BRA saker om GP
Hej, hör så mycket negativa saker om GP råttor, kan ni inte dela med er av alla BRA saker också?
Funderar på å skaffa en långt in i framtiden, och håller på å läsa på om dom lite smått. Det enda man hittar är en massa negativa saker om dom. Ok, jag har fattad dealen, men ingen skulle ju vilja ha dom om de inte var super på något annat.
Så delge oss nyfikan alla era bra upplevelser och erfarenheter av GPs :)
Finnsväldigt mycket bra om dom :-D
Att det målas upp dåliga ting beror mycket på att nästan ingen som en gång haft gp har kvar sin gp speciellt länge. De köps som om de vore hamster och säljs lika fort som om de inte har personlighet. Många bryr sig inte att de är mer som en hund och personliga(säger nu inte alla). Därför målas det upp en rätt negativ bild om dom så folk ska förså hur mycket jobb de verkligen kräver och att de lever länge. Man måste planera en gp råtta precis lika mycket som en hund. 3års plan över livet är väldigt vettigt.
Jag har gp kvar sedan jag började med dom. Ende är att jag ev ska sätta ut min tjej på foder till en kompis ensam hane nu när han förlorat sitt sällskap och verkar lite ensam. Men det har inte kommit så långt så jag har byggt upp kaninburar igen som bostad år henne. Ska börja jaga nytt. De äter sig lätt igenom plast botten.
Extremt roliga djur för personer som vill göra lite mer med sitt djur. Vill ha något man kan träna med men ändå inte en hund. De kan läras extremt mycket. Jätte kul att träna klicker, sök små trix.
Väldigt personliga djur som lätt kan bli lite små mammiga. Roligt att handla leksaker för de brukar uppskattas.
De har väldigt många olika läten som vissa är rätt mysiga när de små pratar lite. Man kan ta med dom ut på promenad. De kan skydda sin ägare.
Lever längre än vad smådjur brukar.
Skänt för de är oftast snälla mot andra djur. Brukar väldigt sällan gå till attack vilket gör att de kan bo ihop med hund, katt och tom ibland råttor och iller. Mycket beroende på djuren man har och hur bra känn ägaren har på sina djur.
De kan nappmatas väldigt tidigt. Ger lite mer personlig kontakt.
Vissa kan bli rlite väl mammiga men i helhet så kan man oftast lämna dom när man ska till jobbet.
Så det är nästan lite som en ny modell hund fast lite mer envisare sak som aldrig växer upp. Vilket är charmen i sig.
Man kan skratta gott ofta över deras små upptåg. Rat think hade en underbar bild på sin när denne höll i en tandborste och troligen åt på den. Men såg ut som om hon bortade tänderna.
Med rätt ägare är det också rätt djur som ger en lång och fin vännskap.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
va kul å höra om lite possitiva sidor också :) Det där med att de fungerar bra med andra djur var lite nytt för mig. Har läst/hört att de ska vara väldigt revirhävdande och därmed kan anfalla andra husdjur.
Jag såg på internet om GPna på APOPO i tanzania, de är vekligen superfina, de är väligt fästa vid sina tränare och de är väldigt lätta å träna.
Jag har ju tänkt skaffa en del andra djur också, får se hur situationen ser ut innan jaag drar på mig ett zoo :) Så det känns skönt å veta att de i de flesta fall funkar med andra djur också :)
beror så mycket på gp råtta till gp råtta. jag har haft hund katt, iller, igelkott, kanin och råttor med mina gp råttor. alva som nu bor med niffen var en skön dam. hon vankade långsamt när hon hade iller sniffande i baken. hon var så hög i rang hemma att ingen vågade nått annat. engla hennes dotter är feg av sig. hon tycker illrarna är läskiga och vistas därför aldrig ute med dom. men hunden är inge problem var det inte mer katt heller. råttorna var jobbiga i längden. i vintras så fick den buren massa härliga nötter. råttorna sega att öppna själva. puttar in dom i hennes lilla koja och stal sedan rakt ur händerna på henne. då blev hon riktigt arg och kunde jaga runt. då särade jag direkt innan hon skulle skada dom.
Men det finns gp som inte går med andra djur och kan vara lite väl bossiga. Så det är upp till djur och djur. man ska aldrig lita på att det fungerar men oftast gör det de.
ja de är snabba och rätt lätta att lära sig bara man äger tålamod och ork. sedan även har sätt att hela tiden uppmuntra gpn att fortsätta jobba för det.
vägen genom deras hjärtan är mycket genom magen. god mat och man får oftast djur att göra vad som.
förhoppningsvis har det kommit ut med info och gp blivit lite vanligare om ett par år när du ev kommer skaffa. nu är de ännu rätt nya och det finns inte så jätte mycket info ändå om hur man tränar dom. inte heller vetrinärer etc som är så duktiga på dom. några finns och fler kommer nog plugga till sig.
Det var därför jag sa "de flesta"
Vilka dum/smarta råttor:) Dumma - de kan dra på sig hennes vreda genom att knycka nötterna, smarta - de låter henne öppna nötterna åt dom.
Jo, man måste tänka över valet av individ ganska ordentlilgt och kanske titta på flera innan man hittar en som man tror fungerar med djuren man har hemma.
Oj, vad sugen man blir… :) Men icke så länge jag har mina illrar och min annars djurkära pojkvän tycker att Gpråttor ser läskiga ut och att han inte kommer fästa sig som med illrarna..
Men, men jag är ett stort fan av alla råttvarianter och jag älskar illrarna just för att det är så mycket jobb med dom men att dom ändå klarar sig själva längre än en hund.
Vi får se. nån gång kanske jag skaffar mig en. Men först ska jag lära mig mycket om dom och absolut hälsa på hos någon som har en GP innan jag bestämmer mig.. Men detta ligger i framtiden!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 skulle inte förvåna mig om det är han som kommer hantera den mest av er två 
#7 hahaha, nä precis :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu har jag inte läst igenom tråden för jag är förkyld och min syn funkar inte som den ska då.
Men jag har bara positiva saker att berätta om gp..
Jag har en liten gosse som är snart 1 år eller i början på december är han ett år.
Han är en helt underbar individ. Har aldrig visat några dåliga sidor. Förutom att jag har 4 långa ärr på armen efter hans klor, men har efter de oftast långärmat på mig när jag håller på med honom.
Han är fruktansvärt klok och påhittig. Har alltid någon konstig lösning på allt han tycker är jobbigt.
Men visst blir han på dåligt humör, det blir väll alla. Men inte äns då har han varit dum, lite vrång och tvär bara..
Det ända som jag faktiskt har att säga som är dåligt är att han har lyckats dagit sig ur buren ett par ggn. Men det är ju inte hans fel eller nått elakt. Utan mitt fel eftersom jag kanske någongång inte stängt buren eller haft ett ordenligt lås på dörren. men det är ordnat nu och han sitter där han sitter (förhoppningvis)
Han är en riktigt pussgurka när han är på de där strålande humöret. då sitter han och myser på axeln och pussar på fingrar och på kinden.
han har haft en period då han inte varit på de bästa humöret kanske. Lite svår att hantera och så. Men han har aldrig bitits. Och tror inte han kommer göra de heller *pepparpeppar*
Hade en kompis här igår som promt ville hålla i honom. Hittils är det bara jag som har hanterat honom, visst folk har klappat honom när han varit ute, men ingen annan har fått hållt i honom. För jag är rädd att han ska hitta på nå tok eller om de skulle hända nå. Men hon är van de flesta djur och vi satt på golvet så de va inte så lång fallhöjd ifall de skulle bli nå. Han var lite reserverad i början men efter 5 min så var han precis som vanligt och hon fick tillåmed puss : )
Då var jag en stolt matte för jag har hört på många håll att dom är mkt reserverade och har svårt att acceptera nya i början. Men inte min gosse.
Han är så underbar : )
Vart kan man hitta bilden rat think har nör råttan sitter & biter på tandborsten? Måste se den,.. :P
#10 hon är inte aktiv här längre pga eget företag och inge exo djur kvar.
Men den ligger i någon bild tråd. Kan bvara inte komma på vilken just nu :-/