Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: burar-bostad-byggen
Läst 2571 ggr
LisaR
0

Afrikansk jättelands snäcka

Jag har fastnat för dessa underbara djur, och är riktigt sugen på att skaffa en eller två.
Jag är lite bekant med snäckor, men endast äppelsnäckor som  jag har i alla mina akvarium.
Jag har läst och det finns ganska många likheter med snäckorna, och jag vet att skalen är viktiga för dem och man ska tillsätta kalk (sepiaskal) osv.

Det jag undrar över är hur deras "bur/låda" ska vara, jag har sett folk som har dem i petboxar och gamla akvarium, men även som har dem i plastlådor.
Det viktiga är väl just lådans storlek, beroende på vilken art av snäcka man har.
Jag funderar på att skaffa Achatina achatina, eller Achatina marginata, och undrar över om det går att köpa en stor plastlåda och borra hål i (både på lock och sidor) och sedan ha en lampa som lyser över ungefär halva lådan och ha som bur till dem?
Längden skulle väll ligga runt 50cm (eller mer).

Jag vill gärna ha tips om vatten skålar/vatten flaskor(ex, till kaniner), mat, underlag, sovplats osv och även information om snäckorna.

Sen undrar jag också om det kanske finns någon som ev, har Achatina achatina eller Achatina Marginata att sälja? (:

MVH Lisa

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

spiritedaway
0

Här räknade jag ut hur stor mina snäckor behövde i alla fall : http://www.petsnails.co.uk/snail_calc.php

Jag har mina i ett akvarium. I botten har jag torv, det enda jag upplever med det är att det blir en massa blomflugor efter ett tag. Man ska ha tillräckligt djupt så att de kan gräva ner sig ordentligt. Sen har jag även plockat mosssa utomhus. (kokas först så att man inte får med sig en massa kryp i akvariet/terrariet)
Jag har en skål inne hos mina, en liten plastskål bara som jag brukar fylla med typ 1 cm vatten när de väl blivit vuxna. När de är små bör man inte ha alltför mycket vatten.
Sen har jag även en terrakotta-kruka. Den håller fukten bra och jag brukar gräva ner halva om du förstår hur jag menar? Där var snäckorna mycket i början när de var små.

Som mat brukar jag ge sallad i grunden men man kan ju ge allt möjligt egentligen. Mina verkar ha tyckt om champinjoner väldigt mycket.
Sen älskar dom gurka men det är inte så bra som mat, men man kan ju ge någon bit då och då ändå.
Sen brukar ja ha köpt hampfrön som finns bland fågelartiklarna i många olika mataffärer i alla fall. Sen krossa dom och blanda med vatten så att det blir som en gegga. Det brukar mina ha tyckt om.

Vattnadal
0

Jag har mina i ett akvarium, men stora plastlådor från IKEA ex, vet jag många som har. Mina äter det mesta i frukt och grönsaksväg, ibland lite fiskmat, hampa, hirskolv, till jul havreflarn (alla mössen får, och snäckorna med, julkaka är gott). Alltid sepiaskal, mossa utifrån på botten, en redig gren att klättra på och något att gömma sig under/gräva ner sig i. Korkbark är oxå bra gömställen.

Mina marginator har inte vattenskål längre, de bara dräller ur den. När de största ska bada rinner vattnet bara över kanten och slabbar. Håller mossan fuktig och tar ur dem för bad då och då istället.

Jag har marginator till salu, inga nykkläckta vad jag vet, utan ca som golfbollar. Bor mellan Gävle och Söderhamn, tycker att det för kallt att posta nu, så vill du handla, får vi trolla med frakten. Var bor du?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LisaR
0

Tack för svaren (:
Jag bor några mil från Örebro.

MajaL
0

Jag har snäckor som  jag säljer för 1kr/st. Två olika arter. De är unga ännu, födda i år.

Jag tog själv emot de gratis av en som tröttnat, och där av att jag sätter endast en symbolisk summa på bara 1kr/st.

De finns i Skåne, men jag kan packitera de väl och varmt, så de kan skickas om så önskas.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Ladyinred
0

så här års känns det som lotteri att skicka snäckor. hur många överlever? :S

MajaL
0

#5 Jag har hört att det ska finnasnågon typ av värmepåsar som man kan lägga i kuvertet som kostar ca 10kr, och som håller värmen i 12-24h efter att man kokat påsen så den "startats".

Så använder man en sån så tror jag det går jättebra. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

LisaR
0

#6 Vilka snäckor är det du har då?
Känns dumt att chansa och skicka snäckorna, men kanske går med en värme påse, har aldrig provat en sådan och vet inte hur den fungerar.
Vad skulle frakten gå på för pris?

spiritedaway
0

Jag skulle inte våga skicka snäckorna den här tiden på året. Det blir väldigt kallt under nätterna.

För låt säga att värmen hålls i bara 12 timmar. Det kan lätt hända förseningar så att det tar 3 dygn innan snäckorna kommer fram.

Jag skulle inte chansa i alla fall.

mandariiin
0

kolla djurtransport.ifokus istället.

MajaL
0

#9 Kan man också göra.

#8 Värmepåsarna ska hålla konstant värme på ca 20 C. Så det ska funka att använda sådana.

#7 Du kan skicka ett PM.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

LisaR
0

Nej jag skulle inte heller våga skicka något nu, känns lite dumt att chansa.
Så jag hämtar dem hellre än att få dem skickade, får kolla runt om det finns några häromkring.

gulzebra
0

Som de andra redan sagt så funkar akvarium/terrarium/plastlådor. Petbox kan funka det med men det blir mycket sprayande iom att det är svårt att hålla en hög luftfuktighet i de tack vare alla hål i locket.

Någon vattenskål/vattenflaska behövs inte.

Jag hade vanlig blomjord till mina. Testade mossa en gång, den där vita man kan köpa vid jul, men den funkade inte :P
Mina fick diverse frukt och grönsaker, gröt, hundkex, välling odyl. Med välling får man hålla koll dock - en av mina snäckor lyckades drunkna i vällingen, antagligen har en större suttit ovanpå den.

Räkna inte med att kunna ha det så fint hos de dock… Jag testade själv med plastväxter och grejer. 10 minuter efter rengöring hade snäckorna rivit ner växterna och slemmat ner framsidan av akvariet. Inte fullt så snyggt med slem och jord :P

Skicka nu skulle då iaf jag absolut inte göra, inte ens med värmepåse. Försenad post är knappast ovanligt och i den här kylan är det helt enkelt dödligt. Dessutom tar det garanterat längre tid om köparen har brevinkast istället för brevlåda iom att Posten får skicka ut avi och grejer innan man ens kan hämta ut snäckorna och det ger ju en ännu längre försening. För snäckornas bästa är det bara att vänta tills vintern är över om man inte själv kan hämta/lämna de.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MajaL
0

#12 Försenad post är knappast ovanligt och i den här kylan är det helt enkelt dödligt.

-Tänkte jag faktiskt inte alls på. Det har du faktiskt rätt i.

Dessutom tar det garanterat längre tid om köparen har brevinkast istället för brevlåda iom att Posten får skicka ut avi och grejer innan man ens kan hämta ut snäckorna och det ger ju en ännu längre försening.

-Vet bara att jag själv fått snäckor (vattensnäckor) skickade till mig denna årstid, och det gick utmärkt med värmepåse.

Jag tvivlade innan, på om värmepåse värkligen dög. Men jag blev överbevisad. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se