Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2252 ggr
CiCee
0

Några förslag?

Hej!

Jag skulle otroligt gärna vilja ha ett husdjur, för att ha någon att dela mitt liv med. Ni vet, någon att gosa med när man är ledsen eller bara på det humöret, någon att leka och busa med och helt enkelt bara någon som behöver en.

Men jag är ju även allergisk. Mest mot katter och hästar, och lite lätt mot hundar. Bodde med en chinchilla (hemma hos en kompis) i en och en halv månad och kände inte ens av henne.

Jag är livrädd för spindlar och ormar. Ödlor går bra, men där sa pappa nej, i stereo.

Bor i en lägenhet. Förening tillåter husdjur, så det är kanske inte så stort problem. Däremot är det ett problem att jag går i skola och därför kommer djuret behöva vara ensamt på dagarna, och det känns väldigt elakt…

Jag har funderat på chinchilla, men dom måste ju för det mesta vara i bur, och jag vill ändå ha ett djur som kan röra sig omkring i lägenheten. Funderade på iller, men pappa är livrädd då han blev biten av en vild, när han var liten…

Blev ett väldigt långt inlägg, men om någon nu har orkat läsa hela, så undrar jag om ni har några tips på djur?

Tacksam för svar :)

//Cee

[veralera]
0

Det som är bra med chinchillor när det gäller allergi, är att det är få människor som är allergiska mot dem. Däremot är det vanligt att man är allergisk mot spånet, sanden eller höet. Höet går att lösa med höbriketter (det finns lite delade åsikter och delad fakta när det gäller höbriketter. Näringsmässigt fungerar det lika bra vad jag förstått, men jag är osäker på om det sliter ner kindtänderna som det ska. Min pojkvän är höallergiker så vi kör på briketter men då och då ger jag vanligt hö, speciellt till ungar eftersom jag märkt att dessa har svårare att bita sönder briketterna.), men sanden är svårare att göra något åt.

Tror själv att jag är sandallergiker för jag reagerar både när jag silar sandbaden och när jag håller en "nybadad" chinchilla för nära ansiktet haha.

En annan sak som är bra är att de sover på dagarna, och lider alltså inte av att vara ensamma när man är på jobbet/iskolan/någon annanstans:)

Du kan ju berätta lite mer om hur du bor, och hur stor bur du har plats med och så, exempelvis har ju de flesta "exotiska djur" ett minsta mått på 2 kvm.

CiCee
0

#1 Tack för svar =)

Jag bor i en 4a på 98 kvadrat (fjärde våningen). Har ett rum där jag skulle kunna ha en bur av modell större. Rummet är 12 kvadrat. Egentligen brorsans rum, men han har nog inget emot att bli utbytt mot en ny familjemedlem ;) För att ni inte ska tro att jag är en jättetaskig person, kan jag ju tillägga att min bror inte har bott här mer än 5 nätter under de 3 år vi bott här ^^

nuttan85
0

#2 Jag är allergisk men chinchilla funkar kanon :D

Jag tror dock du ska avstå iller helt då de testar personer och är din pappa rädd kommer det mest troligt sluta med en snabb omplacering. Dröm vidare om det och skaffa en när du flyttar hemifrån sen i så fall;) fast reagerar du på katt, häst och hund är risken tyvärr ganska stor att du utv. allergi även mot iller… Men det är väldigt individuellt. Men ett tips är att kolla runt om det finns någon runt dig vars iller du kan träffa lite då och då… Har du anlag för att utv. en allergi mot den så borde det ju börja innan du skaffar din egen i så fall;) Men man vet inte så noga. Allergier är skitsvåra att förutspå Rynkar på näsan

Chinchillor är mega mysiga! Kanske inte som bebisar då vissa kan vara väääldigt spattiga men när de är lite trötta så är det inga problem:D Fast det är ju ett djur med ganska mycket personlighet och egen vilja så de är väldigt olika. Helt klart något jag skulle rekomendera! Jag har två stycken från Ulrika. Två killar (meeeega mysiga, helt opartisk här…ehum) som inte har bott här så länge. Men har innan dessa haft chinchillor länge och trivts bra med det:D

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

zickan
0

Iller är inget bra val med allergi. Jag har tre, vilket innebär att många jag umgås med behöver ta allergi tablett när jag kommer på besök hemma hos dom då det sitter i kläderna. Vet dock inte om det både är päls och kiss som man reagerar på.

Chinchilla fungerar bra mot allergi. Men kanske inte så kul om man vill ha dom med då de är känsliga för att tas ut, även vid bra väder. Men som jag förstått kan de extremt sällskapliga.

suga glider har fungerat bra till vissa och vissa med allergi fungerar det inte alls. de blir också sätt sällskapliga med hantering.

jordekorre fungerar rätt bra om man rengör och har rätt bottenmaterial. men de är nyfikna och sitter gärna inte stilla.

Afrikansk pygmeigelkott. Kanske inte det sällskapligaste djuret, även om de går att hantera och verkar söka upp sin ägare etc. Men det är många som har tålt. Vissa kan känna av deras avföring, vissa kan få klåda och utslag av deras taggar.

natalmöss, luktar mindre och brukar fungera där chinchillan fungerar. som att ha en mus men som inte luktar. Dock svårt att hitta seriös uppfödare än mer till orm mat. Behöver hanteras som små för att bli så tama som möjligt.

degus kom på tal skulle vara okej med viss allergi.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Bäst är att låna in det man gärna vill ha och testa en tid. Bor du nära västerås så har jag iller och igelkott kjag har lånat ut ett par ggr.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.