Bygga ekorr bur
Alla med ekorrar eller bra ideer får gärna titta in ;-).
Nyligen skänkte jag bort min stora voljär på 3 meter hög och ca 3 meter lång som jag haft till råttor sedan jordekorrarna. Men buren var svårstädad och svår inredd. Nu blir det flytt om en vecka. De bor just nu i en vanlig köpt voljär. Inte lagliga mått men det fungerar en vecka tills min flytt är klar.
Men nu är det ju ett måste att fort fixa något nytt. Planen är väl ett skåp och snygga till det. Ikea är ju en guldgruva. Men vilka skåp, hur ska jag göra osv. hur har ni löst det.
Kom gärna med tips och ideer, länkar till material jag kan köra på eller kanske länkar till någon okänd persons sida med bild på bra bur.
Kommer även hiva ut nästan all inredning och köpa nytt. Det är rätt sönder tuggat, nerkissat och bara tråkigt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ja jag har byggt alla mina burar från grunden med 45"45 regel och sedan plywood skivor i tjocklek 10-12mm.
Bilden som är bifogad visar grund utseendet :)
En liten info "spånskivor är inte riktigt bra att använda sedan man fått fram info om att det lim som används för att pressa ihop dom med är giftigt mot djur"
Bra info om spånskivorna :-D
Denna på inlägg nr #50 tycker jag är sjukt snygg men kanske inte direkt ekorr anpassad. Lite synd att ytan verkar vara rätt liten. Annars en perfekt "tv" framför soffan att glo på ekorrar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#2 vsg om infon :)
Haha ja jäklars det var snyggt :) Nja inte direkt för några ekorrar :P
//gustav
Jag har inga egna tips att bidra med, men ett tips jag fått och kommer köra på själv när jag ska bygga finkvoljär i sommar är att bygga sektioner och sätta på gångjärn för dörrar, den sorten man kan lyfta av, istället för att skruva ihop hela alltet. Blir lite enklare om man behöver plocka isär av nån anledning, enklare att montera ihop när man byggt klart osv.
Taket hade tipsaren helt enkelt lagt ovanpå och hålls på plats med haspar, väldigt smidigt det också :D
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram