Chinchilla eller degu
hej är ny på den här sidan och jag är lite inne på att köpa något nytt djur. Antingen chinchilla eller degu. Några med erfarenhet av båda djuren som kan berätta allt jag behöver veta??
Temperament, skötsel, ljud och oljud m.m
Jag har 2 barn 1 år och 3 år och 1 katt, bor i en 3:a på 83 kvm.

# 1 det gick inte att klicka in på din sida.
Någon mera som har något att säga om dessa djur.
Hej!
Jag har både degusar och chinchillor hemma, och jag skulle vilja säga att chinchillor tycker jag mer om! Givetvis är detta väldigt personligt och vissa tycker helt enkelt mer om degusar som den ovan:)
Men skulle bara säga att vare sig du köper en degus eller en chinchilla, så har du inte erfarenhet sedan innan så köp en unge, som är välhanterad! Både degusar och chinchillor som inte varit mycket hanterade innan brukar vara väldigt svåra att få tama och tillgivna, mycket svårare än tex en kanin eller marsvin.
Men givetvis går det! Jag har själv tagit hand om chinchillor som aldrig ens blivit upplyfta innan, och har kunnat utveckla trevligt sällskap hos dem. Med degusarna jag har här hemma har jag dock haft mer problem. De 4 som bor här (2 bor här som stödhem) har allihopa varit dåligt hanterade. De två som bor som stödhem speciellt, de kom i en liten marsvinsbur utan klättermöjligheter eller sand, och den ena har tillochmed tappat halva svansen. De har bott här någon månad, och igår(!) kunde jag bära den ena för första gången och för ca 2 veckor sen så började de nosa på min hand för första gången. Så det tar alltså tid.
Folk brukar inte rekommendera chinchillor till småbarn med tanke på att de kräver varsammare hantering är de flesta andra smådjur, tex kan både chinchillor och degusar tappa svansen och man är oförsiktig, men jag har själv en 6månaders här hemma och han har sedan han var 4 månader suttit och gosat med chinchillor!
Det du måste tänka på då är att du måste vara med chinchillorna mycketmycketmycketmycket så att de blir tama och lätthanterade!
Däremot tycker jag att degusar är inte alls lika barnvänliga. De är jättetrevliga och socialt sett är de perfekta till småbarn, MEN de har jävulska klor! Självklart finns det säkert barn som hanterar degusar perfekt ändå och kan trivas med dem, men jag vet när jag var mindre att flera mindre barn tillochmed hade problem med KANINERS klor, och kaninerna är inte ens i närheten så vassa som degusarnas…
Och vad JAG förstått så ska man inte heller klippa klorna på degusar då de behöver dem för att klättra men jag vet inte, man kanske kan.
Lycka till med ditt val och vad du än väljer så tror jag du kommer bli nöjd! Det är trevliga, roliga och sociala djur båda två!
Hum..
Jag har haft både modellerna här i jourhem. Både gnagar en hel del och kan låta på nätterna. Chinchillan är lite känsligare i både mat och sköttsel. typ drag.
Den bild jag fått av degusen är att de liknar ekorren väldigt mycket. Snälla men väldigt nyfikna och sitter inte gärna stilla för gos. Blev även rejält biten av en som inte var så tam och det känns :-P
Chinchilla kan inte äta allt. De får lätt problem med diabetes. P åså sätt är de ändå enkla att utfodra med chinchilla pellets och hö. Behöver inte så mycket mer för att må bra. Men de är känsliga för att komma ut eller stå i drag. Degu med men inte på samma sätt.
Jag har mött chinchilla som flugit runt och knappt kunnat hålla i. Då tappade jag intresset helt för de djuren.
Men att få träffa en ifrån seriös uppfödare får man en annan bild av en gosig och pålitligt djur.
Chinchillan kan vara riktigt lätt att hantera, väldigt mjuk i sin satin liknande päls. Inte allergi fri men allergi vänlig.
äh.. måste fortsätta jobba
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det är degusar som får diabetes:P Man kan inte ens ge dem majs:P Chinchillor får inte diabetes utan bara blir lösa i magen och dör tillslut av det…

Jag har aldrig haft degusar själv, men jag tycker de verkar himla mysiga. Dock föder jag upp chinchillor sedan många år tillbaka.
Måste börja med att säga att en chinchilla kan iallafall inte tappa svansen! Däremot kan de släppa en massa päls ifall de är rädda och stressade.
En chilla man köper från en (bra, självklart) uppfödare ska vara tam och lätthanterlig. Man ska utan problem kunna bära omkring på den, sitta med den i knät, gosa med den osv. Lite skillnad ifall man köper en bebis för de har så otroligt mycket spring i benen och sitter inte still många sekunder i taget.
En vuxen chinhilla som har bott hos uppfödaren i hela sitt liv är isåfall ett bättre köp än en bebis ifall man har barn. Men som alla andra djur så gäller det här att man inte låter barn hantera djuret själva. En chilla som hålls högt (vid brösthöjd tex) och skuttar iväg kan landa så illa att den dör. De klarar inte direkt fall från höga höjder. Men om barnet sitter på golvet och leker med chillan så brukar både barn och djur ha mycket utbyte av varandra. Chillor älskar att klättra på människor och jag har haft hela familjer här hemma som suttit på golvet och lekt med chillor där barnen har tjutit av skratt när chillorna klättrat upp på huvudet på dem. Men återigen, alltid under uppsikt!!
Kan tilläggas att chillor ska inte sitta själv. Finns ingen lag om detta, men det borde verkligen göra det. Köper man två stycken (av samma kön) så kan de leva tillsammans resten av livet och ha otroligt mycket utbyte av varandra. Chillor är kvälls och nattaktiva och behöver sällskap när "deras människor" sover.
Egentligen när man har såpass små barn som du har så skulle jag nog hellre köpt marsvin eller någonting sådant som barnen kan få ta i mera. Som kan sitta still länge och inte har någonting emot att bli hanterade mycket. Men det är ju såklart en smaksak vad man vill ha. Men kanske lite äldre barn har mer utbyte av just chinchillor.
Chillor är lätta i skötseln. De ska ha pellets, hö, sandbad och färskt vatten varje dag. Men de vill också komma ut och springa ofta. Att sitta i en bur hela tiden är inget roligt. Men det är det ju inte för något djurslag. Chillor kräver stor bur, minst 0.5m2 för två stycken.
Många allergiker klarar chinchillor, men istället så klarar de inte av höet, spånet eller sanden istället så har man allergier så bör man träffa djuren först och testa.
Och som Veralera skrev, chillor får inte diabetes.
Det är vad jag kan komma på just nu iallafall.
#6 Nejnej inte tappa svansen. Men den kan släppa ALL päls:P Degusar däremot tappar hela. Uttryckte det lite konstigt får jag hålla med om:P
Snackade med en tjej vars mamma hade passat hennes chillor medans hon var på semester. Den ena chillan rymde och när mamman försökte fånga den lyfte hon upp den i svansen och då tappade den ALL päls på svansen och hade alltså typ bara en lite råttsvans kvar:P Det växer ju ut men enligt henne tar det väldigt lång tid… :P
Tänkte också skriva att de skulle sitta två men glömde! Samma gäller degusar! De är flockdjur och kan absolut inte hållas själva… Då mår de inte bra alls.
Och jag tycker att även om ett marsvin eller en kanin egentligen passar bättre till ett mindre barn så är det DU som ska känna efter vad DU vill ha eftersom det är du som är den vuxna och än sålänge den som sköter om djuret, och skaffar du då tex ett marsvin, fastän du inte egeentligen vill ha ett så är nog risken stor att du tröttnar påd djuret, och därigenom dina barn sen också…

#6 det finns visst lag som säger att alla gnagare, utan guldhamstern, skall hållas i minst par (om inget särskilt föreligger, tex att någon individ är så enormt aggressiv att det blir farligt att ha någon med den). Regeln finns att finna i L80, kap 8 första paragrafen. :)

#8 Har haft uppe detta på diskussion med Scaf förut. (svenskchinchillaavelsförening) och det var någonting som gjorde att chillor inte gick under den. Kommer dock inte ihåg vad, det var väldigt längesedan.
Anledningen var nämligen att många reggade uppfödare inte säljer chillor av samma kön tillsammans.
Själv säljer jag aldrig någonsin en chilla till att sitta ensam.

#8 Jag tar faktiskt upp detta till diskussion med Scaf igen nu direkt. Det är nämligen i stort sett bara jag själv som säljer chillor med krav att de inte ska sitta själv. Och de flesta säljer chillor till att sitta ensamma. Jag har inte gjort så pga lagen utan pga hur en chilla trivs bäst. Men jag är väldigt nyfiken på vad scaf ger för svar den här gången. Jag återkommer.

#10 tycker definitivt du ska ta en diskussion igen! De ska INTE sitta ensamma om det inte finns väldigt speciella skäl för det. http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
Så alla andra uppfödare har helt enkelt inga krav på att chinchillorna ska sitta tillsammans?:O Detta tycker jag ju är en självklarhet! Har aldrig ens funderat på det något vidare mycket utan ja, ser det helt enkelt som en självklarhet!
Alla mina chinchillor sitter 2 o 2 utom en som kommit hit som akuthem, han går inge vidare ihop me andra hanar…
Då vill jag ge en stor applåd till dig Ulrika att du är såpass ansvarsfull att du ser till att de inte kommer ensamma!

#12 En del uppfödare nekar folk som vill köpa någon som sällskap (av samma kön) till en chilla de redan har. Och många uppfödare har chillor som sitter själva. Om de har haft ett par i avel och delar på paret så hamnar tex alltid hanen själv. Och då blir han sittandes själv tills han hamnar i avel med någon annan. Och det kan ju ta lång tid.
Jag har alltid gjort vad jag tyckt känts bäst ur djurens synpunkt och aldrig försökt tvinga på någon mitt synsätt. Men om det då egentligen är olagligt och de reggade uppfödare rekommenderar att man har tex hanar själva så blir det ju egentligen en helt annan historia….
Varför nekar de dem som vill köpa sällskap? Det förstod jag inte riktigt…
Bara lite nyfiken men hur gör du då när hanarna sitter själva efter att ha varit i avel? Går det att sätta ihop två hanar eller är det så omöjligt som vissa säger? Kom på att jag måste rätta vad jag skrev innan, jag har faktiskt TVÅ hanar som sitter själv… Delade ju på Chanelle och Armani för någon vecka sen:P

Därför att de anser tex att två hanar alltid slåss. Och då säljer de inte så att två hanar sitter ihop.
Jag sätter väldigt få nya par i avel. Många par som sitter ihop har bott ihop i flera år utan att få bebisar. Men de par jag har ihop som sen får bebisar då har jag oftast någon ung hane som jag kan sätta den hanen tillsammans med. De vuxna kan oftast flytta ihop med någon som är yngre än 4mån utan några som helst problem. Och det brukar jag alltid ha någon hemma. Antingen om det är någon bebis som jag har sparat och ska behålla eller någon som inte blivit såld ännu.
Däremot skulle jag aldrig någonsin sätta ihop två vuxna hanar, men jag skulle inte sätta ihop två vuxna honor heller. Vill inte riskera någonting.
Okej! Bara hör runt lite:) Du verkar ha så bra koll på allt.
Kan man sätta ihop en kastrerad hane med en okastrerad hane förresten? Eller försöker hanen para sig med den kasterade? (Hände med mario, okastrerad, och min kastrerade hankanin när jag släppte ut dem på uteplatsen tsm…)

Om du fortfarande pratar chillor så spelar det ingen roll om hanen är kastrerad eller inte. En kastrering tar inte bort parningsdrifterna, den tar bara bort förmågan att få barn.
Så detsamma gäller vare sig hanen är kastrerad eller okastrerad. Bara sätta ihop en vuxen med en bebis eller två bebisar. Aldrig två vuxna.
När det gäller chillor iallafall så är ridning på varandra inte direkt ett parningsbeteende när det gäller chillor av samma kön. Det är ett dominansbeteende. Ett sätt att göra upp rang helt enkelt. Kaniner har jag inte lika stor koll på.
Okej! Nä har inte tänkt sätta ihop två hanar:P Bara mer undrade. Har ingen aning var ja fick den frågan ifrån ens… Är på tok för trött. Har precis varit på akuten med min ena degus:(
Så ska dra mig för att sova, god natt:)
Förresten när jag spelade cello idag fick jag ett sms av min kompis "Hej vet du vem hon är som har chill-zones chinchillor? Var inne på hennes hemsida precis och hon har jäättemånga fina chinchillor!" =D Lite kul tycker jag! Du är kändis;)
Men du har ju många hemskt fina chillor! Har länkat till din hemsida några gånger när folk blivit intresserade av mina chinchillor och velat se bilder på chillor med fler olika färger:) Och du verkar vara väldigt seriös med din uppfödning! Det är bra, jättebra!
Du har gett mig ett betydligt mycket seriösare och bättre uttyck än många andra uppfödningar jag sett/pratat med. Gillar ju Daniel och Madeleine väldigt mycket också för de har varit så hjälpsamma mot mig, men förrutom dig och dem så har jag inte varit så jätteimponerad av de flesta andra uppfödningar jag varit i kontakt med eller sett hemsidor från här längre ner i Sverige…
En annan uppfödare (behöver inte nämna några namn för vill ju inte ge folk dåligt rykte…) här i Skåne som jag köpte sand av gav mig tillochmed använd sand! Den var full med både hörester, klumpar och tillochmed bajs.
Så majoriteten säger att jag ska skaffa chinchilla om jag väljer mellan degu o chilla.
Tack för era svar.

#18 Tack så mycket.
#19 Jag har inte sagt åt något håll, för jag har inte haft degus. Det bästa är ju alltid om man träffar båda djurslagen och bildar sig sin egen uppfattning. Folk som aldrig haft chillor innan säljer jag tex inte till innan de suttit på mitt golv ett tag och lekt.
# 20 Okej, jag har en uppfödare jag varit i kontakt med som har ungar, så isåfall ska jag ju träffa dom o kolla in djuren o se hur dom kan bete sig, men dom ser hel roliga o mysiga ut, o denna lilla tjej är 2-3 månader.

#21 Tänk då på att en chilla inte ska flytta hemifrån innan den är 10v gammal och har en vikt över 225g. Och att de vill bo två och två. (av samma kön) Att sätta en sån liten bebis själv är sällan någon bra idé.
Är det chillor med stamtavla, med dokumenterad släkt eller är det pet-chillor?
Det är med Uppfödarbevis/Stamtavla, det är väl samma sak.
Uppfödarebevis behöver inte innebära stamtavla.
BTW Ulrika, ska chinchillor ha saltstenar? Fått höra så många olika åsikter om detta…

#23 Nej, inte alls. Uppfödarbevis finns egentligen inte på chillor utan kaniner. Och det är någonting du sätter dig och skriver ihop själv, och har oftst bara mamman och pappan nedskrivet.
En stamtavla visar att ditt djur är reggat hos Scaf och har reggade föräldrar sju generationer bakåt. Det gör att du kan söka hos registratorn tex för att få reda på ifall det finns sjukdomar i släkten. Som uppfödare rapporterar man när något djur dör och av vad.
Så om du tex blir erbjuden att köpa en chilla, kollar runt i stamtavlan och får reda på att tre stycken dött av hjärtfel, då kanske den chillan inte är så smart att köpa i och med att hjärtfel är ärftligt.
Dessutom kan du ju garanterat se också att din chilla inte har inavel i släkten osv. Ett värdebevis helt enkelt och en trygghet för köparen.
jo men denna chilla är reggad o scaf så då är de nog stamtavla på den.

#24 Olika människor säger olika. Jag använder det inte.
#26 Du kan även regga pet-chillor och starta upp en stamtavla. Men det är det kanske inte så många som gör. Men är det en reggad uppfödare du ska köpa av så har de ju stamtavla.
Men jag vill påpeka igen att du bör köpa två stycken.

Däääääguuus!! (jag är lite omogen för tillfället) Jag gillar degusar mer än chinchillor men de är en smaksak
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

#11 Så här tycker reggade uppfödare om lagen:
http://www.chinchilla.se/infotorg/viewtopic.php?t=986
Det är alltså jag som är rikki på forumet och startade tråden.

#29 en fundering jag får bara. Sker det ingen aktiv avel m mål att försöka få fram hanar som faktiskt funkar ihop då? vet både marsvinsuppfödare och musuppfödare som har det som viktiga avelskriterier på sina handjur, just för att de ska slippa sitta ensamma av en sån anledning.
Sen kan jag inte annat än känna mig frågande till om de verkligen är SÅ aggressiva mot varandra om de har tillräcklig yta? Släktingarna marsvin och degu som vi har i fångenskap är ju väldigt sociala djur och finns det bara utrymme/foderplatser mm så blir det ju sällan problem. Problemen ses ju oftast i för små burar hos folk som inte är så jätte aktiva m sina djur

#30 Enligt mig är inte chillor aggressiva alls. Jag har under alla år haft hanar ihop utan ett enda bråk. Jag har haft över 50 kullar och sålt väldigt många hanar som sällskap till andra hanar. Inga bråk där heller. Så jag kan bara svara för mig själv. Här fungerar det och har alltid fungerat. För mina köpare har det också fungerat. Varför det inte fungerar hos andra kan jag inte svara på.
För de hanar jag har ihop är naturligtvis inte bara sådana jag fött upp själv utan även hanar jag köpt in. De jag sålt som sällskap däremot är ju bara mina egenuppfödda.
Har för tillfället 9 burar med hanar i. De flesta sitter två och två men i två burar har jag tre hanar. Just för att de är så tajta så jag kan inte med att dela på dem. Ena trion har suttit tillsammans i tre år snart.

#31 härligt att höra. Då känns det ju mer som det handlar om ovilja egentligen :P

Jag har full förståelse för att om man har varit med om obehagliga upplevelser med dödsfall som följd så vill man inte göra om det. Men jag förstår inte riktigt hur det kan fungera för så många andra. Och att då rekommendera att de inte ska sitta ihop pga vad som eventuellt kan hända känns ju också fel.
Jag tycker ju att djur som inte är solitära ska bo tillsammans helt enkelt. Men hade jag varit med om ett dödsfall kanske jag hade tänkt annorlunda.
För det vore ju märkligt om jag som haft hanar tillsammans i flera år och i hur många olika konstellationer och grupper som helst helt enkelt skulle haft tur.
Jag har två hanar som sitter tillsammans:) De trivs jättebra ihop! Har aldrig bråkat… Därimot har jag varit med om flera chinchillahonor som bott här tillfälligt för omplacering som har bråkat…
om jag ska köpa en chilla, är det bättre o köpa en bebis eller ska man ta sig an en omplcering från tex blocket??

Det beror ju helt på var och från vem du köper. Du kan köpa en bebis från en uppfödare som vet vad de gör och du får en tam, trevlig chilla med förhoppningsvis bra stamtavla utan sjukdomar i.
Du kan köpa en omplacering på blocket som har stamtavla, är köpt från uppfödare, är bra hanterad, är tam osv och vara hur mysig som helst. Som tex måste flytta pga allergi.
Men det finns ju också på blocket, chillor som är negligerade totalt och inte är tama för fem öre. De kanske aldrig var tama från början och ägaren tröttnade på det och säljer dem nu istället. Det säljs bebisar utan någon som helst historik bakom som kan bära på vad för slags ärftliga sjukdomar som helst. Folk som avlar på zoo-chillor som i bästa fall "bara" var syskon.
Jag skulle personligen rekommendera i och med att du har barn, att du skulle köpa två stycken vuxna, välhanterade, tama och gosiga chillor. Med dokumenterad stam, utan sjukdomar. Som är vana vid hantering dagligen, som sitter still, som inte är lika busiga som bebisar och far runt och skuttar.
Visst är det mysigt med bebisar men en bebis går från bebis till fullvuxen på bara några månader.
Sen beror det naturligtvis på hur mycket tid du har att lägga ner på chillorna också. Får du hem två bebisar så behöver de otroligt mycket tid i början. Även ifall de är tama hos uppfödaren så är det en helt annan sak i en ny miljö, med nya dofter, ny bur osv. Så det krävs en hel del tid i början för att de snabbt ska anpassa sig. De som är vuxna tar en flytt med ro, de boar in sig och sover en stund och är otroligt nyfikna sen när du tar kontakt. Redo för nya äventyr.
Vad man väljer, bebis eller vuxna är ju upp till dig, vad du känner att du har tid med. Men efter alla år som uppfödare så ser jag otroligt mycket chillor som flyttar runt pga att de inte är tama, inte vill umgås, inte är som ägaren har trott osv. Och det är i stort sett enbart chillor som inte blivit hanterade från start, inte haft trygga och lugna föräldrar, folk som tagit kullar för att det var "en kul grej", att de trodde de skulle tjäna pengar osv. och sen inte tillbringat timmar varje dag med sina bebisar för att ge dem den bästa starten i livet de kunde få.
Sen är det kanske en kostnadsfråga också. Två bebisar från en uppfödare kostar ca 3000kr medans du kan få två vuxna med minst lika bra bakgrund m.m för mycket mindre. Blocket-chillor kan du ju få nästan gratis men då krävs det att du väljer rätt också. Det kan bli en dyr historia i slutändan ändå.
Så mycket beror ju på dig och dina kriterier såklart.
Och du skriver en chilla hela tiden, men faktum kvarstår att de ska vara två.
jag skriver en för att jag vill ha en, och eftersom jag går hemma så har jag tid med den, och jag har läst att dom klarar sig ensama om man har mycket tid för den.
Dom flesta tycker ju att man ska ha mer än en katt oxå, men jag har bara en då jag bara har tid för en katt.
Punkt slut.

Inte för att vara pushig på något sätt men det står inte i lagen att katter ska vara två, däremot att alla smådjur/gnagare förutom guldhamsterna ska vara det. Så även chinchillan.
Man kan naturligtvis aldrig tvinga någon till att följa lagen, men efter många år som chinchilla-uppfödare så lovar jag dig att din chinchilla blir otroligt mycket gladare, tillgivnare och mysigare kamrat ifall den får sällskap.
Sen vill jag bara påpeka att man det här med mycket sällskap är naturligtvis jättebra. Men man kan aldrig imitiera en rasfrände, samt att chinchillans mest vakna och aktiva tid är på natten när vanligt folk sover. Vem ska den ha sällskap av då?
Jag ska inte lägga mig i mer, men det här är ett ämne och ett djur som ligger mig så otroligt varmt om hjärtat och jag tycker att när man skaffar ett djur för första gången så borde man försöka att ge det allt det behöver från början.
men om jag bara har råd att köpa en chilla nu, så får jag väl isåfall skaffa en kompis senare? eller skulle man isåfall köpa 2 chillor som finns till salu på blocket? Men det jag isåfall är rädd för är att dom inte är tama alls och inte kommer bli. Får se hur det blir kankse bäst att kpa på blocket och isåfall försöka göra den/dom tama om dom inte redan är det. Men då är det oftast utan stam då dom säkerligen är från djuraffär.

Som jag gav på förslag innan så finns det uppfödare som säljer vuxna chillor billigare. Sådana som kanske inte passar i deras avelsprogram, som kanske har fått färdigt kullar, eller som inte håller måttet storleksmässigt tex för avel. Då kan du få två för samma pris som en bebis. Och då har du ju stamtavlan och allting med också.
Och visst kan du köpa på blocket och ha tur. En del säljer ju djur som de i sin tur köpt från uppfödare men av någon anledning inte kan ha kvar. Isåfall hade jag siktat in mig på sådana annonser.
Men du kan också få två chillor som inte blir tama, som har tandfel, hjärtfel eller vad som helst i släkten. Det är en chansning. Men naturligtvis är det upp till köparen om det är värt att göra den chansningen.
Om du köper en chilla nu och sen väntar med att köpa en kompis så måste du sen köpa en bebis. Du kan inte (sällan iallafall) sätta ihop två vuxna chillor. Och då kanske det blir dyrare än vad du tänkt dig från början istället.

Måste fråga, är det "vanligt" med hjärtfel hos chinchillor? Tänkte bara eftersom det nämnts flera gånger.

#41 Nej, det är absolut inte vanligt. Däremot är det ärftligt. Om man har koll på sina stamtavlor och ser att någon linje har flera fall så stänger man linjen. Och ser man något enstaka fall så sätter man kanske en avkomma från den linjen ihop med någon linje som aldrig någonsin visat hjärtfel. För det är ju någonting man absolut inte vill ha in.
Men däremot om man avlar på djur utan stamtavlor så vet man ju inte vad som ligger bakom. Om man tex köper en chilla och den "verkar" frisk, tar en kull på den så kan avkommorna få hjärtfel för mormor eller morfar kanske hade det.
Så det är viktigt att hålla koll. Chillor har inte så mycket "vanliga" sjukdomar direkt men just sådant här som hjärtfel och tandfel som är ärftligt får man vara försiktig med för det kan sprida sig väldigt fort. Och det är ju sånt man som uppfödare jobbar hårt för att få bort helt ur alla linjer man jobbar med.
chinchillor är ju vakna mest på kvällen och natten, vetyder det att man aldrig kan ha dom ute under dagen? eller kan man vända lite så dom vänjer sig vid att vara vakna på dagen?

De småvaknar ju när det är ljud omkring. De flesta "väcker" ju sina när de kommer hem från jobbet, skolan osv. Mina vaknar vid 16-tiden ungefär. Några vaknar lite tidigare och några vaknar senare. Det beror lite på vad man vänjer dem vid också, men de vill inte vara vakna på morgonen och mitt på dagen. Men därför är de ett lämpligt djur för folk som inte är hemma på dagarna och kan sysselsätta sitt husdjur.
Här är de som piggast och busigast efter kl. 20 någongång, sen har jag full rulle fram till kl. 5 på morgonen. Men jag har ju såpass många att rasta också.
#37 Om man ska skaffa sig ett djur måste ju arten passa in i ens liv. Jag skulle inte ha någt emot att ha chincillor men det går inte för jag bor för trångt, antingen måste jag eller sonen offra sin sömn och dela rum med cillorna. Det går ju inte så då får jag ju välja bort nattaktiva djur. Katter mår ju ofta bra av att leva utan artfrände för de är inte flockdjur. Chincillor är det och SKA inte leva ensamma. Jag föder upp marsvin och de är extremt mycket flockdjur jag skulle ALDRIG sälja ett marsvin som riskerar att få leva sitt liv utan andra marsvin. Jag anser det vara rent djurplågeri särskillt för marsvinsungar att bo själva. Nu är jag ingen chincilla expert men visst behöver väl de artfränder för att leva ett fullgott liv?
Så har du inte råd att köpa två ungar från en uppfödare (vilket inte jag heller skulle ha) så kanske det måste bli Blocket för att djuren ska få bästa möjliga liv. Jag är ledsen men att splittra flockdjur från artfränder tycker jag är väldigt egoistiskt oavsett om det är av ekonomiska eller andra anledningar. Hur mycket tid man än har för sitt djur kan man aldrig fullt ut ersätta en artfrände. Jag vet inte hur det är med chillor men marsvin som lever ensamma sitter bara passivt och äter och gör inget annat medans de som har kompisar är utåtriktade, sociala, aktiva och härliga att ha att göra med.

#45 kan inte annat än hålla med!!

Jag är en stor degu fan. För mig och min son 17 år är det perfekta roliga sociala o gosiga. Tom min hund Bella (pappivavva)gillar dom och de retas gärna med henne, e de ute kan de klättra på henne.
Men när min son var mindre så hade vi marsvin o kanin. Skulle personligen rekomendera detta då de är lugnare och tåligare. Degusar e små och snabba, det kan lätt hända en olycka även om man övervakar umgänget med djuren.
Chinchilla har jag ingen erferenhet av, får testa det längre fram i livet. 2 hundar o 3 degus upptar mitt liv nu.
Lycka till!

Här finns en annons med vuxna chinchillor som är välhanterade och söker nya hem. Kanske något för trådskaparen?

#48 Hur vet du att de är välhanterade? Denna personen har florerat tidigare i chillavärlden.
#49 Vad menar du med det?:P bara nyfiken!

#49 ok, jag mailade henne och frågade och enligt henne lät det iaf som om det rörde sig om tama individer som är vana vid att hanteras och umgås dagligen.

#50 Ingenting jag tänker skriva på ett öppet forum.
#51 Det låter ju bra. Alla får bilda sig sin egen uppfattning. Men ett tips är att kolla härstamning på dem.