Djuret 2010?
De flesta år som gått har det dykt upp nya djur som varit en "hitt" på marknanden som mest skaffat in som ett "tufft" djur av för många.
Förre året var det mycket gp aktivitet. I år har jag inte direkt märkt någon ökad mängd på specifikt djur. Iof har igelkotten blivit ett inne djur i år.
Vad är det för djur som kommer här näst?
Vad tror ni kommer ha en ökad försäljning på nästa år eller kanske något nytt som dyker upp?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Vet inte, någon jird eller ekorre kanske?
det skulle vara kul om vi kunde få tillbaka tex Afrikansk dvärgsjusovare och kanske minimöss. (vet inte så mycket om minimössen.. vill inte ha tillbaka dem om de har skellettfel de lider av..)
eller kanske pygme jerboa ;)
Tycker ekorrar verkar lite halvpoppis sådär, av det jag sett på forum verkar de vara på väg upp.
På mussidan ser det ut att ha ökat med lite annorlunda musarter, ffa pygmémöss och taggmöss.
Chinchillor verkar också lite mer poppis än tidigare… Eller så är det bara jag som inte lagt märke till alla chillor innan :P
Så ja… Nåt sånt då kanske?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag tror att de är de olika arterna av möss som kommer bli allt mer poppis, Ekorrar tycker jag ligger så bra till dom är som ovan säger mer halvpoppis, igelkottar kan jag som uppfödare av dom utesluta från listan då det är som öknen på marknaden just nu, enbart utomlands som de egentligen är aktuellt….
Chinchillor tror jag inte kommer öka något speciellt, tycker fortfarande intresset där är för vagt och sedan ser man på blocket annonser etc så är de lika stort där enligt mig…
Men efterfrågan på ex sjusovare, pygmemöss etc tycker jag växer och blir större för varje månad som går….
www.blueberryhedgehogs.com
Har inte märkt ett större intresse för att KÖPA chinchillor, däremot ett större intresser att BLI AV med chinchillor…
När jag sökte på blocket för kanske 1,5 år sen, efter chinchillor i skåne, hittade jag typ 5 annonser. Söker man nu hittar man oftast flera sidor, alla som säljs är i stort sett standard grå och 1-3 år gamla…
Så någon ökning av chinchillor vet jag inte… Självklart kommer det nya etusiastiska människor varje år, men det är lika många som tröttnar…
Ekorrar har jag sett en hel del om nu sista tiden (och jag har själv blivi ekorrägare precis ju=D) för ett halvårsen visste jag inte ens man kunde ha ekorrar som husdjur…
Tyvärr tror jag inte att det kommer vara någon vidare höjdare att ekorrar blir mer populära, känner att blir dem de kommer majoriteten av dem tillslut hamna i små råttburar eller något… Folk tycker "åh så söta de är" men kollar inte upp hur stort de behöver det innan de köper dem…
Jag tycker att den senaste tiden så försöker eller så har media gått i stor granskning av just lite mer udda djur som exotiska djur, och dom gör att de läggs stor vikt i vad dom skriver om de djurslag som väljs att ta upp i media, och statusen på de djurslagen ökar eller sjunker tack vare media… Oftast så är det ju vi som kan påverka medias skriverier och se till att statusen inte sjunker på ett sådannt sätt där vi framstår som djurplågare som håller djur som inte allmänheten har accepterat…
Ett exempel: Ni som läste expressen och artikeln där om Nya trenddjuret igelkott så fint som dom valde rubriken, vet inte om ni han läsa orginalet av artikeln innan dom ändrade den pga starkt motstånd från många av oss speciellt på igelkott iFokus som konstaterade fel faktan i orginal artikeln. Där media gick ut med att dom trivs i kaninburar och egentligen suddade den lag vi har under mattan och fick hela ägandet av igelkott att se lika simpelt ut som att ha en hamster.. *tolka mig rätt hamster folk :P*
Den artikeln slog hårt mot oss som håller igelkottar, jag har fått flertal mail där jag påpekas som djurplågare för att ja håller igelkottar etc…
Vad jag vill komma fram till att vilket djur som nu kommer få mer poppis stämpel än det andra under 2010 kan komma att avgöra tack vare media då dom letar allt mer efter ovanliga djur, frågan är dom de kommer påverka djurslaget i fråga positivt eller kommer det bli ett djur som framstår som lätt hanterligt i sällskap men som får en hög majoritet av okunniga hobby uppfödare, pengabesatta eller hög statistik på blocket?!
Min åsikt: Nästa djur som kommer slå igenom kommer göra det med hjälp av en snålskjuts av media…. Det tror iallafall jag, så hittar vi exotiska djur i media, så har dom goda chanser..
Japp läste artikeln.
Skickade själv in ett mail och klagade. Folk regarerar något likdant mot mig, både mot igelkotten och nu mot ekorrarna. Har tex fått flera anonyma kommentar på min bilddagbok (jag är 17, jag får hålla på med sånt!! haha) om att jag är "djurplågare"… Men ingen vågar säga något direkt till mig, såklart… o__O Är glad att man inte kan bli anmäld anonymt till jordbruksverket längre, i så fall hade jag antaligen blivit det. Helt utan grund, utan bara för någon 15 årig avundsjuk fjortis i limhamn hade fått lust att jävlas med mig.
det är svårt med alla "exotiska djur" inklusive igelkott tex för att kunniga vetrinärer saknas. det gör att intresset sviktar tror jag. djur är fantastiska men man måste ha någon att vända sig till när de inte mår bra.
#1 Pygmé jerboa är olaglig ävenså långörad jerboa, dom är utrotningshotade.
Jaculus jaculus och jaculus orientalis är dom som är lagliga i sverige.
Dvärgsjusovare finns att köpa, är dock nog ganska svår sålda.
Med minimöss antar jag att du syftar på pygmémöss? Inga av mina olika linjer har haft skelettfel. Dom har alla levt till dom dött av ålderdom.(Jag har haft 2 olika avelspar vid 2 olika tillfällen)
Hälsningar Malin
#6: Jodå, man kan anmäla anonymt fortfarande. Fast det är länsstyrelsen man vänder sig till numera dock :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#9 Det beror faktiskt på i vilket län man tillhör, reglerna är olika beroende på vart man bor, de är inte alla som tillåter anonyma anmälningar längre….
Västra Götalands regionen vet jag testade med icke anonymt, vet ej hur de är nu längre, men det förekommer ej skriftligt i informationen att man KAN vara anonym, vilket det gjort tidigare.
Seriöst? :O Sjukt isf :(
#11 som jag fattade det så funkar är det olika beroende på vilket län man tillhör, vilket ja också tyckte va skummt, men västerbotten (om ja minns rätt )ex går ju ut med i direkta ord att man har tillåtelse att vara anonym, medans någon sådan information om anonymitet inte förekommer alls i Västra götaland, och denna information stod senast jag läste i samband med att dom gick ut med att länsstyrelsen skulle ta över djurskyddet…
Jag har aldrig anmält någon heller så jag vet ju inte till 100% ifall de stämer, men lite konstigt verkar det ju…
Vad jag har hört så är de nya reglerna att man inte alls kan anmäla anonymt, inte någonstans alls i sverige…

Tror att exotiska djur är de som kommer att öka mest. För att det är "häftigt" och annorlunda.
Som chinchilla-uppfödare kan jag säga att efterfrågan har minskat otroligt det sista året. Främst kanske pga att så många föder upp djur utan stamtavla och sen säljer dem nästan gratis på blocket. Folk ser ingen anledning att betala mer pengar för att få en chilla hos en uppfödare då. Sen att den chillan de köper kanske har lynnesproblem, inte blir tam och sen kanske blir sjuk och dör i förtid pga sjukdomar i släkten. (som ingen vet någonting om såklart) det spelar liksom ingen roll för den var ju billig iallafall.
Bitter…nädå.
Guldhamstrar, marsvin och kaniner tror jag kommer att ligga kvar stadigt dock. Någonting måste ju alla barnfamiljerna köpa också.
#13: Det stämmer iaf inte. Här kan man anmäla anonymt, har råkat göra det av bara farten själv. Det gäller bara att inte presentera sig :P
#14 Det är så roligt, att folk inte kan förstå att det är skillnad mellan djur och djur.
När jag berättade för min kompis att jag köpt en ny chinchilla, lade hon kommentaren "Jävla idiot, du menar inte att du lägger 1000 på en chinchilla när man kan få en gratis på blocket?"

#16 Så sant, så sant, suck.
Ja självklart kan man ha turen att hitta någon riktigt trevlig krabat bortskänkas. Har själv två kaniner som bortskänkts, för hos sina förra ägare har de både rymt och bitits, hos mig är de två kelsjuka grisar :o3 bara ligger i knät och riktigt myser när man har dem ute..
Men som sagt, det är snarare ett UNDANTAG än vanligt…
#8 nej jag menar minimöss
Minimus är den minsta varianten av tammus. Svansen är mycket kortare än kroppen. Längd på en liten typ är 10-15 cm och vikt 10-20 gram. I Sverige finns huvudsakligen svartvita minimöss.