Sår på svansen.
När jag kom ur dushen kommer min Wilma skuttandes mot mig & har ett sår på svansen som ser lite svullet ut ( nästan lite kulformat? )
Ser ut som om hon klämt sig eller som något skrapsår.
Är orolig att det blir infekterat eftersom hon är råtta & svansen är ju vid backen hela tiden..
Så vad kan man göra åt de?
Funderade på att sätta på plåster men det skulle nog göra henne helt tokig..
Nu hamnade detta inlägget under exotiska nyheter, Blev något fel där..
Är det en GP?
Hälsningar Malin
Nej det är en tamråtta. Får hem en gp nästa helg. :)
Lite fel forum med ;-). Inte många här med tamråttor. Rattor iFokus vore enklare.
Jag har haft råttor i flera år. Utan bild är det jätte svårt att säga.
* Har hon kompis hon varit i närheten av som kanske varit lite hårdhänt och naffsat till.
* Finns det andra djur i närheten/ annan bur där hennes svans kan ha råkat puttas in och något bitit.
* kan ha varit och klättrar, fått något över svansen eller blivit klämd
Har du bild på det så kan jag enklare ge råd på hur du ska hantera. Svansbrott är sällan jätte farkliga. Men är de djupa kan det börja bildas brosk och knölen läken men blir för alltid en knöl.
Plåster kommer åka av. Däremot mild sårsalva, typ jodpax. Kan man sätta på det håller såret rent och lägger som en hinna över och skyddar om det är ett öppet sår. Är det mer klämskada och inte öppet så kan man inte göra så mycket. Ser råttan ut att må¨dålig, ha ont osv kan man åka till vetten och be om smärtstillande ev om de kan göra nått men just svansen är rätt svårt att linda in.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jaa jag märkte det.. höhö, men första inlägget från mig, så får satsa på & bättra mig till nästa inlägg :P
Jag tvättade det rent innan och hon har tjurat på mig sedan dess.
Riktigt sur blev hon, gör nog rätt ont.
Det är ju egentligen ingen stort sår, men det är ju endå en knöl / svullet , så man blir ju lite fundersam.. Lite svårt & säga vad sjutton hon har gjrot. hade hon & hennes kompis ute men kompisen låg & sov under en stor nalle hela tiden så skulle inte tänka mig att det var hon.
Har ju två katter med, dom har aldrig gjort så förut & ser inte ut att vara orsakat av dom.
När man kollar noggrant ser det ut som ett skär sår.
Jodpax kan nog vara bra ja!
om jag nu någonsin kommer få röra hennes svans igenn :P
hehe.. ta en handduk eller nått och virra rätt hårt runt henne så tassar sitter fast och tänderna inte kan nå din hand. Sedan har du en hand fri till att pilla på svansen ;-)
skär sår är sällan så farligt. brukar inte bli så djupt. Kan ju ha kommit åt något vasst. även om katten inte brukar kan en råtta bakomen stor nalle björn med endast en svans som sticker ut synligt tas för en snör bit osv.
men håll rent så gott det går. blir det inte bättre utan blir väldigt suspekt rött, svullet, varar så är det bra om hon får en mindre bur/transport osv med endast handduk/fleace som byts varje till varannan dag. på så sätt hålls miljön rätt steril.
nej altsså hennes kompis sov bakom nallebjörnen ;)
Wilma vet jag inte vad hon höll på med,
Jaa jag får väl fortsätta tvätta med vatten ikväll så får jag se om jag hittar något jodpax imorn .
Så ska jag testa dethär med o vira en handduk runt henne.. :P
Fast undrar om hon inte lyckas kravla sig ur det..
jaja, jag får hålla koll på det. Men vad ska jag göra om det blir infekterat?
Istället för vatten kan du göra koksaltlösning. Det rengör och "drar ur" bakterier eller hur man ska säga, väldigt bra både för att förebygga och få bukt på en infektion :)
Bara att ha i en tesked koksalt till varje halvliter vatten. Koka upp, låt svalna, använd. Spara inte överbliven koksaltlösning dock utan häll ur det och koka upp nytt till nästa gång så det är rent.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
ja det kan man ju testa, hon kommer antaglien hata mig efter det.. :P
Men hellre de en att svansengår & blir infekterad. :)
Asch, råttor går alltid att muta bort hatet från med något gott så spela roll ;D
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
haha sant :P
Hur går det med såret?
Tvättade med koksaltlösning igårkväll, Tycker inte det ser så farligt ut idag.. Absolut inte sämre iaf, och hon blev inte alls så arg som jag trodde ^^
Ska göra en ny koksaltlösning om en liten stund så får vi se vad hon säger denhär gången.. :P
Vad skönt :-D