Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 3835 ggr
Emman
0

dvärgsjusovare

när man ska införskaffa ett akvarium/terrarium till afrikanska dvärgsjusovare ska det då helst vara långt eller högt? är det höjd eller bottenyta som uppskattas mest?

enbartmalin
0

1. Enligt lag ska deras bur vara minst 2kvm.

2. Höjd är bra eftersom dom gillar att klättra, grenar och pinnar är bra.

Hälsningar Malin

Emman
0

2 kvadratmeter. det skulle innebära ett akvarie på tex 2*1 meter = i runda slängor 1000 liter? hur många har ett 1000 literskar/terrarie till sina småttingar?

säger inte detta är fel men bara att det låter stooooort

är höjden inte intresant i detta? man ska alltså inte gå efter något kubikmeter mått eller litermått?

enbartmalin
0

Det stämmer. Detta är ett exotiskt djur som går under djurparksdjur i JBVs lagar.

Gå in på JBV själv. Hittar du inte svaret så mejla eller ring dom.

Hälsningar Malin

Emman
0

detta läste jag i ett inlägg på zoonen?

Vad som sen är tillåtet legalt är en ganska bökig fråga, tyvärr finns det idag tre olika svar på vad som gäller och det går att argumentera för alla varianterna:

1 Det finns inga speciella måttkrav för sjusovare utan det enda som finns är Djurskyddslagens krav på "tillräckligt utrymme". Jag tycker det blir svårt att säga att burmåtten ovan inte är tillräckligt utrymme så alltså är buren ok.

2 Sjusovare skall ha samma burmått som chinchilla, alltså minst 0.5 m2, kortaste sida minst 0.5 m, minsta höjd 0.7m respektive 1.0 m i september, dsssutom minst 0.25 m2 per djur vilket innebär att buren på 0.5 m2 räcker till två djur. Med måtten ovan blir ytan knappt 0.4 m2 vilket alltså innebär att buren är för liten.

3 Sjusovare skall ha en bur på 2.0 m2 om det finns insynskydd ovanifrån, annars 4.0 m2. Eftersom sjusovare räknas som trädlevande räcker det med att buren är 1.5 m hög, hade de varit marklevande måste buren vara 2.2 m hög. Måtten ovan räcker ju absolut inte.

Men vad är nu det här undrar då kanske nån, vad gör man då egentligen? Tja säg det, jag vet att för min del så är det klart, alternativ 1 gäller, det är rättsligt avgjort, men det behöver inte gälla för nån annan. Alltså är det bara att konstatera att det här är rena snurren.

enbartmalin
0

Det är ingen bökig fråga, Sjusovare går under djurparksdjur, det gör ALLA djur som inte finns med på L80.

Kan du inet ta det svaret jag gav dig RING eller MEJLA och få samma svar. Varför lämna det oklar, hör av dig till JBV.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Jag förstår att detta är irriterande och att dessa ytor är orimliga för både ägare och vissa djur, men det är det ska SKA vara enligt LAGEN. Att du sedan följer dem är även upp till dig, men du kan också få höga böter och förlora tillstånd att ha djur om du inte gör det.

Jag antar att JBV inte gått igeonom varje djur och drar alla över en kant, även pygmémöss ska ha denna ytan.

Jag har gett dig faktan och det är upp till dig att följa den om du vill, vilket jag rekomenderar. Litar du itne på mig så säger jag för 3dje gången att du kan ringa eller mejla jbv.

Hälsningar Malin

Emman
0

finns väll ingen anledning att bli upprörd? jag bara kopierade in ett svar en annan person fått på frågan för att ta upp det till diskution. jag har aldrig sagt att jag inte tänker följa riktlinjerna, det har jag alltid gjort med alla mina djur. jag bara blev förbryllad när det gavs olika bod och att någon skulle bli upprörd över det tycker jag är märkligt. det är alltså inte jag som skrivit hela det inlägget utan det har jag kopierat in.

sen frågade jag föresten inte över ytan utan vad som var att föredra: enstående eller en liggande bur

Ladyinred
0

när jag ringde och pratade med dom om min gp råtta så var det helt okej att jag inte har en bur som följer kraven då jag förklarade varför. en gallerbur är det enda som håller honom instängd… så visst kan de tumma på reglerna om de vill.

enbartmalin
0

#7 Upprörd kan jag väl inte påstå att jag är. Att du motargumenterar mig utan att själv kollat med JBV irriterar mig.

Hälsningar Malin

Nextopia
0

Sjusovare uppskattar om man ger dem mycket rör och grottor !!!

Tex torkade kaktus grenar och bambu är jätte skoj .

Emman
0

men tillbax till den egentliga frågan. hög bor eller lång bur?

Ladyinred
0

e dom som möss vilket jag fått uppfattningen av så vill de ha yta åt båda hållen.

Emman
0

jag läste nån stanns har jag för mig att dom i det vilda levde nästan uteslutande uppe i träd….kan ha blandat ihopp det med hasselmusen oxåObestämd

Ladyinred
0

ja hasselmöss lever så så de e rätt i alla fall Flört

zickan
0

De gillar både höjd och mark. Men skulle jag säga ena så är det höjd. Jag tror de är mer trädlevande än mark. Men de föredrar både. Viktigast är flera gömställen och bo material att boa med. typ toa papper.(hamster ludd är farligt, kan fastna runt tass och strypa blodförseln eller hals)

Det jag märkte som var väldigt populärt, var mossa och kokonötstråd som man köper för finkar som ska boa.http://www.angelfire.com/nc/evilmastr/sjusovare/skotsel.html
Helt okej länk med info.

Ingen kör nästan på de måtten som ska vara. Men ja enligt lag är det 2kvm som gäller.
Men ringer du jbv så kommer de troligen tillåte mindre. Men jag rekomenderar starkt att ringa dom först och om de ger tillstånd till mindre. Då begära att de skickar hem detta på papper till dig. För byter de personal etc eller glömmer bort dig så sitter du i skiten om de kommer på besök.

Jag ringde och fick tillstånd att anväda ett 500l akvarium på 5 st med ungar.
Begärde dock inge papper men tycker det är väldigt smart. Jbs har börjat besöka folk med udda djur så det är bra att ta det säkra först!!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

nuttan85
0

Varför vill man alltid ha mindre burar än det rekomenderade minimum kraven? Jag fattar inte riktigt det. Har man inte plats så finns det två alternativ. 1 ett annat djur 2 flytta. Djuren lever på enorma ytor i det fria. Måtten på deras burar i fångenskap är egentligen ett hån… Så varför kan man inte ge dem de då? Gärna lite större eller med möjlighet till rörelse på större ytor…. *grubbel*

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

enbartmalin
1

#16 Jag kan irritera mig över att burkravet för 3 råttor är 0,18 kvm när en pygmemus på 5 cm ska ha 2kvm. Skrattretande?

Hälsningar Malin

zickan
0

Jo precis. De krav som finns på L108 lagen är inte specificerade på en art. Bara anpassat så flera ska kunna gå under samma för de är lata. Orkar inte skaffa flertal lagar till flertal olika arter. Enklare att köra alla i samma storlek till samma bur krav. Vilket är sjukt fel.

Det finns vissa smådjur som skulle behöva större än de kraven och vissa som typ pygmemusen som skulle behöva mindre.

Extremt negativa med typ 1 pygmemus på 2kvm är att om musen blir sjuk, skadad eller tom dör.. Var tusan är den i buren.

Samma som typ vissa marklevande arter som varken kan klättra eller hoppa. De ska ha en viss höjd som kan bli komplett orimligt stort pga att det inte finns art specificerade mått. Ett land levande djur som kanske inte kan röra sig uppåt, hoppa eller klättra. De ska kanske ha 1 meter höjd ändå pga en regel som gäller för arter på 100+.
Det är inte vettigt.

Sedan en stor hund på 25kvm är inte heller vettigt. Men enligt lag är det tillåtet. Så lagen är inte ras/art specifikerad alltid och bör rådfråga en mer kunnit på den art/rasen om mer info.

Och för att pointera dett åter igen. Jbv är jätte sega och lata. Ringer eller mailar man dom så kan man få tillstånd att använda andra burmått än vad som står. Mycket för att de inte orkat fixa några art specifikerade ytkrav.
Bara för att det står ett gemensamt ytkrav på en gemensam vikt katefori betyder det inte att det är det bästa för djuret.
Läser man på hur de lever i det vilda så fattar man sällan hur jbv tänker.

Jordekorre och pygmemus har samma ytkrav. Men jordekorren skulle egentligen behöva det dubbla och pygmemusen 3 gånger mindre.

nuttan85
0

#17 Sant så långt tänkte jag faktiskt inte Skäms

#18 Jo det är sant. Jag tänker iof mer på att det är många djur som redan har en väldigt liten yta i förhållande till vad de kanske egentligen skulle behöva ex chinchillor. så finns de dem som vill ha halva den burstorleken till dem och inte har för avsikt att släppa ut dem i ett rum varje dag. Eller de som tycker att ex iller är ett burdjur. för mig ska en iller behandlas som en katt. Den ska gå fri. Sen ok. Man kan stänga undan den om det kommer folk på besök någon timme men det kan man göra med katt eller hund med….

Fast det är verkligen dåligt att det inte finns bättre bestämmelser än vad det gör.

zickan
0

#19 det finns usla regler.
Kom ju  upp nu att Klippmarsvin som egentligen skulle behöva en större yta full med klättermöjligheter, grävmöjligheter osv. Att de ärtillåtna på , vad sa vi marsvin lr chinchilla mått. Det är lite väl fel.
Men blir så när de går under en viss art som marsvin att de får samma bur mått. Men på klaniner är den iaf bra upp delad med storleken.

Iller är inge bur djur och kommer aldrig bli. Jag kan inteens lagligamåtten för bur åt dom fast jag har 3 st.  Tyvärr delar inte mina kompisar iller intresset och en av dom är sjukt bra jägare. Så de är inte fria i hela lght mer än när ingeandra djur ute och jag är hemma. Men vanligen har jag dom i sovrummet som är på kanske 20-25kvm. Tyvärr blir det toan när nån har valpar och nu snartigen under ca 3 veckor då jag hållerpå att flytt packar.
Men bur händer sällan. Brukar bli när det är fest några få gånger ellermin kompis promt ska ha med sin hane hit. Vill inte riskera att mina drasin i brunst och tjuvparas.

nuttan85
0

#20 Nä de så klart. Att de inte reagerar på att reglerna är kassa eller så är det så att folk inte ringer in och frågar och ber om dispans eller så tillräckligt mycket för att de ska reagera på att burmåtten är för luddigt bestämda? Om alla ringde och klagade hela tiden istället för att själva fatta beslutet om mindre/ större burar så kanske de skulle reagera…?

[veralera]
0

#13 hasselmusen ?r v?l en sjusovare om jag inte minns fel? :D "sjusovare" ?r ju inte ett djur utan en familj av djur:)

enbartmalin
0

#22 Sjusovare är en egen art och hasselmus en. Däremot tillhör dom samma Familj Sovmöss.

Hälsningar Malin

Creation
0

Jag förstår inte riktigt varför alla tjatar om att pygmémöss, afrikanska dvärgsjusovare osv behöver 2 kvm i ytmått?

När jag mejlade jbv så sa de att dessa djur skulle följa chinchilla-måtten istället. Följande står ju tydligt i lagen:

"7 § Djurarter som tillhör ordningen Rodentia, och som inte omfattas av bilaga 4, tabell 1, ska ha utrymmen med minst de mått som anges för chinchilla i nämnda tabell. Detta gäller under förutsättning att de får hållas enligt 4 § samt att de har en vuxenvikt på mindre än 100 g och har motsvarade behov som de arter som anges i nämnda tabell. I övrigt gäller för dessa djur de bestämmelser som anges i kapitel 8, i tillämpliga delar beroende på art. De mått som anges i första stycket gäller även vid hållande av ett fåtal djur då varken avelsverksamhet, förmedling eller försäljning förekommer."

Nog väger pygmémöss och djs mindre än 100g? ;-) 

Vill ni läsa mitt mejl till jbv kan ni läsa längre ner i den HÄR tråden. Jag tror då bestämt att sjusovarna ska följa de måtten. Om inte, så har jbv skickat fel information till mig och då kan de ju banne mig inte klaga på att man följde den informationen man fick..

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

enbartmalin
0

#24 JBV svarar olika olika gånger, jag har också nyligen varit i kontakt med JBV och då sa dom att det var chinchilla mått, men förra gången jag frågade var det 2 kvm.

Dom har tyvärr dålig koll på sina egna lagar.

Dom håller till och med med mig om att chincilla mått inte är lämpligt för pygmémöss, men det kommer ändå inte ändras förren dom anser att pygmémössen är tillräckligt domesticserade.

Hälsningar Malin

zickan
0

#24 som enbartmalin säger så har de noll koll. jag har en kontakt person på jbv som jag tagit hjälp av under tiden början när jag startade upp denna sajt då jag själv hade lite svårt att tyda lagen.
Beroende på vem man pratar med kan man få tusen olika svar. Men det är 2kvm som gäller men om man pratar med rätt person kan man få tillstånd att ha mindre. MEN då bör man begära detta påskrivet och hemskickat. För blir det rutin eller någon anmäler dig och jbv kommer på besök så har du inge bevis att någon på jbv sa mindre mått än 2kvm. Och då åker man dit.

Jag kontaktade jbv själv i frågan om afrikansk pygmeigelkott som tydligt säger ska ha 20kvm i lagen. Då hittade jag inte var det stod och ville bara dubbel kolla då jag var ny med det djuret. Enligt den personen jag pratade med så var en KANINBUR!!! helt lagligt och okej. Men som tur var fanns det många att fråga som visade mig stycket i lagen där det helt klart står 20kvm.

Samma med gp råttan. De kräver import tillstånd för att ta in. Jag skulle ta in min första tjej från danmark. Ringer och kollar upp priser osv. Men de visste inte ens vad en gp råtta var. Fick sitta och berätta om djuret till dom. Och efter tyckte de ändå det var en råtta och gick under samma lag som tamråttan. Dvs inge import tillstånd behövs och man fick då ta in upp till 5 st utan tillstånd.
MEN hade jag blivit kollad den gången hade jag åkt dit som fan i tullen. Andra gången jag skulle importera ringde jag igen 3 månader senare. Då var det tillstånd som krävdes, om inte var det smuggel och karantän, böter om man åkte fast med smuggel.
Jbv har inge koll alls.

Creation
0

#25 #26 Usch, så trist. Vilka inom jbv är det som beslutar om dessa djurskyddslagar egentligen?

zickan
0

är nog flera som gör gemensama bestämmelser. den biten har jag inte koll på :-/. Är ju bara att ringa fler gånger.

Fireant eller amazonia kanske vet.

[veralera]
0

Är bara lite nyfiken, har egentligen inte alls tid att skriva detta och egentligen är det väääldigt OT.

MEN

Verkar som det är en hel del på sidan här som har pygmemöss, hur löser ni det med burar till dem?

Har ni chinchillaburar?

Är det lätt att få tillstånd för mindre burar när det gäller pygmemöss?

Vilken storlek kan man få tillstånd till då?

Ska INTE skaffa pygmemöss. är bara nyfiken.

enbartmalin
0

#29 Du tänker på dina dvärgsjusovare som sitter olagligt eller?

Hälsningar Malin

DoD
0

om man har fått tillåtelsa från jbv att ha ett djur i mindr yta än vad lagen säger hur bevisar man de för nån om de skulle komma nån och kolla upp ens djur?

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

enbartmalin
0

#31 Om dom godkänner det får du papper på det.

Hälsningar Malin

DoD
0

#32 Underbart :-)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Creation
0

#31 Man får väl ordna så att man får tillåtelsen på papper, antar jag.