Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1328 ggr
[veralera]
0

Majs i degusblandningar?

Jag har alltid fått höra att majs är totaltabu för degusar att äta, att de får diabetes direkt.

Men nu ser jag i djuraffären att degusblandningarna de börjat sälja innehåller både hel och krossad majs, hur ligger det till egentligen?

Vattnadal
0

Jag gav vääääldigt lite majs till mina, mest som hgodis ibland. Var stenhård på dem, bara hö och pellets som bas. Extra fick de osötat knäckebröd, då och då nötter med hela skal (bunkrade upp till jul). Gav väldigt lite fett och försökte hålla sockret helt borta.

Titta inte på djuraffärernas blandningar. Det finns inga bra såna, tror jag. Vet djuraffärer som säljer lyxblandning med bananchips som bra foder till degus.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

smurfan-13
0

Jag har inte sett en enda BRA degusblandning. Mina får massor av hör, begränsad mängd marsinspellets och sen en hel del grönsaker, löv, grenar mm

[veralera]
0

Köper inte heller blandningar i djuraffärer, men mer bara undrade!;)

Finns inga djuraffärsfoder hos mig, Chinchillorna får pälsfarmsfoder från danmark, degusarna får samma blandat med liiiiite annat(lite solrosfrö, vete mm), och resten av djuren blandar jag själv till…

Men grejen var den, att det var inte djuraffärens egna blandning (djuraffärer är ju verkligen ute och cyklar ibland, ville sälja kaninBLANDNING till mig som chinchillafoder…) utan "vitakrafts" färdigpaketerade ;o

Vad lägger ni i era degusblandningar? Innan har jag kört bara pellets men blandingen jag har nu använder jag för att jag fick den med när jag hämtade kompisar till min ensamma degushane… Fick en rejälburk så den lär räcka länge, blandade dock ut den REJÄLT med mina vanliga pellets då den innehöll på tok för lite sånt tyckte jag…

zickan
0

Inge färdiga blandningar är direkt bra. Rekomenderar att blanda eget istället. Färdiga blandningar innehåller ofta fel ingridienser. För mycket socker, färgmedel etc.

När jag beställde en 20kg säck med rått/musfoder fick jag en säck med lite för mycket havre och med pellets. Men inge av de djuren äter direkt pellets.
Var väldigt mycket kolhydratet och lite av det jag vill ha. Men fungerar att blanda ut det med en massa annat för att få en lite bättre passande blandning till mina djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.