Opälsat och socialt hudsjur?
Något allergivänligt djur på denna sajt man kan ha utan päls? :)
Som är ändå socialt och som man kan kela med :)
Ska du ha opälsat blir det nog ett naken marsvin/råtta/katt/hund.
Hälsningar Malin

Så inget i stil med sköldpadda som kan vara minst lika social eller liknande djur? :\
#2 Visst kan du ha sköldpadda, men dom är ju knappast några keldjur vilket jag förstod det soma tt du ville ha?
Hälsningar Malin

Nej, sant :( åååh, hoppas det finns djur på mitt kommande pricktest som jag klarar av, det ska jag skaffa isf.. klarar mig INTE utan djur.
Det finns djur som är mer allergivänliga än andra, du får väl ta och besöka folk med olika djur och prova dig fram om det finns nått som funkar.
Hälsningar Malin
skäggagamer kan bli keliga som få enligt min erfarenhet :) hade två förut som älskade att åka på matte och bli klappad i tid och otid :)

#8 Najmen vad gullig! :D
Sticks dem inte? :o hurdana är dem som individer och djur? :)
En tam/mycket hanterad igelkott kan "gosas" med rätt mycket. kurrar ihop sig med en i soffan. slickar en på fötterna eller kör race rakt över ens fötter, kan även buffla för att få uppmärksamhet. de fäller ned taggarna så de blir rätt mjuka och kan hantera enkelt.
enklaste testet med igelkott är att låna en ;-). bor du nära västerås kan jag låna ut en av mina.
några med allergi klarar dom. men oftast får man tyvärr utslag av deras taggar när de kommer åt huden lite hårt. sedan kan man känna av avföringen också. men det är bara att hålla rejält rent.
svårt med allergi och hitta djur man kan gosa med. jag har haft väldigt många ödle sorter och skäggagamen är rätt enkel att ta hand om. blir även väldigt sällskaplig. men även div leguaner blir väldigt sällskapliga. haft grön leguan som gick löst hemma hela tiden. mötte mit vid dörren när jag kom hem. följde med och simmade under sommaren. han sov i min säng under täcket ibland. hade uv/värme del. rumsren och gick bara på kattlådan/i blommorna eller i badkaret under sin dagliga dusch.
tyvärr var nissmo extremt svartsjuk och försökte döda min hundvalp :-/. när jag fyade på honom var det kört för mig med och han jagade mig så fort han såg mig. men alla andra gick bra.
sedan har du jordekorrar. vissa kan tåla dom. jag har mindre allergi som visar sig ibland. men har ännu aldrig visat sig på ekorrar. jordekorren kan även bo utomhus året runt och kan tas in för lite lek "gos".
vissa tål allergiker tål chinchillan eller andra djur med bomuls päls. typ puli, pudel hundar, chinchilla, rex kanin osv.
landsköldpaddor kan bli extremt sällskapliga men kanske inte gosobjekt. min kompis hade 2 rödfotade skogssköldpaddor lösa hemma med värmeplats osv. de kom och bufflade på en och ville att man skulle lägga ben/fötterna på dom då lade de sig ned och njöt. troligen ute efter värme och kontakten. men inte direkt gos djur även om det fungerar givetvis. vissa gillar att få lite kliande på benen
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#9 Jag är ganska allergisk mot det mesta men äter medicin mot det.
Har stuckit mig på Kotte en gång och då började det klia, men då stack jag mig alltså som på en nål. Han var ihoprullad och jag skulle rädda honom undan en iller som ville spela fotboll med honom och han hade rullat ihop sig.
Annars har han alltid taggarna nedfällda och då känner jag absolut ingenting av honom. Men vet som sagt att en del trots allt är allergiska.

leopard gecko är sociala och sällskapliga om man är ute efter en reptil.

#10 Tack för all information!
Om jag nu inte kan få behålla min katt ens, så kommer jag nog vilja testa att ha en Chinchilla. Men skulle helst vilja ha den lös i hemmet, om det nu går att få den så pass hanterad och rumsren?
Eftersom jag inte reagerade på korthåriga hamstrar, så har jag även funderat på att skaffa två råttor, men likadant där, helst vill jag inte att de konstant ska bo i bur utan vill ha dem lösa så mycket som möjligt.
Fler tips på djur man kan ha helt lösa i hemmet konstant? :)

Chinchillor ska till att börja med vara två och inte sitta själv. Och även ifall du tål själva chillan så är du troligtvis allergisk mot höet, spånet eller deras sand så det bör du testa först.
En chilla kan rent fysiskt aldrig bli rumsren, den bajsar i stort sett hela tiden så det kommer alltid små pluppar. Du kan träna den att gå in i buren och kissa men aldrig för att bajsa.
Dessutom behöver chillan tryggheten av sin bur under dagtid när den ska sova. De mår inte bra av att vara lösa dygnet runt ifall de inte lär sig att gå in för att sova, då blir de oerhört stressade, går ner i vikt osv.
Råttor är någonting av det mest allergiframkallande djuret som finns. Många människor som tål de flesta andra djur tål inte råttor alls. Jag hamnade på akuten när jag hade råttor i några dagar också. Så är du allergisk så tror jag inte på råttor alls.

Mjaha, då känns det helt kört med dem båda djuren,
Men som sagt är jag inte allergisk mot något djur ännu (vad jag vet just nu, ska göra pricktest inom snart framtid när jag får kallelsen), MEN pga min hudsjukdom så är det STOR risk att jag däremot blir det tydligen.
*svär för mig själv med tårar i ögonen*…. varför ska jag alltid ha otur.

Trodde du sålde hamstrarna och kaninen just pga allergi?
Har man en pälsdjursallergi så är det nog dumt att skaffa någonting åt den vägen överhuvudtaget. Det kan ju ta en stund innan man reagerar. Vet folk som skaffat iller tex och tålt dem ett halvår men sedan har det blivit värre och värre.
Men du vet ju mer säkert efter du gjort allergitestet antar jag.

Jag har som sagt enbart pollenallergi och vet ÄNNU inte om jag är allergisk mot något specifikt djur, som jag länkar tidigaqre i andra trådar till informationen.
Och som jag även också sagt, så klarade jag har korthåriga hamstrar men inte de långhåriga.
Därför ska jag utreda mer ang allergin/risken för djuren med pricktest.
MEN ska jag satsa till 100% på att inte riskera något som jag KAN bli allergisk mot eller öka min hudsjukdoms symptomer, så måste jag avstå från det mesta som mat, gå hem till annat folk, utanför dörren, inte kunna jobba alls någon gång i mitt liv. (och det pga alla risker som finns som jan försämra/öka risken att jag FÅR en allergi för något eller astma, då jag tydligen har hög risk för det nu pga sjukdomen.)
Men om du nu så gärna vill ha husdjur, varför kan du då inte skaffa ett naken djur som jag skrev frånbörjan?
Hälsningar Malin

För jag gillar inte nakna djur utan päls, som man är van vid att se med päls.
Ja men det är det enda allternativet i en sådan situation, och det var faktiskt naken djur du frågade om i första inlägget.
Om du skaffar ett djur med päls bara för att det sägs vara allergi vänligt sätter du djurets välmående efter ditt egna behov, när du som det ser ut nu inte tål speciellt många pälsdjur. Ett djur som måste omplaceras mår sällan bra och det är inte rättvist att riskera en omplacering bara för att du ska få ha ett husdjur. Väldigt dumt att chansa.
Vet man om en sån här sak i förväg bör man ju inte skaffa djur med päls(om det nu är pälsalergiker du är).
Jag personligen anser att du i så fall väntar in dina tester och får svart på vitt vad du kan och inte kan ha innan du en planerar in ett djur. Just för blivande djurs skull..
Hälsningar Malin

Jag hade inte tänkt skaffa djur över huvud taget förräns efter ev testerna nej.
Just nu är allt skit, ursäkta ordspråket.
Men sjukdomen kom som en chock för mig i Tisdags och jag har inte riktigt fattat hur begränsad jag är.
Kan knappt äta/göra något för att inte riskera få allergi/astma eller försämra mina utslag.
Bör egentligen inte ens gå utanför dörren pga att mina utslag försämras direkt….
Nakendjur gör inte saken bättre när det handlar om allergi, de är inte det minsta allgerivänliga. Det är inte pälsen du är allergisk mot utan proteiner i huden, svetten, salivet, urinen mm. Det finns tillochmed folk som tål vanliga djur men inte alls nakendjur, så det är verkligen inget säkert alternativ…
Och hon har ju faktiskt skrivit att hon ska vänta tills testerna är klara.
Men kan säga att om du vill ha ett djur löst så mycket som möjligt, så borde du satsa på ett gäng råttor OM du tål dem! När jag först lärde känna min pojkvän hade han ett gäng råttor som bodde lösa i lägenheten. Vi har för många nu föra tt ha dem lösa, men under ca 2 veckor bodde 3 av mina råttor lösa i lägenheten och det fungerade bra. Råttor är också väldigt lätta att få rumsrena! Hanråttor brukar ju lukta mer än honor men min pojkvän hade hanar som bodde löst, och man kände aldrig ens lukten av dem…
Min pojkvän är TOTALALLERGISK mot både katt, kanin, pollen, damm, medmeramedmeramedmera men reagerar varken på degus, chinchilla, ekorre, råttor eller möss:):) Så det är väldigt individuellt.

#22 Tack för stödet! :)
Jo, det verkar som att mina ögon bara reagerar på kaninen.. när jag fixar hans låda eller myser så böjar mina ögon bli skumma, torra, kliar och allmänt ömma. Men med katten går det bra.
Ska be dem testa mig mot iaf Katt, hund, kanin, hamster och råttor, de djur jag varit med och ev vill ha här hemma.
Vill inte skaffa ett djur bara för att, utan vill ha ett jag verkligen vill ha också, därav råttor som jag faktiskt funderat lite på, om det fungerar. Kan även tänka mig sköldpaddor :)
Ja det är ju som sagt väldigt individuellt vad man tål och inte:)
Och när det gäller själva pälsen så är det bättre att försöka skaffa ett djur med så tät päls som möjligt istället för utan päls, ju tätare päls desto mindre allergener släpps ut i luften:) Tex en chinchilla som har 80 hårstrån i varje hårsäck släpper nästan inte ut några allergener alls, för övrigt brukar rex-pälstyper vara mycket allergivänligare (inte allergiFRIA utan bara allergiVÄNLIGARE) för många, dock inte alla.

Ah okej :)
Får hoppas att testerna visar något positivt med något djur :( Så det djur som jag tål, kommer jag skaffa.. och då med TÄT päls och ev rex, om det nu finns :P
#10 Jag har fatt lara mig att leguaner behover extremt hog luftfuktighet for att ma bra, och att man darfor maste ha ett enormt terrarium at dem… att de far manga bristsjukdomar pga de flesta har dem i fel miljo och ger dem fel kost. Dessutom brukar de val bli potentiellt farliga nar de ar stora?
Eller har jag fel?
#26 Nej, du har rätt. Jag har också haft leguan men tipsade inte om dem :)
#25 De flesta smådjur finns i rexvarianter:) Både kanin, marsvin och råtta, har för mig det finns rexhamstrar också. Det är givetvis inte säkert att du tål dem bättre, men OFTAST så tål folk dem bättre än normalpälsade, just pga att de inte släpper ut lika mycket allergener , men återigen - det finns många olika saker du är allergisk mot på ett djur, det kan lika gärna vara urinen och då kvittar det vilken päls djuret har… Men allergin sitter INTE i själva pälsen, så att skaffa ett pälslöst djur löser INGA problem… (säger det för att ovanstående rekommenderade dig att skaffa ett nakendjur, vilket som sagt inte alls stämmer)
eftersom du har en hudsjukdom så tvivlar jag på att det är själva pälsen som du riskerar att bli allergisk emot, utan snarare proteinerna i hud/svett/urin/avföring etc.

#28 Tack så mycket för informationen :)

#22 Men var inte din pojkvän allergisk mot hö? Det är det ju faktiskt många djur som behöver ha.
Ja därför kör vi pä höbriketter just nu:P De går åt som bara den:P Ska försöka fram med dammfritt hö nu när vi flyttar. Har inte fungerat nu pga vi har ju typ "öppen planlösning" så köket, matplatsen och vardagsrummet är ett stort rum så burarna är ju i hela huset. Har vi hö kan han inte vara i något av rummen, så fort den idiotiska jävla flytten är klar och jag huggt huvudet av alla människor som haft något med den att göra, så kommer jag kunna stänga dörren om djuren och därav ha hö=D (skev det precis i den andra tråden om djur och allgeri:P)
Vet inte varför det blev såhär… Fungerade bra i början, han märkte inte av något alls:o sen över en natt blev han akutallergisk…
Veralera! Du bör nog läsa första inlägget. TS skrev klart och tydligt att det var det h*n ville ha.
"Något allergivänligt djur på denna sajt man kan ha utan päls? :)"
Sen att detta nu har förändrats under dagen kan inte jag stå för. Är man pälsallergiker så är man pälsallergiker och då bör man inte ha djur med päls. Är man en annansorts allergiker så vet jag inte. Men TS skrev klart och tydligt djur utan päls och det gick jag efter,.
Hälsningar Malin
Jadå, jag vill ju bara upplysa henne om att det inte är rätt:) De flesta tror att nakendjur är mer allergivänliga eftersom de flesta tror att det är själva pälsen de är allergiska mot.
Det var ju inget illa menat mot dig eller någon annan, det var bara att ingen annan hade tagit upp det så skrev det själv:):) Så att hon inte går och köper en nakenråtta och tror att alla problem är lösta och en vecka senare märker att hon inte kan ha kvar den.
Jag håller med Veralera, bättre att informera än att det ska bli fel. Är själv allergiker och vet hur djävligt det kan vara.
Jag e pälsdjursallergiker men jag tål hamstrar å cornish rex katter (både hamstrar å crx kisse bor härhemma).. har prövat devon rex katt å d gick inte alls, svullna upp totalt efter 2 timmar… har prövat naken marsvin för flera år sen å d tog 2 dgr å sen åkte jag ambulans upp till akuten… så d e väldigt individuellt detta vad man tål å inte…
Ett tips e ju att du frågar runt om du kan få komma hem till ngn å "provnosa"… även låna hem en filt el ngt som djuret legat på…
Om jag var du så skulle jag satsa på en reptil! Jag har haft både skäggis å landsköldpadda å d e jättemysiga!
Lycka till!
Det du kan göra om du har någon nära vän som har djur att du hälsar på väldigt mycket, riktigt nosar in dig i pälsen, testar att tex städa buren en gång, osv. Kanske tillochmed kan låna hem djuret över något natt (om det bor nära dig, jag menar om till exempel din granne har en råtta) För även om du visar negativt på allergitestet, så kan du ju ändå reagera på dammet hos djuret eller buren:):)

Jag tänkte faktiskt sedan efter pricktestet och saneringen av lägenheten se om jag kan få låna hem eller besöka något djur jag funderat på (som jag då inte är allergisk mot enligt pricktestet) och om det fungerar så tänker jag satsa på det djur :)
Ja precis Veralera, jag kan reagera mot damm ^^ så blir att ha tidning som bottenmaterial isf, det har gått superbra med hamstrarna och det faktiskt. Pellets är okej också.
Fågel :)
#0 Ursäkta att jag bryter in här trots att du fått så många svar med tips. Jag vill bara säga att om du vill ha ett opälsat djur som samtidigt är socialt, måste du välja ett hårlöst däggdjur.
Det finns inga reptiler och inga groddjur som är sociala, jo ett släkte småödlor på Madagaskar, men de är upptagna på Cites-listan och inte direkt lättillgängliga.
Annars är samtliga ormar, ödlor, krokodiler och sköldpaddor, samt groddjur solitära djur som inte interagerar med andra varelser annat än vid parning och under jakt.
#40 Men reptiler är värmesökande, och tyr sig ganska lätt till en varm människa. Eller är jag ute och cyklar? :)
#41 Det är sant. Men den är inte social, den kan likaväl gå och klänga på ett element. :)

Hehe tack för all information :)
Efter pricktestet på djuren så vet jag nog bättre vilket/vilka djur som jag ska skaffa :)
FORTFARANDE så är INTE pälslösa däggdjur mer allergivänliga än deras behårade släktingar…

#44 Nej, men väldigt många tror det, tyvärr. Vet folk som säljer nakna råttor och tom använder som säljargument att de är allergivänliga. Rent skitsnack, säger jag som själv är allergisk!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jaha, är det så? Kan man inte vara allergisk mot päls enbart utan att vara allergisk mot hudcellsavsöndring?
Då är Chocomian körd med andra ord eftersom det inte finns något djur som är socialt bland reptiler, amfibier, fiskar, kräftdjur, mollusker, arachnider eller insekter.
Ja det skulle vara fåglar då, men de jag känner som är allergiska mot pälsdjur klarar inte fåglar heller.
Det där med fåglarna lär ju bero på vad man är allergisk mot också… Kan tänka mig att man har större chans att klara fåglar om man inte är allergisk mot stövet utan mot kroppsvätskorna istället, med tanke på att fåglars största nackdel lär vara att de dammar mycket. Men, jag kan ha fel här.
Min mamma och mina syrror som är pälsallergiker klarar iaf av fåglar, medan en bekant klarar av tex råttor men absolut inte marsvin eller fåglar. Det är nog rätt individuellt beroende på vad man är allergisk mot mer exakt, helt enkelt :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jag längtar tills jag ska få iaf göra allergitestet (pricktestet) så man vet lite hur man ska gå til väga med djuren :)