Gråsparvar?
Ja, hur är det med gråsparvar, får man ha såna som privatperson? Om inte - varför?
Jag mailade ju JBV förut och frågade, och fick ett nej. Ska väl nämnas att jag även skrev att jag alltså menade fångenskapsuppfödda vilket jag då förmodligen skulle få importera från typ tyskland, holland eller något åt det hållet. Men icke, det gick inte för sig, varför fick jag inget svar på.
Jag antog när nejet kom att det var för att de finns vilt, men man får ju ha grävling och uppenbarligen stäpplämmel och så, så det kan ju inte falla enbart på det, nån mer anledning borde det väl finnas?
Skulle vara grymt kul om jag kunde skaffa gråsparvar nån gång i livet. Hade en hona när jag var liten som ramlat ur boet och hon blev tam (ja, jag vet att jag gjorde helt fel, men gjort är gjort. Var väl typ 10 år sen eller så) och följde med överallt den sommaren jag hade henne, tyvärr dog hon efter 2 månader då hon blev sjuk på slutet. Har efter det alltid varit väldigt förtjust i just gråsparvar :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Stäpplämmel bor inte i sverige i det vilda ;) Det finns lämmlar i sverige men stäpplämmel härstammar från rysslan och Ukraina.
Men förövrig vet jag inte varför du inte kan ha en fångsnskaps uppfödd Gråsparv. Det finns väl en anledning.
Antar att Ted kommer in och förklarar för oss snart? ;)
Hälsningar Malin

Trodde att man fick ha det om man hade uppfödarintyg. Poängterade du till dem att det isf rörde sig om fångenskapsuppfödda som du importerar?
#1: Ah där ser man, ibland börjar man yra :) Vad är det för lämmel som finns i Sverige då? Är inte så inne på lämlar så det där har jag noll koll på, var helt säker på att det var just stepplämmel :P
#2: Jepp, var noga med att få fram det iom att man inte får ta in vilda djur.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jag har grönfläckiga paddor med intyg att de är fångenskapsuppfödda efter tysk-importerade djur. De lever i landet, och är lagliga för mig att ha med papper…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#0 Man får väl inte ha något enda vilt djur i fångenskap. Undantag gäller som sagts här, om djuren är fångenskapsuppfödda i annat land och pappaer som bevisar detta finns.
Man kan exempelvis köpa huggormar (Vipera berus) från Ryssland där såna föds upp i fångenskap.
#5 men det är ju det hon sagt ;) Sparvar uppfödda utomlands i fångenskap :)
Hälsningar Malin
Precis, det var det jag ville ha också ;) Skrev det till JBV att det förstås gäller fångenskapsuppfödda från andra länder (har sett uppfödare i tyskland eller nåt åt det hållet så helt omöjligt kan det inte vara att hitta) men fick nej utan förklaring om varför. Känns inte som nån större idé att maila igen…
Hur ordnar man intyg på att de är födda i fångenskap förresten, oavsett art? Vattnadal, hur har du fixat intyg? Har du fått skaffa nåt tillstånd för att få ha de eller var det bara att köpa sålänge de har intyg?
Gosh, skulle så gärna vilja ha gråsparvar nån dag. Inte nu, det går inte, men nån gång när möjligheten finns.
På den ack så urusla bilden är Mini, gråsparven jag hade som 12-åring :)
Jaha, det missade jag, sorry. Då borde det inte vara några problem. Du måste ha stött på en okunnig eller motsträvig handläggare. Försök igen.

Jag fick mina papper av killen som jag köpte dem av. Han hade fött upp dem själv, på importer från Tyskland, som han hade papper på.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
# 3 fjällämmel och skogslämmel heter de som finns i Sverige.
Berätta hur det går.