hoho.. finns ni gp ägare kvar?
Det är nästan ingen som längre äger en gp råtta av alla gp ägare som fanns för bara ett år sedan. Vem har egentligen kvar en?
och ni andra. vad hände med era. Avlidna, omplacerade, avlivade?
Vart finns alla gp råttor och ägare just nu?
Här hemma finns det ännu kvar två stycken och hos redrum som inte är online så ofta finns det också gp råttor kvar.
Men var är resten av de ca 200 gp som vi nästan var uppe i förre året?
Någon aktiv uppfödare ännu mer än marie och halvt jag?
Min ena hona är utlånad på avel till redrum. Själv vill jag inte ha någon kull i år.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Gaah jag blir så avis på er som har GP. Vill ha!
Min Anders bor på Skansen än, med frugan Smilla. Fast han verkar inte synas så bra för besökare, flera som varit dit har bara fått se baken tack vare att han sover på dagarna
Novas och Ninkos nya ägare (som iofs inte är så ny längre) borde jag nog slänga iväg ett mail till och se hur det går med töserna :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
zambezi bor på tropikhus i halmstad..

Jag lånade en GP förut…blev riktigt fäst vid den…Men den var så aggressiv mot alla utom mig så kunde inte ha kvar dem då den anföll min pojkvän hela tiden och den bet inte små hål…Lite tråkigt.,..Men skulle gärna ha en igen någongång då jag inte tål vanliga råttor längre :)
har två hemma hos mig ifrån grand prix, bestla å janja
vad skoj.. när är dom födda? vad har de för föräldrar?
janja var en av de första marie tog in efter den svarta och bestla e dotter till juvi som hon tog in samtidigt med janja
bestla måste vara 2006 tror jag
läckert :-)
är ju sjukt underbart att höra någon som ännu har kvar sina gp i så många år.
Jag har min gris Shokora (aka Air) kvar också :) Vi bor nu i Visby tillsammans med fyra "små" råttpojkar och en kisse. Hon mår bra och sjunger för glatta livet fortfarande ;)
~ Erry
#9 länge sedan sist :-D.. Lite trista nyheter. Nemi somnade tyvärr in för ca 2 år sedan. Fick nått förkylningsvirus som hon hade ett tag. trode det skulle gå över en stund när det blev bättre. men hon blev extermt värre direkt efter.
blev likstel och kunde inte röra på sig. men somnade som tur var in snabbt efter hon blev riktigt dålig.
troligen draget rakt igenom lghten jag hade i sthlm :-(.. tog många tamråttors liv också.
Uppväxt på gotland så jag ska dit till julen. Kanske man hinner in och säga hej :-D
#10 Ursäkta att jag inte har svarat, har varit hos föräldrarna över jul. Du hade jättegärna fått kommit och hälsat på, men jag har som sagt inte varit på ön över jul :) Men kom gärna en annan gång när jag är hemma!
Vad tråkigt med Nemi :(
Har dock också väldigt trista nyheter… Kom nyligen hem från veterinären då jag har låtit Shoko få somna in :( Låter som hon fick något väldigt liknande det Nemi fick, fast veterinären konstaterade att det var lunginflammation och kanske nåt mer som aktiverades pga av lunginflammationen :/.. Hittade henne på juldagen då hon var iskall och likstel. Trodde först att hon var död tills jag såg att hon andades. Tog henne hem till min mor (Shoko fick bo hos pappa då det inte finns plats för buren här) och lyckades spruta i henne lite vatten med en spruta. Hon andades väldigt svagt och var säker på att hon inte skulle överleva kvällen. Men efter några timmar öppnade hon ögonen och fick tillbaka värmen. Dag efter dag blev hon mindre och mindre stel, matade henne fortfarande med mosad banan och vatten i spruta, och slutligen gick över till vattenflaska. För ett par dagar sedan var hon så pigg att hon sprang runt i buren och försökte klättra på huset även fast hon fortfarande var rätt stel.
Men för tre dagar sedan vände det helt och hon började plötsligt hosta upp allt vatten, började rossla, fick andningssvårigheter och blev stel igen :( Hon blev även väldigt snorig och orkade inte hålla sig vaken mer än någon minut i taget. Så tog beslutet att det var nog dags att låta henne somna in ändå…
Blev troligen orsakat av kylan i min pappas hus då han åkte in med hjärtinfark och lunginflammation dagen innan julafton, så det var ingen som eldade där :/
Får se om det blir någon mer GP senare. Vilken hona är det som Marie har?
Småpojkarna är glada i alla fall eftersom de får flytta in i Shokos stora bur nu :)…
~ Erry

Jag har kvar Gp tjejen som jag köpte av dig -Zickan för lite drygt ett år sen. Hon var då ca ett år gammal, eller mer? Fick aldrig någon stamtavla med henne, eftersom hon omplacerats tillbaka till dig. Men hon funkar bra (jag visste ju vad jag gav mig in på) Lite nedgnagda dörrar mm.. Häpnadsväckande att folk så lättvindigt omplacerar djur som inte funkar hemma. Speciellt så smarta och territoriella djur som GPs. Stackars djur!
Jag och familjen var i Gambia för en tid sedan. Var då väldigt nyfikna på att höra om vilda GPs. Efter mycket förklarande (-de kallas ju inte giant pouched rat där) Så förstod folk att vi var nyfikna på, vad de kallade för "water rat". Varför då undrade vi?! -Jo Gambierna häller tydligen vatten i deras bons ingångshål, så att de kommer ut. Sen äter dom råttorna!!

#12. just nu bor jag lite i kartonger men lite släkt info kan jag ta fram ändå :-).. jag är bara sjukt slarvig när det kommer till papper ;-). Jaga fram födelsedatum osv kan va bra att ha.
Lite avis att du varit där. Skulle också vilja se dom i sin naturliga mijö och hur de hanteras/dresseras där borta.
Mh är så med alla djur, folk omplacerar hej vilt. Jobbiga är att det börjar öka mer på hund, gp, katt osv. De djuren som är med ett tag längre.

#14 Och papegojor!! Har sett väldigt tragiska omplaceringshistorier på bla blocket. Jag skulle jämnställa att göra sig av med en tex ara, för att den inte gillar ens nya tjej/kille, med att adoptera bort sitt barn av samma anledning! Hade själv en tritonkakadua som då jag fick henne var ca 30 år gammal. Hon hade väldigt mycket "psykiskt i bagaget. Med beteenden som naturligtvis var både jobbiga och ibland farliga som följd. Men man blir sitt djurs tolk, den enda som förstår och kan förklara djurets beteenda för andra. Om missanpassade djur får flytta gång på gång lagras fler och fler traumor, som kommer ut i form av bla agressivitet..