Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1750 ggr
zickan
0

från död till lite mer levande

Jag kom hem för kanske 1 tim sedan från jobbet. Släpade in leveransen från foderbilen och gick sedan ronden för att kika in och säga hej till alla djuren.

Men allt var inte som det skulle. I ekorrburen låg den gamla damen i en liten boll på golvet. Hade varken bäddat eller lagt sig inne i något. Reagerade på att hon låg så fel för att vara ekorre så jag öppnade upp och gick in i buren. Ryckte till när jag tänkte plocka upp henne. Hon var nästan likstel förutom några svaga andetag. Plockar upp henne och hon är iskall, stel och andas inte mycket.

Detta är andra gången med denna tant. Varför blir hon såhär och hur kan jag undvika det i framtiden. Kanske inte har så tur att hitta henne vid liv den tredje gången.

Nu blandade jag ihop lite vatten lösning på lite socker och några droppar groddolja. Stoppade in henne i en liten handduk sedan innanför tröjan. Sedan med pipett fick jag i henne lite av vattnet. Efter 30 min rycker hon till och börjar bädda innanför min tröja. Får lite mer vatten som hon gladeligen slickar i sig.
Sitter med en påse hundmat på borde och erbjöd Freja en bit som hon var rätt pigg på att stjäla.

Det finns mat och vatten i buren lätt att nå. Bör inte sakna något i sin kost. Men hon är 5+ och exat samma sak som detta hände förre året.
Någon som vet varför detta händer henne?. Först tänker man ju på att hon försökt gå i ide. Men då skulle hon ju vara där det var bäddat och skönt.
Kan hon ha ramlat ned och smällt i, kanske fått en hjärnskakning. Sedan inte orkat gå upp och dricka vatten utan bara blivit liggande?

Någon som vet?

Nu har det gått lite mindre än en timme sedan jag kom hem och hittade henne. Och hon har redan piggnat till som tur var. Lite förbannad på att ligga inlindad i en handduk. Sitter och försöker bädda till det lite bättre innan för min tröja.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

sarae
0

vet inte alls hur det är med ekorrar, men min första tanke är någon form av diabetes? Eller insulinom liknande som hos iller? Särskilt eftersom hon piggnar på sig med socker.

zickan
0

Ingen aning på vad det kan vara. Har inte ändrat eller lagt till något i deras kost. Sist hon var sådär var för ett år sedan. Inte varit dålig däremellan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Tassy]
0

Fast diabetes som är obehandlad ger ju högt blodsocker, och sockrig mat höjer ju blodsockret än mer. Låter lite konstigt, men djurdiabetes kanske är annorlunda? Hos människor uteblir ju insulinproduktionen mer eller mindre beroende på diabetestypen.

xcess
0

någon form av eplepsi (stavas)?

Har ingen aning bara ett förslag

DoD
0

Jag skulle gissa på nått krassligt organ.. hur är hennes kiss? (svårt att kolla men jag vet en hamster som blev som du förkalarar, när den kissade var de nästan som en seg sörja :S njurarna?

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

JossanH
0

Det kan inte vara så att hon är väldigt känslig för temperatur skillnaderoch nästan går i idé så fort det sjunker lite? Går ekorrar i idé förresten?

Vet dom som haft tex hamstrar som gåtti idé där ägaren trott att de varit döda..

Sajtvärd på Iller.ifokus