Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 6789 ggr
zickan
0

Äta husdjur

Var nyligen en kock på tv som köpte marsvin från blocket som han senare tillagade. Avsnittet sändes aldrig men det är sparat och verkas sändas senare.

Nu var det kanske inte det bästa att köpa någon annan djur utan dess ägarens vetenskap om att de skulle bli mat.

Men hur är era syndpunkter på detta med att äta djur som vi har som husdjur. Kanin ägare är helt okej på att kaniner tillagas och lägger även upp recept på kanin forumet.
Flesta ätbara djur är redan någons middag i andra länder. Men vad skulle folk säga om jag började tugga på ett marsvin på en pinne eller grilla en gp råtta istället för en korv?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

spiritedaway
0

Djur som djur är det väl egentligen. Dock kan jag tycka att desto mindre djur desto onödigare att döda för att få mat.

Men annars får man väl välja själv vad man vill äta. Det ska inte vara nån skillnad bara för att det råkar räknas som ett husdjur.

Äter man gris borde man lika gärna kunna äta ett marsvin.

xcess
0

Jag anser att det är fel att köpa någonshusdjur för att sedan tillaga det, visst har man rätt att göra vad man vill med ett djur man har köpt men, tycker det är ltie osmakligt.

Sedan finns det ju folk som säljer sina husdjur för de är totalt ointresserade av djuret eller ahr tröttnat på det, sånna kanske itne bryr sig om djuret ska ätas. Man borde ju vra öppen med det som köpare.

Annars tycker jag inte det är fel att äta djur, vi har en gård med lite djur och vi äter även våra djur. När vi åker Bleing och hälsar på vänenr till familjen brukar vi få kanin på matbordet. Jag ser ignet direkt fel med det.

Jag skulle kunna äta Marsvin med, eller råtta som är en delikateser i vissa länder? (har jag hört)

Jag skulle väl ha svårt att äta ett djur som jag haft som ett nära husdjur av flera anledningar. Man har ju kännslor rellaterat till djuret oftast. Det känns fel att äta sina egna djur som man har brytt ssig om osv.

Därimot är jag totalt emot att äta utrotningshotadesjur eller delar av djur som är utrotningshtade, ifs var detta en tråd om husdjur och de djur jag tänkte på nu räknas nog nite in i den kategorin.

[peter54]
0

Jag det verkar rätt knäppt att tillaga husdjur. Om man äter kanin så har man dem inte som husdjur, utan föder upp dem enbart för mat. Jag är själv uppväxt med kaninuppfödning till mat.

Att äta marsvin ä egentligen inte konstigare än att äta kanin och i Brasilien är marsvin stapelföda för många, men som sagt, då ska det inte vara någons husdjur.

Mezzzanina
0

Tycker att det är knäppt att man på ett kaninforum skriver om hur man äter och tillagar kanin.Tycker att det i så fall borde höra hemma på ett forum om kött eller matlagning.

Men jag vill dock tillägga att jag personligen inte alls är för att äta något djur oavsett art.

[peter54]
0

#4  Jag kan förstå det, absolut. Om man sysslar med ett speciellt sorts djur oavsett vilket, känns det förstås främmande att äta dem. men alla har ju olika uppfattning om sånt och de som växer upp i bondesamhället betraktar oftast sånt ur helt andra perspektiv.

För egen del äter jag inte så mycket kött och det jag äter är oftast vilt. Jag behöver kött för att få i mig tillräckligt med protein eftersom de flesta proteinrika vegetabilier är mycket kaliumrika och jag som njursjuk kan inte göra mig av med kalium på naturlig väg.

skanepiraten
0

Var ju en grupp ungdomar i danmark som ville skapa debatt genom att äta en katt.

Anledningen till att dom gjorde så var för att man behandlade "mat" djur riktigt illa som grisar etc medans till en liten hund kunde man köpa smycken och lyx foder.

Ja jag tycker det är okej om det finns nån mening med det, men man ska ju självklart ge respekt till ägare som säljer djuret om man nu har sådana planer ^^

//Gustav

spiritedaway
0

#4 För att göra det tydligt så ligger den delen dolt. Så det är enbart dom som vill kunna läsa om det som kan se dom trådarna. Det är ju inte direkt en massa recept. Snarare diskussioner angående att föda upp slaktkaniner. Hur man ska avliva kaniner, vad som är lagligt osv.

smurfan-13
0

Jag ser ingen skillnad på att äta gris eller marsvin, eller hund heller faktiskt. Så länge djuren behandlas väl så länge de lever och avlivas på ett djurskyddsmässigt ok sätt.

Däremot tycker jag att man skall vara ärlig mot den man isf köper djuret från att man har som avsikt att äta upp det! Samtidigt som jag kan känna att personen som säljer det kanske inte verkar bry sig så noga om man inte luskar lite mer i hur hemmet är (fast alla kan ju ljuga…)

Nä ärlighet gällande vad man har för avsikter och att djuret sköts på ett acceptabelt sätt enligt djurskyddslagarna, så ser jag inga problem alls m att äta typiska sällskapsdjur.

[peter54]
0

#8 Någon skillnad finns det ju mellan att äta köttet från ett rovdjur jämfört med att äta köttet från en gräsätare.

Under kriget åt man köttbullar av räv och grävling. Detta smakade vedervärdigt enligt de som fortfarande minns det.

becccy
0

sjukt sjukt sjukt!!

spiritedaway
0

#10 Sjukt sjukt sjukt att äta djur som räknas till husdjur eller?

[peter54]
0

#10 Ja vad menar du, vad exakt är det som är sjukt?

[veralera]
0

Undrar också vad det är som är sjukt.

Tycker det är så otroligt mycket bättre att äta upp någons kanin som haft ett respektabelt liv, än att äta en kyckling som sitter instängda 25 st per kvadratmeter, och genmanipuleras så de är fem gånger större än vad de skulle varit egentligen, vilket ger effekter som att deras ben i kroppen knäcks av köttets vikt, de kan inte para sig normalt etc.

smurfan-13
0

#9 jo visst jag har oxå hört att rovdjur inte smakar gott, men det handlar ju då om en saksak. Jag tycker inte gris smakar gott, men vet andra som gör det tex ;) Precis som det i vissa kulturer anses vara gott m hundkött.

becccy
0

För MIG i MIN värld är det fel att äta husdjur. Fast ni kanske tycker att det är okej och det är upp till var och en i så fall. Jag tycker knappt att vanligt "ica-kött" är ok heller. Ekologiskt eller viltkött bör det vara tycker jag. Men som sagt: det är upp till var och en.

skanepiraten
0

#15 ekologiskt?

Vad är det som gör köttet så ekologiskt?

//gustav

[veralera]
0

Det roliga är att "ekologiska" djur har det i stort sett alltid lika dåligt som de "oekologiska"…

Tex frigående höns, istället för att de sitter i så små burar att de inte kan röra sig, så sitter de 25 på en kvadratmeter vilket innebär = de kan fortfarande inte röra sig.

Och vad räknar du som husdjur? Man kan ju se både sin ko och sin gris som sitt husdjur.

Gerbilflicka
0

Inte utan saljarens vetskap tycker jag. Vilka djur ar okej att ata liksom? Ar det okej att ta hand om en billig hund fran blocket och sen skjuta hunden och tillaga den?

Oavsatt djurslag… saljer man en gris som sallskap t.ex. sa ska inte den grisen bli slaktad tycker jag. Man far respektera saljarens onskemal, annars ska man inte kopa djuret.

becccy
0

#16 Det finns en sökmotor på internet som är ganska populär och används flitigt av väldigt många. Sökmotorn kallas google och den hittar du på www.google.se eller www.google.com. sök på tex "ekologiskt kött" så ska du se att du säkert hittar svaren på dina frågor gällande det. Jag tycker du ska testa den, funkar skitbra ;)

#17 Som jag skrev tidigare så är det mitt synsett ur mitt perspektiv jag beskrev och att jag föredrar viltkött framför annat. Och som jag också skrev tidigare så är självklart upp till var och en hur man tar ställning till köttbranschen och dess produkter och vad man väljer att främja och inte. Bra va! :)

skanepiraten
0

Det enda skillnaden mellan "vanligt" kött och eko är ju att dom får gå ut mer och att dom inte bara enbart ska leva på kraft foder…

"btw älskar ironi"

smurfan-13
0

#19 nja, det finns en del skillnader utöver det med. MEN ekologisk (eller framförallt KRAVmärkt då ekologiskt inte har någon kontrollorganisation ens) garanterar inte bra djurhållning!! Dock tycker jag att det är ett steg i rätt riktning och en möjlighet för oss konsumenter att säga åt vilket håll vi vill att djurhållningen skall gå.

Trollhassel
0

Djur som djur. Så länge djuret har levt ett värdigt liv och dödats på ett humant vis så ser jag ingen orsak till att undvika djurslag bara för att de även kan vara husdjur. Dock skulle väl jag inte vilja äta råtta eller marsvin, för det skulle kännas lite skumtm men någon djuretisk aspekt finns inte i beräkningen där. Jag äter i regel inte djur som behandlats illa, oavsett art.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[veralera]
0

Att kalla kött för ekologiskt är i stort sett bara för att kunna ta mer betalt för det.

#19 Du som rekommenderar google kan säkert hitta mycket fakta om det.

Exempelvis här ser du ju frigående kycklingar som har det jättetrevligt och gott om plats (jäävligt gott om plats du jämför med andra farmar i utlandet som i en låda på 1kvm slänger i 100 kycklingar och låter dem ligga där en vecka medans de transporteras till slakterier)

http://www.force.dk/NR/rdonlyres/D785D975-1055-41D2-8F12-CAA91D34F2F6/0/070221_poultryfarm_12x9.jpg

En fin liten belgisk blå ("aningen genmanipulerade"):

http://img166.imageshack.us/i/belgianbluecow05vl3.jpg

Dessa väger så mycket att deras ben i kroppen inte knäcks om den rör sig. Därför kan de inte gå på bete utan står i ett bås hela sitt liv. Förlöses med kejsarsnitt, inte i en steril miljö som för oss människor, utan i ett dammigt stall. I många länder är det tillåtet att kalla kött från dessa för "ekologiskt", vet ej hur det gäller i SVerige men de är iaf inte olagliga.

Saga85
0

Personligen har jag ju valt bort alla animaliska produkter, men jag ser inget moraliskt fel i att äta ett "husdjur". Dock kan jag hålla med #1 - "desto mindre djur, desto onödigare". Fast jag ser hellre att man avlivar och äter 50 marsvin som har levt och dött som prinsar och prinsessor, istället för 1 ko som levt och dött i misär.

Jag kan t.ex. mycket väl tänka mig att börja äta ägg igen i framtiden - när jag kan hålla egna, riktigt frigående höns. Då är det ju inte heller helt omöjligt att jag kommer sälja/ge bort avlivade höns/kycklingar som foder (till människor och/eller djur). Äta dem själv kommer jag inte vilja göra - inte pga de är mina husdjur, utan för att jag helt enkelt inte vill äta kött.

[Tassy]
0

Det här med att lyssna på säljaren är ju redan givet, så det hoppar jag.

Men annars pysslar jag ju endast med gerbiler och jirdar, och helt ärligt - det är inte mycket mat på dem… Men skulle någon få för sig att prova så skulle inte jag riva upp himmel och jord för det, så länge de håller fingrarna borta ifrån mina djur och gör en vettig avlivning.

Angående andra djur som t.ex. hund och katt så ser jag inget fel i att äta dem. Djur som djur, i min värld är alla djur lika mycket värda, sen om det ligger en gerbil, katt, uggla, giraff, gp, eller en bit kossa på tallriken så är det inte mer med det.

Ska man vända på steken så strävar vi hela tiden efter bättre djurhållning, så att äta husdjur måste ändå vara det mest optimala. Så mycket bättre än så går nog inte att få till?

Den som vill påstå att djuren ska ha det så bra som möjligt, men samtidigt påstår att det är fel att äta upp ett husdjur som fått all kärlek och omvårdnad hela livet bör nog faktiskt ta sig en liten funderare.. Hmm…

Dock förstår jag om man inte vill sätta tänderna i sina egna små älsklingar. Det skulle inte jag heller vilja göra.