Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettchinchilla-degus
Läst 3254 ggr
chocomian
0

Kompletteringsfoder istället för hö?

Jag som varken tål färskt hö eller spån hade ett kompletteringsfoder till min hankanin som heter Versele-Laga Complete Rabbit.

Det fungerade finfint och hans mage höll sig kanonbra och i trim!

Men nu undrar jag, kan man även använda detta foder som även finns till just chinchillor, istället för hö att de får ha fri tillgång till fodret?

Tacksam för svar :)

UlrikaD
1

Hö är det livsviktigaste i en chinchillas diet. Inte bara för mage och tarm utan även för att slipa ner tänderna.

Slipas inte tänderna regelbundet varje dag växer de och det krävs veterinärshjälp för att slipa ner dem igen.

Och har en chillas tänder en gång börjat växa för att chillan är dålig på att tugga så är det oftast kört.

Nu vet inte jag hur versele-lagas chilla foder ser ut men jag har sett det för andra djurslag och det är ju massa olika saker i det.

En chilla ska ha REN pellets, alltså inga blandningar av någon sort utan enbart chinchilla pellets som är framställt enbart för chinchillor.

De två bästa pelletsen som finns är Scaf-pelletsen (Kvarnen) och Bello (Imazoo)

chocomian
0

Så med andra ord kan man inte ersätta höet alls mot något foder?

UlrikaD
0

Nej.

Däremot använder en del höbriketter istället för löst hö. Men där går åsikterna isär om det är lika bra som löst hö.

Jag är allergisk mot hö vid kontakt så jag är lika allergisk mot briketter som själva höet. Men fördelen med briketterna är väl att de inte dammar då.

Men som sagt, finns olika åsikter om det. Men du kan inte byta ut höet mot något foder iallafall.

chocomian
0

Då är bara frågan om chinchillor eller råttor är bäst för mig.

UlrikaD
0

Om du slänger in en fråga på råttor.ifokus om allergier så kommer de att säga att råttor är någonting av det mest allergiframkallande som finns.

Själv hamnade jag på sjukhus två gånger på en vecka innan jag gav upp.

Men du kan ju inte veta innan du har gjort ditt test ändå.

chocomian
0

Nej, man kan inte veta innan man gjort test.

Dock så reagerar alla olika som nämnt i många trådar. Vissa klarar råttor, men inte katter, kaniner och hund tex.. medans tvärtom med en annan.

Så jag kommer pröva mig fram. Ta hem något djur och vara jourhem tror jag, när allt är klart här hemma,

gulzebra
0

Fast är du jourhem så är det ju aldrig säkert att du hittar nytt hem om du inte klarar djuret. Du skulle väl kunna låna av nån som har det du är intresserad av annars, typ uppfödare odyl, för att testa om det funkar? Eller köpa från uppfödare som kan ta tillbaka djuret/djuren om det inte funkar. Tror det är ett mycket säkrare kort, ffa iom att allergier förvärras ju mer man utsätts och då kan "sprida" sig till fler arter.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

chocomian
0

#7 Jo, jag hade faktiskt tänkt göra det, vara ett jourhem till en chinchilla och på prov, så man vet att om det inte fungerar man kan lämna tillbaks eller liknande den, absolut! :)

Försökt vara mer positiv nu, men det är j*klarnamma inte lätt när det är så stressrelaterat i mitt huvud.. i helgen ska lägenheten saneras, så äntligen rör det sig framåt.

gulzebra
0

Håller tummarna för att det funkar med chilla då Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

chocomian
0

#9 Tack! :D

[veralera]
0

Det är ju så otrligt olika det med allergi:) Fick bevis på hur allergisk min pojkvän är igår när vi var hos några bekanta med 2 katter, han blev alldeles röd i ögonen, nös som en galning och snorade. Och reagerar inte det minsta på våra råttisar hemma!

Men du vet att bestämmer du dig för råttor så finns det här hemma du kan få "låna" eller hur man ska säga:) Och bur komemr jag också ha du kan få låna:)

Höbriketter fungerar bra till chinchillor näringsmässigt, men jag tvekar på att det egentligen slipar ner tänderna lika bra som vanligt hö… Det kan nog också bro på kvaliteten på briketterna också… Vissa innehåller ju låånga höstrån bara det att de är packeterade, men har sett att vissa i djuraffärerna bara typ är ihoppressat "pulver"…

smurfan-13
0

Att tänka på om man är allergisk är ju oxå att man kan komma att utveckla en allergi med tiden, så även om  man tål råttor när man skaffar dem är risken stor att man blir allergisk m tiden.

Inom forskarvärlden (där djur används till djurförsök av olika slag) så är det allmänt kännt att råttor är bland det värsta som finns gällande allergier. Förr blev över hälften av de som jobbade med det allergiska inom 2 år! Idag har de särskild utrustning som minskar risken för att utveckla allergi mot dem (tror typ de arbetar i speciella dragskåp som gör att de inte andas in något från råttan)

nuttan85
0

Jag har haft tamråttor och tålde dem i 1 år utan några problem alls. Nu klarar jag inte av dem alls. Tjejråttor är betydligt bättre ur allergisynpunkt men det är urinen som utlöser allergier. Det finns många om och varför kring det hela men det har med att de läcker vitablodkroppar ut i urinen att göra blandannat.

Chillorna är det annorlunda med. De kissar inte alls på samma sätt, kvalstrena de har i sin tjocka päls kommer inte ut och i kontakt med oss på samma sätt som råttor och de badar i sand som tar bort pälsfetter och dylikt som man kan vara allergisk mot. Kvar återsår dock hö samt dammet från sandbaden om man har svårt för det.

I båda djurens fall så får man ta sig en funderare över vad man ska ha som botten material. Det kan underlätta rejält om det inte dammar och suger upp urinen ordentliget etc

Lycka till med ditt testande så håller jag tummarna för att du hittar det djur som passar dig bäst!

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

zickan
0

Finns flera former av allergi. De två vanligaste reagerar på urin eller på viss pälskvalster. Man kan även ha massa andra eller både av dom.
Därför kan chinchillan vara okej om man reagerar på pälsen. De har en sk bomulls päls samma som rex kanin, puli/pudel/naken hundar osv. Vilket gör att de inte utsöndrar ett visst mjäll som skapar en viss allergi.

Så det är ju hela frågan. Vad är man allergisk emot. Efter man mer vet det så kan man få en överblick i vilka djur man kan ha.
Men om man är uppväxt med ett djur eller haft ett nära i familjen och blir allergisk så kan det ändå hända att man har utvecklat imun måst just sitt eget djur men tål inga nya inom samma art/ras.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Sedan allargi mot hö är ju inte djur allergi relaterat egentligen. Det är väl mer damm kvalster man är allergisk emot. Det är jag men klarar hö. Dock damma så behöver jag allergi tablett eller när jag städar burar. Har själv en viss päls allergi(ej urin).

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

nuttan85
0

Vad bra när alla kan lite olika saker som allergi och svarar då blir det lite bredare svar. Det är ju aldrig fel:D

Men det finns massor med info om alla möjliga och omöjliga allergier på http://allergi.nu/om-allergi/allergityper/

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Sunrise
0

Borde man inte kunna ha pressat hö, för näringen, och grenar så att tänderna slipas ned?

[veralera]
0

Höets funktion är att slipa ner kindtänderna, grenar bara framtänderna.

När kindtänderna växer sig för långa blir det väldigt allvarligt.

Sunrise
0

Okej, då förstår jag. Vet inte så mycket om chinchillor. (Visste faktiskt inte heller att dom hade kindtänder, hehe)

[veralera]
0

Alla smådjur har kindtänder:P De syns inte bara.

Speciellt viktigt är höet för kaniners kindtänder. Kaniner behöver lååånga höstrån för att kunna gnaga ner dem. (vad jag fått lära mig, kan inte garantera att det är rätt, är att kaniners tänder är de som växer snabbast.) Det är ju väldigt vanligt att kaniner får tand problem och ibland tillochmed blir avlivade pga det. Ofta beror det på höet.

Sunrise
0

Jag vet att kaniner har kindtänder. Jag har inte haft chinchillor (än mohhaha) så har inte öppnat munnen på dom. xD

UlrikaD
0

#21 Spelar ingen roll ifall du öppnar munnen på en chilla, du ser inte kindtänderna ändå.Flört

Sunrise
0

Haha, okej. *dagendåalicebaraharfel*

[veralera]
0

#22 Fast man ser väl inte något smådjurs kindtänder?:P Dom sitter väl såpass långt inne hos alla? Eller har jag fel;o

Sunrise
0

Om man håller upp en kanins mun ser man långt bak. xD