kokosnöt.

Stackars tjej! Hur kan man inte märka att ens husdjur håller på att svälta ihjäl? Antar att de fick en vink när hon käkade upp tamråttan. Helt makalöst vad folk kan blunda för när det passar dem.
Kan inte ge några bra tips för gp-råttor är inte min grej, men jag kan bara säga att jag hoppas att hon fortsätter att lägga på sig och må bättre.
Förhoppningsvis har hon inte tagit någon inre skada. Pigg och aktiv men mjällar massor. Jag hoppas inte på att det kommer bli några kommande problem bara hon äter så bra som hon gör. Verkligen jätte go och tam tjej. Väldigt slickig. Synd bara att hon och jag kom på fel fot av varandra efter hennes hemska tonårs uppror när jag var hemska matten med bara regler. Men änså länge accepterar hon mig. Jag hoppas starkt att det kommer forstätta så och vi kan börja om. För nu har hon inge val, låter henne aldrig flytta igen.

Ska erkänna att jag har inte direkt någon erfarenhet av sådana djur, men när någon av mina pälsdjur haft problem med obalans i magen eller ätstärning som kan bero på tusen olika anledningar så har jag kilat ner på konsum och handlat A fil,afilidosius eller allt vad de där nu heter med nyttiga bakterier för magen, det kör jag till större ormar som python, boa mm.
Det jag blir konsulterad om oftast när det gäller ormar är ätstörningar, som oftast beror på obalans, jag har ännu inte provat någon medicin som funkar bättre än det, men jag rekkomenderar inte att man ger det till ormar eller ödlor om man ej gjort det för, för det är viktigt att det görs på rätt sätt.
Oj..gammal tråd men endå, shit..