Missfall & dålig deguhona
Det verkar som min ena deguhona, Phlox, har fått missfall inatt. Jag var inte medveten om att hon var dräktig och har ju precis (dryga veckan sen) ändrat gruppsammansättningen m att sätta in en ny hona. Phlox har varit den som tagit det lugnast av honorna, men nu verkar det ändå som att hon fått missfall (kan inte komma på vad det kan vara annars). 3 st såna som på bilden har jag hittat i buren.
Nu verkar hon dock inte må bra. :( Hon är blodig i rumpan, både torkat blod och färskt. Sitter mest stilla, uppburrad och när man tar i henne känns hon slapp. :(
Ska ringa veterinären, men då de har begränsat m kunskap om degu tänkte jag höra om någon varit m om något liknande (kanske på chillan tex?) och vad man kan förvänta sig nu och vad jag kan göra för tösen.

Jag har ingen aning men håller tummarna
Åh herregud! Tyvärr har jag inget svar heller men vill bara säga lycka till:(
Veterinärerna har ju oftast mest kunskap om katt och hund, du kan ju fråga om de varit med om något liknande med någon katt eller hund? Det lär ju inte vara samma orsak, men "behandlingen" kanske är något liknade…
Har förresten hört (OBS HÖRT!!! Inte läst från någon pålitlig källa så det är INTE säkert att det är rätt) att djur typ "känner på sig" när de får missfall och kan bli deprimerade för det, för att de förstår att dess bebisar är döda. OM det stämmer kan det ju vara därför hon sitter stilla mm? Nu vet jag inte om just degusar är de mest känsliga djuren, men tex apor kan ju bli väldigt väldigt ledsna när en unge dör. (sen är ju apor också lite mer "mänskliga" än degusar…)
Lycka till iaf!!! :(:( Hålle också tummarna!!

Vi har tid hos veterinären 1530. Nu försöker vi lösa transport, då jag helst inte vill ta henne på bussen + gå en promenad på 10 min i denna snöiga och kalla vinter.

Lycka till!
Shit.. stackare. lycka till med henne!
Jo det kan vara missfall. Varför hon mår uselt nu kan ju vara att nått sitter kvar som hon inte fick ut. Nått är galet inne i henne. Deprimerad. All orken är slut. Finns ju någon anledning till att hon fick missfall från början. Så det är bra att ni fått en tid hos veterinären. Håller tummarna att det inte är så illa.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vi är hemma nu. Vi valde att röntga henne och allt såg bra ut, så nu ska vi testa antibiotika. Håll tummarna att det hjälper!
Stackars liten :( håller våra tummar och tassar här för henne

Vet inte om man kan jämföra chillor och degusar men vet när jag haft en chilla som fått missfall/fött döda bebisar kan de bli väldigt trötta. Det är ju någonting som gått fel någonstans och det kan ha varit väldigt jobbigt för dem att få ut dem.
Bara man är säker sen på att inga foster är kvar i kroppen så brukar de återhämta sig rätt snabbt. Men de behöver lugn och ro.
Håller tummarna för tjejen iallafall.

#8 ok tack.
Vi håller tummarna för att hon repar sig nu. Hon är mkt svag, sitter bara under lampan och vinglar de få steg hon försöker ta. Har inte velat äta eller dricka vad jag sett, så jag ska testa att ge henne lite juica snart tänkte jag (vill bara att den ska bli lite varmare först)
Jag tror generellt sett kan vara väldigt utmattande med en förlossning där allt inte står rätt till.
Jag hade en gerbil som hade en död unge i magen, jag tror fostret förgiftade henne. Hon var väldigt ruggig i någon dag, men det gick snabbt åt det bättre efter ungen var ute.

Sov gott vackra liten 
Nej stackare :-(
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nej, men så otroligt ledsamt. Beklagar verkligen:(

Åh… :( beklagar…
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

Å vad tråkigt.
Vila i frid lilla söt nos.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad