Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2269 ggr
[veralera]
0

Håv

Hej! Var kan man köpa en stor och smidig håv, måste kunna fånga in ekorrarna…

Kanske världens konstigaste fråga, men ja.

zickan
0

haha.. förstår precis ;-).. du hittar bra håv på fiske avdelningen på zoo. har själv den gröna modellen. en liten till fiskarna och en stor till korrarna. kan även hitta vanlig fiskehåv på barnavdelningen i leksaksaffärer de är lite större med lite längre skaft.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[veralera]
0

Åh jag får ångest bara jag TÄNKER på hur jag ska fånga in dem…

Och få in dem i transporten! Och få dem att STANNA i transporten…

ÅÅÅH Panik…

Djuraffärerna jag kollat i har bara minismå akvariehåvar, typ guppistorlek… Blir väl leksaksaffären dårå…

Åh panik!

DoD
0

Fiskeaffärerna borde väll ha stooora håvar ;)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

smurfan-13
0

Fiskeaffärer, såna m spön & skit har bra håvar. Jag köpte den jag har på en vanlig maxi butik i somras. Tack o lov har jag aldrig behövt använda den. Den köptes som "säkerhet" när mormor bodde här och passade smådjuren i somras. Så att hon skulle kunna fånga in en ev rymmare.

xcess
0

Nyfiken bara varför ska du fånga dem och transportera dem? ska de flytta?

När jag fick hem mina flygpungekorrar låg dem i en fleecepåse i en petbox, som stod i en större petbox för säkerhetskull.

Nu vet jag inte vad de är för ekorrar eller så men så fick jag hem mina suggisar.

Stora håvar kan man köpa på en del fisksportaffärer (med tyg i stället för maskor)

[veralera]
0

#5 vi ska flytta hela la famillie ju=D Aldrig någonsin att de flyttar utan mig;D de ska bo hos mig så länge de lever! Älskar dem så mycket!!

Men en fiskeaffär är ´ju bra! Gud vad trött jag måste vara som inte ens tänkt tanken innan… Ska bege mig dit!

#4 har också tänkt ha det hemma sen, just in case, ifall vi reser bort eller så och någon är tvungen att passa djuren… Vet tex en tjej som lät sin mamma passa hennes chinchillor, när hon kom hem hade den ena tappat all päls på svansen, för att den hade rymt och mamman hade svårt att fånga den så hon fick bara tag i svansen xD

Men känns så grymt att behöva använda håv till sina djur… Men blir ju tyvärr tvungen:( På tok för snabba är dom, och är inte alls vana vid att bli omkringbärda precis…

Aviendha
0

Annars kan du ju tillverka en egen väldigt lätt med. Ett tygstycke och något att forma hållare och skaft av. På ankor och liknande kan man med fördel använda en stor tygsäck och en rockring tex ;) Bara en liten parantes.

[veralera]
0

Bra tips! Ska se om jag har något där hemma jag kan bygga av…

Annars har jag funderat på att helt enkelt locka in dem i transportburen med hjälp av godis, och helt enkelt bara stänga till… De är totalt godisgalna…

Men åh:( Seriöst, jag får riktig ångest bara jag tänker på att flytta dem!!! Värsta mardrömmen är ju att de smiter ut i lägnheten… Skulle vi tagit ut möblerna så skulle jag tagit ut dem först och sen ekorrarna, så det skulle vara enklare at fånga en eventuell rymling, men vi ska troligen låta möblerna vara kvar til killen vi hyr ut det till… Åhhhhh ångeeeeeeeeeest.

xcess
0

Ett till tips är att sätta deras favorit sovkojja/hus i transportburen och ställa in nu ett par dagar i buren innan så de kanske känner sig så trygga i transposrtburen att de går in i den självmant för att sova i favoritkojan?. När de sedan är där inne är det bara att stänga dörren?

Ev mata dem i transportburen?

zickan
0

aha.. nu har du många tips :-)… håller tummarna att det går bra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[veralera]
0

#9 Tack för tipset!

Åh herregud asså, bara jag tänker på det så får jag en enorm klump i magen! HUR SKA JAG LYCKAS???? Domedagen är nära:(

Men blir nog något som #9 säger…

Schniigel
0

Jag hjälper dig! … jag har lyckats fånga in både det ena och det andra genom mina låånga 17år :P

[veralera]
0

Haha jag trodde att du förstått att jag redan bestämt att du skulle vara här och hjälpa till… Har du lust att resa rundan malmö-kristianstad förresten när det kommer till att flytta alla djur? Lite jobbigt att hålla reda på 20 transportburar själv xD

Schniigel
0

haha jasså det hade du? :P

Ja jo det ska väl funka, problemet är ju bara hur jag kommer hem igen men ni kanske kommer att köra rätt mycket fram och tillbaka…

[veralera]
0

njae några gånger fram å tebax blir de väl… annars får jag väl bjuda på tågbiljett eller nåt:P

Schniigel
0

haha ja jo men det löser sig säkert! :D