Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 3538 ggr
[veralera]
0

Byggtips plus barnsäker lösning efterlyses...

Denna månaden ska jag bygga 4 nya chillaburar, en ekorr voljär och två råttburar…

Har byggt chillaburar innan men jag vill ändå att folk kommer med byggtips!

SAMT KAN NÅGON KOMMA PÅ EN IDIOTSÄKER LÅSANORDNING TILL DÖRRARNA SÅ MIN KÄRE SON INTE FÅR UPP DEM NÄR HAN BÖRJAR KRYPA/GÅ?

Just nu äre bara haspar på alla dörrar, men något säger mig att haspar + litet barns nyfikenhet kommer resultera i tio chinchillor på rymmen.

enbartmalin
0

Hur har du korrarna nu då?

Hälsningar Malin

[veralera]
0

I en illerbur, ca 180 och ungefär en kvadratmeter i bottnen fylld med grenar och massa skoj. Hade missuppfattat ante, trodde det var nästa lördag han skulle sälja dem… Snackade med honom om det innan jag hämtade dem.

Håller på att bygga nu de är förmodligen klara imorgon:) Men problemet är inte buren utan hur jag ska få ihop dörren utan att lillen ska klara öppna den när han blir större…

Gerbilflicka
0

Hanglas? Haha. Det ar det enda idiotsakra jag kan tanka mig… kan ju ha nyckeln nara pa en krok liksom.

Eller sa ser du bara till att ha laset tillrackligt hogt upp. Flört

[veralera]
0

Ja det blir nog något sånt…

Funderar annars på någon form av barnsäkringar som används till skåp:P

nuttan85
0

Ikea barnspärrar;) De är billiga och sitter som berg. Min tvååring som får upp allt klarar inte av dem ännu. Fördelen med dem är att de bara är att benda loss när han blir äldre då de sitter med dubbelhäftande tejp. Men tro mig den sitter som gjuten. Smidiga spärrar som man ska trycka in två "knappar" på och dra samtidigt. Det är inte så enkelt. Helt idiotsäkra för den med lösnaglar med;)

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

nuttan85
0

fniss såg nu att det var en gammal tråd….

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

zickan
0

Gammal tråd men intressant hur du löste det veralera?.
Några tips för framtida byggen?. Kanske bilder och byggbeskrivning?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

candycandye
0

Jag skulle gärna vilja se, spec bilder på ekorr buren! Intressant att se hur dom behöver och hur man på bästa sätt bygger den!

Något jag i framtiden skulle vilja ha.

[veralera]
0

Hihi jag sitter p? mobileo nu och har ingen m?jlighet att l?gga upp bilder just nu :( n?r djurrummet i nya huset ?r klart ska jag bombadera er med bilder. Jag kommer n?r allt ?r klart ha minst 14 volj?rer i chinchilla storlek till chinchillorna, degusarna och alla r?ttor, 2 burar blir det nog p? 2 kvm en som ekorrarna bor i och ANTAGLIGEN en till som extra rast bur till alla r?ttor n?r jag inte hinner rasta alla, sen ska ju m?ssen och hamstern ha nya burar i lite mindre storlek och sjusovarna ska f? flytta in till mitt sovrum i ett stort glasterrarie, ska f?rs?ka f?rhandla med jordbruksv. om jag kan f? ha en lite st?rre grupp honor p? typ 1 kvm kanske lite mer f?r se. Hihi jag ?lskar min pojkv?ns nya jobb just nu :D och s? fort jag sparat tillr?ckligt mycket pengar ska ekorrarna f? flytta ut till en 4-5 kvm volj?r utomhus, l?ngtar!!. Det med barn sp?rrarna var j?tte bra tips, hade inte alls t?nkt p? det. URS?KTA ATT DETTA BLEV J?TTEL?NGT UTAN ENTERS MEN JAG VET INTE HUR MAN HOPPAR NER EN RAD P? DENNA MOBILEO.

candycandye
0

Låter jättespännande, dina projeckt!  Så intressant att se burar till dessa spännande djur, Lycka till med allt:)väntar på bildbombning^^

zickan
0

ja det ska bli intressant. Tror jag har tröttnat på min ekorr bur. den är nästan 3*3 meter. Så den lär kastas upp på skänkes annons om någon vill ha annars blir det tippen.

Idag flyttade mina in i en ferret tower. Får bo där i 3 veckor sedan är planen att de ska få gå löst på på toan/tvättstugan i nye lghten tills jag fixat nått.
Men de har nästan gått i ide nu. Inte mycket man ser till dom på dagtid för tillfället. Hoppas verkligen för allt i världen att min freja klarar transporten bara. Hon är riktigt gammal nu och det syns på pälsen som börjar bli grå dassig och tappa lite glans. Men hon är ännu rätt aktiv.

Flytta och djur är inge kul. Se om man hinner fota hur alla burar här kommer se ut och lite bild dagbok på hur vi flyttar :-D

skanepiraten
0

#11  hur ser denna bur ut då?

Vad är det för ekorrar?

Nee djur vill man aldrig flytta, man stör dom och ja du har ju en gammal tant med ju :P

//Gustav

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inge nyare bilder på den. Var för svårt att fota där den stod i lilla rummet när ekorrarna bodde där. Men har bild från när den precis kom.

Den är sliten och lite bitmärken. Men rätt enkel lagad med en träbit. Speciellt på mitten av baksidan är det hål. Jag satte för med en bräda.

zickan
0

Var råttor i den först men lite jobbig att städa så mycket som behövdes ca 2-3 ggr i veckan med mina råttor där. Var byggd till fåglar. allt obehandlat trä. framtil är halva i glas. andra halvan i fyrkantsnät på 1cm. går att öppna upp på både stora fyrkantsglas dörrarna fram och på höger långsida är det en stor dörr.
När jag hade råttor där hade jag ett bord och en stol så jag brukade sitta med råttorna inne i buren och hålla på med datorn.