Ekorrar
Nån som vet vilka arter av ekorrar som föds upp i Sverige? Varifrån fick Parken Zoo sina pallasekorrar?
Allt är importerat ifrån andra länder och importeras ännu. Troligen är parken zoo's ekorrar importer. Men ibland får man in så bra djur ifrån vanvårdade hem eller personer som inte klarar av dom.
Du kan nog hitta de flesta modeller i sv förutom den svenska.
Sibirisk jordekorre, 13 linjad ekorre, jacksoniekorre(kan ej stava) är dom tre jag sett säljas på zoo affärer.
Själv ska jag försöka föda upp sibirisk jordekorre. Fireant har en hel del. Lika så amazonas. Byger på zoonen osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
finns ju olika arter av jordekorre och sugarglider :)
Tack för svaret zickan, jag tror dock du lite optimistisk när du säger att de flesta finns att få tag på. Skulle tro att det är tvärt om, de flesta finns inte att få tag på.
Att jag frågade om pz's pallas var för att jag såg några såna till salu nyligen.

#3 skyldig!!
men som zickan sa so finns det manga arter i Sverige..
de kraver ett stort utrymme, m.m.
de enda arterna som inte far inforas till Sverige ar:
gra ekorre och jatteekorrar, och sjalvklart sa far man inte ha de svenska i fangenska heller..
#1 visst borjar jag lara mig att skriva battre nu.. hehe
vet man var man ska leta så finner man. det finns sjukt mycket korrar i sv redan. men ägarna är inte lätta att hitta.
ofta folk köper, tröttnar eller inser att de inte har plats och säljer igen. så det är svårt att följa med på var de hamnar till slut.

#5 vi har en hemlig ekorrssekt.. hehe
namnet kan vi beratta: "My nuts", eller inte hehe
hahahaah :-P
Så är det någon av er som våger er på en uppskattning av hur många av de nästan 300 arter som finns om går stt få tag på i Sverige? Jag trodde inte det fanns fler än 10-12 max.

svart att ubbskatta.. hehe min svenska…
men ca 50 / 60 arter inkl. flygande och jordekorrar..
#Antar att det är pga risken för etablering i det vilda som grå ekorre inte får importeras, men varför skulle man inte få ta in jätteekorrar? Så länge alla krav på cites-tillstånd och annat uppfylls så borde det väl vara ok?
vilken art är mest lik våran egen röda ekorre, vore kul o ha en som ser ut som en ekorre på riktigt om ni förstår hur jag tänker…

#11 jag tycker nor att den jaanske och kinesiske r som de svenska till formen fast andra frger..
#10 tyvrr s vet jag bara att jatteekorrarna vager frmycket.. hoas att ni kan lsa detta hehe

*dubbelt inlägg*
Alskar ekorrar men de tar sa mycket plats. >.<
jag ska satsa på ekorrar efter min tid som gp ägare men det dröjer förhoppningsvis många år tills dess :) O då vill jag ha nån riktig ekorre o inte en jordekorre. Nu är jag ju inte ett dugg påläst mer än att jag gärna tittar på bilder plus att jag träffat zickans jordekorrar några gånger.

#2 Fast sugarglider är ju i ingen ekorre…?
Den är väl ingen gnagare över huvud taget va?
Nä precis, den är ett pungdjur :)
Man får hålla "jätteekorrar" i Sverige också, förutsatt att alla tillstånd som krävd innehas (t. ex Import- samt individ-CITES, uppgifter om föräldrarnas ursprung etc) Jag har kollat med sjv för länge sedan ang en jätteflygekorrart från Indonesien som jag då var sugen på att köpa (blev desvärre inte så pga pengabrist) de vägde, om jag minns rätt, 1.5-2kg och skulle vara lagliga så länge jag följde L 108's storlekskrav.
Förövrigt finns det gott om ekorrar i Danmark, jag har åtminstone sett ett tjugotal olika arter till försäljning på de större annonssidorna och för den som aktivt letar finns det säkert många fler.
Danmark är en guldgruva. Där kan man hitta en hel del kul. Både lagliga och olagliga djur.
Förtfarande ingen som orkar bemöda sig med att skriva vilka arter som går att få tag i?
Det är nog ganska omöjligt att skriva ut alla som går att få tag på, ekorrar som jag vet hålls, och i de flesta fall halvofta föds upp i DK är b. la; Hudsonekorre, japansk rävekorre, olika solekorrar, många olika Callosciurus underarter, Pallas', Finlaysons' fruktekorre, klippekorre, S. stramineus, Petaurista alborufus, flertalet jordekorrar/sislar och ett gäng fler arter, kommer inte ihåg allt jag sett men det finns som sagt, en hel del för den med tålamod och cash ;)

Vi har iaf haft två vita amerikanska jordekorrar.
Köpta i djuraffär i Trelleborg för 2500 kr /st.
När hanen dog letade vi efter ny, men vi lyckades inte.
Tack för försöket-ted- , jag uppskattar det. Petaurista-arter vore ju en dröm, hade ingen aning om att de fanns i fångenskap.
#23 hur stor hjärna har du? =O
Hälsningar Malin
Fick precis höra att Parken Zoo fick sina Pallasekorrar från AAP i Holland.
Jag skall kika på ekorrar i nederländerna jag med, det blir dock först till slutet av sommaren, men å andra sidan ger det mig gott om tid till att snickra ihop burar här hemma :)
Det finns en hel del. Omöjligt att skriva upp vilka, finns inget register för ekorr ägare ;-)
Men de flesta kommer ifrån danmark. stjerne familjen kanske har lite. starzoo.eu.
Jag tror inte Stjerne har så gott om ekorrar, som jag har förstått det iaf. Finns en kille i Randers med ganska många ekorrarter, det Madsen har också ett gäng olika arter, det finns en del kul i Danmark som annonseras bl. a på guloggratis.dk och fuglemarkedet.dk uunder fliken diverse. (har man firefox får man högerklicka på fliken "salges" och öppna menyn i ny flik för att det skall fungera :) )
Är inte så insatt i lagar när det gäller att importera ekorrar från DK - Sverige men behövs det inget tillstånd eller något sådans, kan man bara åka över där och "shoppa ekorrar"?
Nej du behöver tillstånd. Kostar ca 500:-
Per djur då eller per gång?
Var skaffar man detta tillståndet?
Kolla med jordbruksverket :-)
Jag har aldrig importerat mer än igelkott. Och då gällde det 500 per tillstånd och på tillståndet skrev man antal som skulle tas in.
Okej, tack :)
I diskutionen om ekorrar här, vet någon hur det fungerar att ha ekorrar utomhus??? om man sätter ut dem på våren då…
Vad jag förstått har många i Danmark sina ekorrar utomhus…
För kan jag sätta ut mina korrar till våren kan de få en 4-5 kvm stor bur=D eller ja, voljär.
#36 Det beror på vilken art och hur man sätter ut dom. Men ja det är många arter som kan bo ute året runt. Först får man läsa på vart och hur ens ekorrar är vana att bo i det vilda. Sedan bygga en bra bur där det finns möjlighet att komma in och värma sig. Typ bon som fylls med något varmt de kan bädda ned sig i. Och givetvis akta så det inte står och blåser konstant rakt in i buren och göra den rymmings säker så man kan mata dom utan att de sticker. Det är lite därför jag inte vågat ha mina ute. De är så jädra snabba och nyfikna. Ska ut så fort dörren öppnas.
Sibirisk jordekorre kan bo ute året runt. Min kompis hade sin i en voljär på sin balkong med massa olika bon i. Men den smet och var borta ett par dagar. Hittade dock hem igen men så hade en katt redan hunnit vara på den. Så den dog utanför sin bur :-(.. Lite synd när den väl hade valt att komma hem.
När vi bygger utevoljärer (om det nu blir av muöhöhö) så skaffar vi dubbla dörrar, alltså att man öppnar en - ser till att inte några djur smet ut, stänger den och promenerar lugnt ut:) Men ja, får se ur långt pengarna och orkar räcker;D I så fall kommer vi bygga i den delen av trädgården där det finns gamla utetoaletter på sidan av garaget (o.O) så att voljären kommer få en "inomhusdel" också, utan värme och sånt, men det blir ju ändå totalt vind/regn skydd, utedelen ligger också väldigt vindstilla och får nog ett tak på sig:)
Så synd om lille jordisen:( Muu ja vill ha jordekorrar också:( haha denna sidan är inte bra, man blir sugen på alla djur!!

De jag har sett som har utevoljärer till sina ekorrar har byggt en sluss innan själva voljärer. Allt för att göra det så säkert som möjligt. Verkar väldigt riskabelt att ha en dörr bara som går rakt ut.
Det är ju precis det jag sa;)

Sorry, förstod inte att det var så du menade.
Sluss var ett bra ord! Hittade inget lämpligt ord när jag skrev så ja, försökte förklara lite istället men det blev nog ingen höjdarbeskrivning…
Är ju liksom rädd bara nu när jag öppnar den lille luckan på framsidan av deras bur, INOMHUS, hade aldrig vågat ha en dörr direkt utomhus:P De är så otroligt snabba, man förstår verkligen inte hur snabbt de hoppar förrän man väl sett det.
Åhh vad jag längtar tills våren då de kan få flytta ut:(