Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettoff-topic
Läst 1121 ggr
[veralera]
0

Böcker om exotiska djur...

Eftersom jag har möjlighet att beställa in böcker till Malmö Stadsbiblioteks djuravdelning, så hade jag tänkt köpa in lite böcker om tex jordekorrar, sugargliders mm. Antagligen blir det väl utländska böcker då, för vet inte om det finns några svenska.

Har än så länge köpt in om degus och afrikansk pygmeigelkott, och där kommer ett av problemen in. Boken om kottar var från USA och alltså måtten i boken till burar var amerikanska mått. Tex satt en hona med sina 5 ungar i en mindre marsvinsbur, nästan HAMSTER bur med texten under sig "detta är en bra avelsbur". Men för övrigt var det en hel del bra fakta om utfodring, historia och ursprung mm.

Sen tänker jag lite - är det verkligen bra att köpa in böcker om "ovanliga" djur?

För nu var det några månader sedan jag kollade bibliotekets sorteringssystem, och vet att de håller på att göra om hela biblioteket, men antagligen kommer alla böcker om "smådjur" hamna på samma beteckning, alltså kommer de hamna med böcker om kaniner och marsvin etc.

Min tanke är då att man "inspirerar" folk som egentligen varken har kunskapen eller intresset att köpa ett udda djur, för att de ser en bild på dem och tycker att de är "coola", och sedan missköter dem då de märker att det inte var så roligt som de trodde.

Man kan ju bara se alla jordekorrar som sitter i mindre chinchillaburar, i djuraffären är det ju tillochmed bilder på jordekorrar på chinchillaburarna ibland.

Men å andra sidan - om man har böcker om dessa djuren på biblioteket, då är ju fakta om dem mycket mer lättillgängligt, kanske kan man minska vanskötseln då?

Jag vet inte riktigt, vad tycker ni? Är det bra med böcker om ovanliga djur på biblioteket?

Har någon i så fall tips på bra böcker?