Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: gambiansk-jättekindpåsråtta
Läst 8436 ggr
Cottonball
0

Gp-råttor som minröjare!

Vad säger ni om en tränad landmine GP-råtta?

Tänk vad dessa underskattade djur kan vara till sådan stor hjälp för människor i utsatta länder! Det är nog inte många som tänker på det när de hör ordet "råtta".

I Afrika, där det är mest utsatt med landminor, får tränade  GP-råttor lukta sig till sprängämnena från dem. Till skillnad från metalldetektorer, så kan råttorna hitta både plast och metallkapslade landminor!

Dessa hjälteråttor är av sorten Gambiansk Jättkindpåsråtta (Giant pounched rat) som ni kan läsa mer om på denna sajten.

Just dessa råttor är utvalda som hjälpredor just för;

¦ Deras otroligt bra sinne för lukt.

¦ Råttor väger så pass lite, att minorna utlöses inte när de passerar dem.

¦ De är väldigt intelligenta och lättlärda.

¦ Råttor finns på de flesta platser och klarar olika miljöer.

¦ De tycker om att utföra monotoma arbetsuppgifter de är säkra på att genomföra korrekt.

¦ Minråttan kan söka igenom ett riskfält på 100m2 på 30 min, medans det skulle ta 2 arbetsdagar för en manuell röjare.

¦ Givetvis handlar det även om en kostnadsfråga, då det är billigare föda upp, träna och transportera en råtta, än en hund för de fattigare länderna.

Dessa råttor hjälper även numera till att upptäcka TBC- sjukdom hos människor (Tuberkulos). De betjänar över 500 000 människor i Dar Es Salaam och Morogoro i Tanzania. Varje vecka hittar råttorna 5 av 10 st patienter som drabbats utav sjukdomen, men som microskoperna missat!

Råttorna lär sig olika manövrar som hundar - genom klickerträning!

Det är en lång process, där det gäller att man har tålamod och övar mycket, samt ge mycket kärlek!

Likaså får de belöning i form av en balanserad kost med mosad banan genom en spruta, just för att inte det ska komma in mänskliga dofter i själva "arbetsrummet" och vilseleda råttan.

Man kan själv bidra genom att "adoptera en hjälteråtta" med 5 Euro/månaden, vilket motsvarar ca 50 sek.

Mer om hur du kan adoptera en hjälteråtta/stödja organisationen på annat sätt, hur de tränas, hur allt startade och läsa deras blogg finner du på

Källa:

http://www.herorat.org/

zickan
1

Väldigt kul att någon tagit tag och fixat upp en liten artikel om dessa underbar gp råttor på en vanlig jobb dag.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kallebuschtaxi
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fantastiskt vad mycket nytta man kan ha av djur,måste ju va intelligenta och lättlärda dom där GP-råttorna.

Blev inte förvånad när dom hade samma bil som jag, förnuftiga och intelligenta varelser åker Land CruiserFlört(0:18 in i klippet)

FunkyShrimp
0

den här tråden blir helknasig när den visas :P
megastor! haha, över hela skärmen. + 1/3 av skärmen finns inget på, allt är förskjutet åt vänster. o sen ligger högerspalten nedanför här där jag skriver^^

nån mer som får det så på detta inlägget? ^^

Saga85
0

#3 Ser ungefär likadant ut för mig, fast jag har inget tomt, allt är bara utdraget över hela sidan. Går inte riktigt att läsa artikeln eftersom den till viss del täcks av reklam. Knepigt, har aldrig haft det här problemet innan Obestämd

FunkyShrimp
0

#4 det är bara en del däruppe som är tomt till höger, resten är helt utdraget.
nä kan inte läsa heller allt eftersom den sjukt jobbiga reklamen till höger ligger för. och ligger verkligen över hela scroll-grejen förutom en pyttebit längst upp^^
mhh.

Saga85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde en print screen och la in på support. Iof så sa en av ifokusgrabbarna att han inte har något problem med tråden, och att det kan bero på att någon

klippt och klistrat in text.

F.ö. så är det väldigt intressant. Gp-råttor och hur de kan användas, inte buggen i tråden Flört

Saga85
0

Kan berätta att jag precis installerade den nya versionen av FireFox - och nu ser tråden bra ut Glad

zickan
0

Borde lägga in den under artiklar istället. Men jag är inge haj på det där med att få in youtube filerna :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.