Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: chinchilla-degus
Läst 5936 ggr
chocomian
0

Chinchillaungar i djuraffär

Hallå.

Idag var man iväg på rean och besökte även några djuraffärer.

Jag upptäckte då något mystiskt och eftersom jag inte vet något om en chinchillas lagar eller liknande, funderade jag mer på det nu när jag kom hem och tänkte höra med er här som kan det bättre.

Först och främst fanns det 2 nyfödda (?) chinchillor som var ungefär lika stora som en guldhamster, därav att jag misstänker de inte är så värst gamla.

De satt ihop med sin mamma i en dunabur, för smådjur…

Och för det andra, ovanför denna "familj" så finns en dunabur till med 3 chinchillor i! varav 2 vuxna och 1 unge, men som är dubbelt så stora än de i undre dunaburen.

Däremot till vänster om dessa finns en stor chinchillabur med 2 chinchillor och 1 unge som är också lite äldre.

Kan det ha skett en olycka i djuraffären och därav alla ungarna, dock i olika åldrar och verkar vara 3 olik familjer?

Och så genom en vän till mig fick jag reda på att om en djuraffär ska föda upp chinchillor (kanske samma regler som ifall de "råkar" få ungar i butiken) att de skia ha ett enskilt rum som inte besökare ens får vistas i. Stämmer detta och finns det fler regler?

Burarna behöver jag ju inte ens fundera över ang storleken, absolut för SMÅ!

Men som sagt, olycka eller planerat?

Burarna är bakom glasdörrar, så man kan se dem, men inte röra/gå in till dem, dock står de nära inpå glaset.

gulzebra
0

Det stämmer bra att all avel ska ske "bakom stängda dörrar" sas, kunder får inte ha insyn varesig det är planerat eller misstag :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[veralera]
0

Ring länsstyrelsen (eller vem det är som har hand om djurlagarna nuförtiden…) och anmäl det direkt!

Lagliga måttet för 1-2 chinchillor, alternativt en chinchilla mamma med kull, är 1 meter högt och 0,5 kvm i bottenyta, alltså 100x50cm (därav anledningen till att få djuraffärer säljer chinchillor nuförtiden, de har helt enkelt inte plats).

Tvekar på att det finns någon dunabur som ens är i närheten av det måttet…

Tycker det låter jättehemskt att en chinchillahona ska behöva ha en kull där vem som helst kan gå förbi, stanna och stirra och störa henne. Det kvittar vilket djur det rör sig om, alla djur behöver vara ifred när de har bebisar:(

gulzebra
0

Yes, det är länsstyrelsen som gäller :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

chocomian
0

Ja jag tänkte väl det, för även om det skett en olycka, vilket ändå verkar väldigt skumt med 3 familjer med ungar :S

Så bör de ändå vidta åtgärder direkt och inte haft dem synliga för kunderna.. utan i ett annat rum.

Men jag fick panik av att se dessa större djur i en dunabur som jag själv haft EN guldhamster i! >_<

Får ta och kolla upp mer fakta om detta!

För djuraffärernas viktigaste uppgift är ju även att VETA könet på deras djur, så inte "misstag" sker som det nu gjort.

Jag såg en video på youtube med chinchillabebis som var 2 dagar gammal, de 2 småttingar som befann sig med sin mamma i en dunabur var så liten som den var!

Men så vet jag inte hur pass fort de utvecklas.

zickan
0

nej hu det där är helt fel. ungar får inte sitta frame. man får inte avla på djur inne på själva affären. inte ens bakom stängda dörrar. det får isf ske hemma hos någon som jobbar där.

burarna är på tok för små. de ska ha rätt stor yta att röra sig på. måste ha höjd då de älskar att klättra.

helt klart. ring in en anmälan snarast för djurens skull!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

chocomian
0

Funderar på att åka dit igen inom någon vecka eller så, om det nu går.. och kolla om de gjort något åt saken.. för isf har jag mer styrkande bevis om även hur länge de varit i trånga utrymmena, så det inte bara var något tillfälligt just då.

Men de har intagit helt fel åtgärder för djurens skull…

gulzebra
0

#5: Vad är det för lagtext som säger att de inte får föda upp bakom stängda dörrar ens? Jag har för mig att man får det nämnligen, sålänge kunder inte har någon som helst tillgång till rummet man föder upp i.

BMEXX
0

Men är det så bra att ha nyfödda bland kunder i affären. Och sedan är de så svårt att läsa på lite om dem och vilka burmått de behöver m.m..

GRR blir bara mer och mer irriterad på dessa djuraffärer.

// Pabblo

candycandye
0

När man ändå är inne på djuraffärer (lite ot)

Får man lov att ha diverse olika fåglar tillsammans med smådjur?

Vattnadal
0

Fåglar och smådjur ska hållas isär pga ljudet från fåglarna.

Man får inte heller hålla bytesdjur och rovdjur inom syn/lukthåll från varandra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

candycandye
0

så då är det olagligt med andra ord? Har tagit upp det tidigare med ägaren men inte vetat om lagen stödjer det jag säger.

Imasy
0

Jag har ockå hört att butikerna får inte alls bedriva någon form av avel i butikslokalerna, vare sig det sker på lagret, fikarummet etc. ska de föda upp egna djur så år det ske i privat hemma miljö.

Låter ju helt klart som att dessa chillor sitter i för små burar, och jag hade ringt länsstyrelsen på en gång. antagligen jobbar de inte imorgon då det är nyår, men det skadar ju inte att prova ringa dem iallafall.

Om möjligheten finns, kan du fota djuren så bevis finns?

chocomian
0

#12 Ja, det verkar ju så och när vi var där förra veckan såg ena mamman till de 2 minsta bebisarna väldigt stressad ut, försökte gömma ungarna för oss.

Jag har försökt/tagit bilder med min dåliga mobilkamera när jag var där senast, så jag har faktiskt någorlunda bilder på burarna och man ser vissa chillor.

UlrikaD
0

Jag har sett bilderna nu och som uppfödare av dessa djur så är min första reaktion, djurförbud på den affären.

Det är djurplågeri att ens försöka få in en chilla i en sådan bur. Och dessutom är de vuxna chillorna puckelryggiga vilket i BÄSTA fall tyder på undernäring och i värsta fall på någonting mycket värre.

chocomian
0

Och jag har kollat upp nummer och allt, så i morgon så fort som möjligt ska jag försöka ringa upp länsstyrelsen och göra en anmälan.

Jag hoppas de jobbar i morgon, så djuren inte lider under nyår…….

chocomian
0

Givetvis har de stängt… och verkar inte ens öppna förräns den 5 Januari igen…..

[veralera]
0

Tycker det ?r underbart att du reagerar och bryr dig. Du l?r ju varit l?ngt ifr?n den enda som sett dem, och att ingen annan reagerat ?r ju hemskt! Hoppas allt l?ser sig och att aff?rens djurtillst?nd dras in… S?g chinchillor sitta i marsvinsburar p? center syd n?r jag var liten men d? visste jag inte vilka burar de skulle ha… Allts? jag var typ 8. Visste att de skulle ha stora burar, s?g ju att de var p? tok f?r sm?(kommer ih?g det f?r att jag sa till mamma att det var fel, men tyv?rr sa hon som m?nga andra tror "djuraff?ren vet b?st") men d? visste jag inte att det fanns lagar om s?nt.

CaptainBunchie
0

Chinchillorna ska ha defernetivt större bur :o Jag har en bur hon har 2/3 våningar och är ca 80 hög som en hög kaninbur, och det tycker jag är för litet, jag ska nämligen ta och bygga om 2 av mina garderober till en stor och rymlig chinchillabur  som är ca 1,5 m bred och kankse 2 m hög (: Jag tycker att dom borde ha bättre burar i djuraffärerna!!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[aammE]
0

Har du ringt?

UlrikaD
0

#18 Det är för litet, enligt lag. Och även för att chillorna ska trivas.

Hoppas du bygger buren snart. Då blir dina chillor glada iallafall.

CaptainBunchie
0

#18 - Okej, då vet jag :) Jag ska bygga den så snart jag kan!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Sunrise
0

Hur gick det?