Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettchinchilla-degus
Läst 2623 ggr
pimmi
0

Degus som vill ut!!

Jag degus tjejer i en jätte stor volonjär 150x120x60. De har grenar, broar, hyllor, kartonger, hus mm. Möblerar om vid städning.De är ute flera ggr i veckan 1-2 timmar i köket där buren står. Jag sitter vid köksbordet med datorn, så tillsammans med matlagning och såna grejer är jag mycket i köket och håller dem sällskap.

Men de vill bara ut. de gnager på gallret mycket just vid luckan. Helst en av dem, Pringels hon är modigast och tamast.Hon har tom lyckats få upp luckan 2 ggr, fattar inte hur. Vill ju inte att de ska vara olyckliga, känner dåligt samvete när de gnager så.

De är verkligen underbara men jag känner mig som en dålig matte. Trodde jag skulle lyckas sysselsätta dem tillräckligt för att slippa galler gnag…men inte.Gråter

Har väl inte någon egentlig fråga, behövde få ur mig det.

[jennyrapp]
0

Varför kan dom inte vara ute då? Nu kan ju jag ingenting om degusar utan det är råttor jag är haj på , men tror du dom skulle må bättre utav att få vara ute då? Mina råttor är ju jämt ute & springer, Men degusar kanske spribnger bort om dom kommer ut?
Och ja tror inte du är någon dålig matte bara för det :)

pimmi
0

De kan inte vara lösa i lägenheten, köket är degu säkrat. De gnager sönder saker, vill inte ha en olycka med sladdar. Har inte haft råtta men de är nog ganska olika, säger min kompis som haft 8 råttor.

Har även 2 hundar, den ena kommer bra överens med  degusarna, de retar henne. Den andra bara skäller så hon måste vara utanför. Det blir liksom "brötigt" att ha dörren till köket stängd hela tiden.

[jennyrapp]
0

Ajdå..

smurfan-13
0

Det j-vla gallergnagandet driver mig till vansinne här hemma med just nu. Det verkar gå i perioder för mina & jag har nog inget supertips. Skulle väl vara att skaffa terrarium då där de inte har nåt galler att gnaga på.

pimmi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag skulle köpa större så funderade jag på terrarie, tycker man ser dem bättre men man kan inte mata och gosa genom gallret. Terrarie håller spånet på rätt plats.

Men jag hittade inget tillräckligt stort, många var långa men jag ville ju ha höjden också.

Så stor bur som jag har nu är svår att få tag i om man inte är miljonär. Man får bygga. jag kan inte bygga i glas.

Funderat på att ha dem i ett stort akvarie jag hade dem i när de var små och sen släppa över dem dagtid till den stora buren.

Vet ej!

[veralera]
0

Haha jag hade 2 underbara honor hemma och 2 underbara hanar hemma som aldrig gnagde eller väsnades något.

Så dog den ena hanen och jag hämtade hem lite kompisar till honom som någon skänkte bort.

Så visade det sig att två av de nya hanarna var honor.

De gamla honorna hade hållt sin bur nästan helt intakt. Det hade inte gått en vecka innan de nya gnagt sönder ALLT! xD

Kan över huvudtaget inte alls släppa ut mina degusar…. De är så dåligt hanterade av sina förra ägare att jag skulle aldrig kunna fånga in dem igen o.O