vattensköldpadda behöver hem NU!
Vattensköldpaddan Doris behöver omgående ett nytt permanent eller akuthem. Ägarna vill inte ha henne längre och tänker avliva henne. Hon finns i Blekinge. Jag hoppas det finns någon här som är villig att förbarma sig över henne. Hör av dig med PM så får du kontaktuppgifter till ägaren. Jag återkommer med mer information om Doris när jag fått det.

Djuraffärerna ville inte ha henne så nu är det kris. Finns det verkligen ingen som har plats för Doris? Ev. kan transport ordnas.
Lite fel forum kanske. Testa på djurhem, djurannonser, reptiler. Kanske får bättre napp. Men tyvärr är just vanliga vattensköldpaddor svåra att hitta hem till. Blocket är fullt av bortskänkes annonser :-(
Ingen djurpark eller liknande som kan ta emot den?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#2 Det var verkligen tråkiga nyheter. Hur kan det komma sig? Jag får inte bättre napp på de nämnda forumen tyvärr. Hur ska jag kunna hjälpa den? Jag vill inte att de avlivar den.
Djuraffärer ska vara tillfrågade men de ska inte ha visat något intresse. Det finns inga djurparker i närheten av där Doris bor. Jag kan dock nämna till det för ägarna.
jo tyvär så finns de ju fler än vad folk vill ha, därför folk slöpper ut dom antar jag. finns enorma mänder i dammsystemen i skåne bland annat, gissar på att de snart räknas in i vår fauna då de överlever vintrarna ute…
. testa på www.repti.net oxå..

#4 Kan man inte minska produktionen av dem på något vis för det är ju huvudlöst detta med alla oönskade vattensköldpaddor. Är de svårskötta på något vis? Vansinnigt oansvarigt tycker jag det är.
Tack för tipset!
de skräpar ju ende. mycket vatten att byta o så kräver de stor plats till slut.
smidiga leksaker när man köper dom på zoo och är små som femkronor. sen blir de stora som tallrikar och knippsar av fingrarna på barnen :P
Knipsar av fingrarna kanske de inte direkt gör, men de blir som sagt stora, smutsar ner väldigt och är rätt så "tråkiga" djur.
_No way! Yes way!

#& & 7 Bör man inte ta reda på sånt innan man skaffar ett djur. Det tycker jag. Jag kan ingenting om vattensköldpaddor men har läst lite nu medans jag letar hem åt Doris. På agria fanns en intressant sida. Där stod att de vanligaste sjukdomarna hos vattensköldpaddor beror på utfodringen och dålig skötsel. Herregud! Det tycker jag är illa.
Självklart borde man det, men tyvärr är det väldigt få som gör det. De ser små söta sköldpaddor på några cm i en djuraffär, men djuraffären "glömmer" att säga att de kan bli 20-30 cm långa och leva i cirka 40 år.
_No way! Yes way!
jo zooaffärer är rätt usla i allmänhet på att ge information. o den dom ger är väldigt ofta väldigt fel..

#9 Det är riktigt dåligt. Dom har skyldighet att informera köparna om hur djuret ska skötas och annat som köparen behöver veta. Jag fattar dock inte hur folk kan köpa djur hur som helst utan att ta reda på hur de skötas och hur de ser ut som vuxna, hur de gamla de kan bli osv. Det tycker jag är ganska grundläggande.
det är ett vanligt fenomen att djuren hamnar i fel sorts burar osv… visst borde det vara på ett annat sätt. men tyvär är väl folk lata antar jag.
Numer är det väl dessutom lag på att man ska ge ut (skriftligt?) skötselråd när man säljer djur. Sen har jag tyvärr hört om djuraffärer som inte ens vetat vad för (sköldpadds)art de säljer, utan har angett felaktigt artnamn.
Enligt mig borde djuraffärer bara sälja djurtillbehör, och endast uppfödare skulle få sälja levande djur. På så vis kanske man skulle få lite bättre koll.
_No way! Yes way!

#13 Jag håller med dig att djuraffärer ska sälja djurtillbehör och uppfödare levande djur.
På djurfavoriten där jag oftast handlar (närmast, i sollentuna) så ger de information, och kollar dessutom igenom djuret man valt ut innan det säljs, så att det är friskt.
Har du hittat hem åt henne än?

#16 Jag vet inte. En tjej har visat intresse men hur det gått har jag inte fått veta ännu.
Okej. Själv har jag tyvärr ingen plats men har MÖJLIGEN (obs möjligen, kan inte garantera) en tjej som kan vara intresserad… Finns det tillbehören till sköldpaddan?

#18 Det vore jättebra om du vill kolla med den där tjejen om hon är intresserad. Doris sitter i ett litet akvarium och även om det följer med behöver hon ett nytt som är större. I övrigt har jag ingen aning om vad de tänker skicka med. De har inte tänkt ha några sköldpaddor så finns något som är Doris följer det väl med. Skicka mig ett PM om ni är intresserade så får ni kontakta ägaren och höra vad som gäller.
Verkar som någorlunda positiva nyheter. Har en sköldpaddsvan tjej som MÖJLIGEN (kan inte garantera något men hon verkar intresserad) kan ta hand om den och ge den ett bra hem.
Problemet är bara transporten till malmö då…
transport går alltid att ordna :) finns ju djurtransport.ifokus!

#20 Ja, till Malmö borde det gå att ordna transport från Karlskrona. Det är ca 20 mil enkel resa.
JAG HAR HITTAT ETT HEM TILL DEN!=D
Mycket sköldpaddsvan väns kusin, så det kommer nog gå mycket bra:)
Bor i malmö. Du kan ringa mig alternativt be hennes ägare ringa mig på 0739971413.
OBS! Jag har inte haft direkt kontakt med denna personen utan det är genom min vän… Så ifall hon skulle backa ur kan jag ej ta på mig ansvaret! Men vad jag har förstått så är hon helt säker och mycket intresserad!

#23 Tack . Om "min" kontakt backar ur ska jag be ägarna ringa henne annars finns det fler hemlösa vattensköldpaddor har jag tyvärr märkt. så ingen intresserad lär bli utan.

Min pappa hade 2 st innan, men de hamnade på Zoo i danmark när vi inte hade tid pga pappas jobbresor. Kan man inte höra med dem och kanske stå för transoprteringen eller något sånt?
ja det finns sköldpaddor till alla som vill ha;)
Ja jag blev tillfrågad igår också ifall jag hade någon som kunde ta emot en vattensköldpadda…
Men be henne ringa mig så förmedlar jag vidare henne sen.

Vill berätta att Doris nu fått ett nytt hem. Det verkar vara ett bra hem hos en mycket sköldpaddskunnig man.