Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 4682 ggr
Ladyinred
1

Jirdbur?

Nu har jag fått kasera råtturen som de bodde i. Den var rätt bra då jag hade hyllor och grenar o olika klättermöjligheter. plus att det var djup botten så jag hade rätt mycket spån med till dom så de kunde gräva. men botten var i plast så den tog de sej ut ur för ett par nätter sen. Huren var rostig och dan endå. så det är inte värt att lägga pengar på en ny botten rill en så risig bur. Tillfälligt har de flyttat in i ett ca 110 liters akvarie. Den duger ett tag, men är långt ifrån optimal.

Så målet är att skaffa en bra bur så snart jag får råd till det. På sin höjd kan de bo så här ett par månader om man inreder smart och ger dom aktivering.

Men vad ska jag ha för bur tycker ni? Akvarium är ju riktigt snyggt. Ska jag investera i ett större sådant bara, eller är det gallerbur som är bäst, men med en djupare botten än orginal. Det går ju att snickra ihop en låda lite enkelt om det skulle va så. Ställer man bara gallret i så att den står på bottenskivan så tar de sej ju inte ut även om det skulle tuggas lite.

Hemmabygge var en tanke, men de är för rymningsbenägna för träburar.

Terrarie är inte att tänka på. allt spån kommer att täppa igen glidlisterna efter ett par dar bara.

enbartmalin
0

Akvarie är bäst, dom förstör listerna på ett terrarie ganska snabbt..

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

hur stort bör jag kolla efter. min tanke är 200l men jag har svårt att se hur stort ett sånt faktiskt är på riktigt.

enbartmalin
0

200 L är nog ganska lagom, jag tror mitt är ca 250 L kanske(110x47x50cm).

Kan du hitta större hade jag tagit det, dom älskar att skutta runt, upp och ner, fram och tillbaka ;) Men 200L är helt okej.

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

ja givetvis så tar jag så stort jag kan. men undrade vilket minimun som va rimligt..

för man ser tydligt att detta är trångt. visst är det långt. men smalt och inte särskilt högt.

enbartmalin
0

#4 200L är okej, inte bäst inte sämst men okej.

Hälsningar Malin

[Tassy]
0

Jag har 250L till mina och det tycker jag är absolut minimum till dem. Iallafall mina är livliga och mycket rörliga, och ser man till deras storlek är 250L inte mycket svängrum.

Ladyinred
0

jo de rör sej ju väldigt mycket. överallt på samma gång.

enbartmalin
0

Hade jag fått välja/kunnat ha hade jag valt att ha en hög fin chinchilla bur, eller bäst av allt, mitt akvarie fast 2 på höden.

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

jo jag har lekt med tanken att ha dom i en voljär. e man lite fantasifull så får det faktiskt att göra grävlådor där i till dom.

enbartmalin
0

Jag har letat lite lätt efter ett likadant akvarie som jag redan har dom i som jag hade kunnat ställa upp och ner ovan på det befintliga. Hade i så fall gjort om glaset fram till glas dörrar. :)

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

så småningom kommer jag att få avveckla råttorna i och med att det planeras barn. då kommer jag att ha en voljär till dom..

enbartmalin
0

Jag har suttit och grubblat på detta nu ett tag :P

Jag har räknat ut att mitt akvarie är 250L, det är det minsta jag tycker är okej att ha dom i, tycker nästan det är för litet faktiskt.

3-400L är mer lämplig och är det man ska sträva efter.

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

har fixat så de ska få bo i min voljär som är helt i metall. sätter in ett par mindre akvarier som jag ska ha som grävlådor o sen grenar o sten o grejor så de kan bo någolunda naturligt, tänkte även ha ett par krukor med kattgräs som de kan demolera… ska bygga nytt till råttorna nu i helgen i och med att dom bor där nu…

Ladyinred
0

behöver tips på inredning, antar att det e som med gerbiler. allt i plast går bort..

[Tassy]
0

#14 Korrekt. Plast går bort :)

Jag hade sån himla tur att mamma och pappas äppelträd sprack mitt itu, hela stammen! Skrattande Gissa om jag fick grenar till djuren Flört

Annars är akvarierötter ett hett tips, dom älskar att klänga i dem. Jag har några redmoorerötter till mina.

Det finns hängbroar i trä att hänga upp, dessa är också väldigt poppis, och fågelholkar. Dom flänger och klänger mycket mer än gerbilerna.

Ladyinred
0

ah tackar, det känns som att jag är på rätt spår nu då. mer inredning behövs, men det är inte tomt i alla fall…

skanepiraten
0

Bilder på dessa djur man kan få se? :)

//Gustav

[Tassy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en av TS jirdars bröder :)

enbartmalin
0

Fler bilder på mina töser: http://exotiskadjur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=00bc52f0-fcee-4614-ae81-5b0f471358a2

Jag ska ha en hel del bilder på mina jirdar liggandes här någonstanns.

Hälsningar Malin

zickan
0

Ts finns inte kvar på iFokus längre. Men fortsätt gärna att skriva tips. Kan hjälpa andra :-)

Sjukt udnerbar djur. Var inne på att haffa dom men vågade inte med tanke p åusla tiden med pendlingen till jobbet. Men skaffade 1.2 till åt ladyinred från en kompis i danmark. Men dt visade sig vara borstsvansar istället. Dock sjukt söta de med.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Tassy]
0

#22 Haha ja just ja, bushy tailed jirds fick ni tag i :P

skanepiraten
0

Söta dom är :)

//Gustav

enbartmalin
0

#22 Jag har undrat över vart hon tagit vägen?

Hälsningar Malin