Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 6195 ggr
skanepiraten
1

Pellets eller pellets?

Hejsan, var på granngården för en dag sen och köpte lite pellets hem och ja som ni nog vet så kostar pellets en del.

Men när jag stodd där och skulle plocka på mig ett par påsar så såg jag på andra sidan att dom också har "eldnings pellets" dvs pellets som är gjort på trä som man sedan använder i brännaren hemma för att värma hemmet.

Stodd och läste på påsen och kom nu till denna fråga. På påsen stodd det att den bara innehåller trä och då är det samma innehåll som det man kan köpa till djuren?

Har använt innan trä pellets för djur innan och tycker det har funkat lika bra som papper men ja papper är billigare.

Men är det nån skillnad mellan djur pellets och det som man eldar med?

// Gustav

zickan
0

Extremt bra fråga. Själv varit inne på det en tid.

ende svar jag har är för råttor. Eldningspellets sägs innehålla terpentin, hur nu det ska gå att elda bra med terpentin innehåll vet jag inte. Men terpentin är skadligt för iaf råttor och vissa andra känsliga djur då det kan ge canser. Ångorna är även inte bra och jag vet att när det blir blött så finfördelas det och ramlas isär. Lite svår städat.

Men hur mycket terpentin det innehåller eller om det är farligt för djur finns egentligen ingen undersökning på som stärker det.
Vet en, dock råttavlare som kör på eldningspellets till sina djur. troligen pga ekonomin. En massavlare som inte direkt bryr sig om djurens hälsa eller vad denne avlar på.
Men om det ger negativt resultat att använda har jag ännu inte hittat.

Själv lite inne på att använda det till mina iller lådor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

skanepiraten
0

#1  Jaha okej det visste jag inte att det innehöll?

Kollade snabbt nu på granngårdens hemsidan och fick fram detta.

*Vad är pellets?
Pellets är ett torrt cylinderformat bränsle som framställt genom att pressa ren biomassa utan tillsatsmedel. En pellets kan ha olika diametrar, i Sverige tillverkas pellets mellan 5 och 12 mm, vanligast är 8 mm. Råvaran är idag såg- och kutterspån, men kan även vara flis eller bark.
*

Har tänkt försöka få tag på nån som jobbar där det framställs och se vad dom säger :)

//Gustav

zickan
0

Jepps.. alla bark träd har ju terpentin. Vanligt såg/kutterspån som finns på zoo är inte bra för många djur arter. Just pga terpentinet och dammet. Sedan suger det rätt illa.
Toalette är liknande men av mer papper och suger mycket mer.

skanepiraten
0

#3 jaha okej då förstår jag :)

//gustav

zickan
0

Men som sagt mer vet jag inte. Vore kul om man kunde få info som backade upp med san fakta hur det ligger till. Speciellt med eldningspelletsen. Skulle det funka kan man ju komma undan med 3 gånger mindre utgifter i månaden .-D

nuttan85
0

Fast papper är väl inte bra till alla djur heller? Om ex en chinchilla äter det så borde det ju svälla i magen och kunna orsaka förstoppningar? jag har det till min ena ödla och det fungerar kanonbra. Lätt att städa och hålla rent.

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

UlrikaD
0

Träpellets använder jag i toa-lådorna till illrarna. Smular sig så man kan plocka bort det och luktar ingenting.

Däremot skulle jag inte använda trä-pellets till smådjur som underlag pga att det är ju stenhårt. Det är ingenting för små tassar att gå omkring på. Vet någon som hade en hamster på det och den fick sår under tassarna till slut.

zickan
0

#6. kan tyvärr inte så bra om just dom :-/.. men det kan jag tänka mig att de djur som skulle kunna ta och äta på det inte skulle må så bra. Sedan vilka djur som skulle äta toalette vet jag inte. Jag har det till mina men jag har ju inte haft chinchilla mer än i jourhem.

ULRIKA!! ..haha.. ;-)

nuttan85
0

*skrattar* Jag har inte funderat på det innan… Det finns spån och spånpellets de har jag anv. men inte toalette…

UlrikaD
0

#8 Nu är jag i och för sig trött, men vad var kul?

nuttan85
0

Det såg bara roligt ut att ropa på någon i en tråd så… Ber om ursäkt om du tog illa upp…?

UlrikaD
0

#11 Jag refererade till Zickans #8.

Det var därför jag skrev #8 framför.Flört

nuttan85
0

#12 oh, sorry inte alla hästar hemma idag tydligenSkäms

zickan
0

Hehe.. kan inte får man skrika på någon som kanske kan ;-)

Hur är det med chinchilla, äter de på toalette. Är det ett dåligt ting som bottenmaterial?.. hum.. nu spårar tråden lite. Kanske en ny tråd om det.

zickan
0

Jag slängde upp en ny tråd om diverse bottenmaterial. Så inte skaningepiratens tråd spårar ut för mycket. Blir lätt så när man blir nyfiken och börjar ställa andra frågor ;-)

LÄNK

UlrikaD
0

Då är jag med på banan igen, sorry.Flört

Hoppar raskt över till nästa tråd.

Dannesgnagare
0

Jag jobbar på Granngården och kollar vad vår eldningspellets innehåller, men enbart ren trä är det nog inte.

Annars kan jag rekomendera STL-strö Pro som finns på de flesta Granngårdenbutiker.

STL-strö baseras på wellpapp för att erbjuda en mycket hög uppsugningsförmåga. Denna är även dammfri.

1st 10kg påse kostar 49kr¨.

Jag använder detta till mina råttor och hamster med mkt gott resultat.

Det är lika bra som Toa-Lätt och Majsan om inte bättre samt billigare.

/Daniel

skanepiraten
0

#17 Jaha okej :)

Jäklars det var en pris skillnad :P

Du säger baseras på wellpapp, vad mer innehåller det? :)

//Gustav

nuttan85
0

#17 Jaså? Tack för tipset du gjorde just min dag! Det skulle var asjukt mycket billigare… Det behövs 4 toalettepåsar för att fylla upp terrariet… det blir dyrt… Så tusen tack!!

skanepiraten
0

Svar från Granngården om deras pellets !!!

Hej,

Tack för ditt mail.

Våra Agrol Värmepellets tillverkas av sågspån eller kutterspån som pressas ihop under

hårt tryck. Pelletsen innehåller inga tillsatsämnen utan träets eget lim – lignin –

håller ihop pelletsen.

//Gustav

Dannesgnagare
0

Här kommer mitt svar om Granngrådens värmepellets från Agrol.

Pelletsen innehåller såg och kutterspån från främst gran och tall.

Det pressat ihop under högt tryck.

Det innehåller även Lignin och ca 0,5 vikt% aska per påse.

Det innehåller inga andra tillsatser efter vad jag fick fram.

Ang. STL-strö så är det rivet Wellpapp och kartong.

/ Daniel

Vattnadal
0

STL-strö, hur bra är det då? Jag har möss, de luktar, och billigt strö skulle tacksamt köpas.

Tar det bort lukt bra?

Dammar det? Jämför gärna med kutterspån, toalätt (som dammar för mycket för mig som allrgiker) och andra strö.

Hur fungerar det att gräva och boa med?

Hur stora är bitarna?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

UlrikaD
0

#22 På bilden där på blocket ser du ju hur det ser ut iallafall.

Jag har inte testat det på mössen utan har det till mina han-hamstrar samt att jag blandar ner det med spån och toa-lätt till gerbilerna.

Det dammar ju ingenting för det är well-papps bitar helt enkelt.

När jag har det blandat med strö och toa-lätt till gerbilerna går det utmärkt att gräva gångar med iallafall. Enbart det har jag ingen aning om.

Vet inte hur det luktar heller om någon kissar på det. Har ju det till hamstrarna, men allihopa går ju på lådan och kissar inte i själva bottenmaterialet.

Jag tycker det kan kännas väldigt hårt. Till hamstrarna har jag ju massa rivet hushållspapper också som de boar med. Jag vet inte ifall mössen tycker det är kul att enbart gå på sånt.

Det är ju som att gå omkring på små bitar kartong helt enkelt.

Men det är ju såpass billigt så att köpa hem en säck för att testa är ju helt ok. Funkar det inte så kan man ju alltid blanda ut det med någonting annat.