Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 2232 ggr
MajaL
0

Desinficering?

Om man ska skaffa en eremitkrabba, som är ganska kännslig för mycket (metalljoner, mm.) vad är bästa att desinficera med? Syftar på matskålar, inredning och även terrariet.

Kokar matskålarna nu, och har inredning i ugnen, men räcker det? Och vad är lämpligast till att desinficera terrariet med? (Till en kännslig liten krabbat)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

zickan
0

vercone är jätte bra. man kan spraya allt med det. sedan bara vädra. ska inte vara farligt om man vädrar det ordentligt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MajaL
0

#1 Okej. De är tydligen väldigt kännsliga, har jag läst. Och endast vatten rekomenderas.

Men jag har haft andra djur i terrariet nyligen, som omplaceras och som flyttat till ett annat terrarie nu.

Är det viktigt att använda ett medel, eller kan varmt vatten räcka?

Du säjer att man ska vädra ordentligt, men då tänker jag på att de är kännsliga, och man bör vädra extra ordentligt?

Känner mig så osäker, vill ju inte ta kol på en liten krabbat.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Någon som vet om man behöver sterelicera sanden? Det är blåfärgad sand, och i djuraffären sa de att det inte behövdes.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Trollhassel
0

Vart har du läst att de är så känsliga? Jag tror att det räcker med att koka grejerna, men jag är ingen expert på just dessa djur. Har haft krabba och det var inga problem.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MajaL
0

#4 Lite på plika ställen. Minns inte var tyvärr.

I djuraffären sa de att sanden inte behövde stereliceras, betyder det att jag inte behöver göra det?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Trollhassel
0

#5 Ja, det tror jag inte att du behöver göra men om du inte behöver göra det så finns det väl ingen större mening med att göra det med grejerna. Jag har aldrig hört talas om att det är så viktit. Håll hygienen bara. Betänk att dessa djur faktskt lever i naturen också, och där är inte allt Desinficerat.

Med Vänliga hälsningar

MajaL
0

#6 Super, tack. :) Blev så osäker, då jag fått för mig att jag läst det. Kan bara inte minnas var.

Tusentack igen alla. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Trollhassel
0

Vissa skaldjur är känsliga för kopparjoner i vattnet efter som de andas med gälar, men de kan man inte få bort med vircon eller något. Har aldrig hört talas om att man behöver köra med osmosvatten till dem, men kanske. Min sambo köpte sin första eremit i början på 80-talet, då de första kom till sverige. Jag tror inte att skötselråden har ändrats så mycket sedan dess och de skötselråden var glanska simpla. Nog är det väl så att dessa djur kan vara lite kinkiga men man får försöka hålla lite koll så att man följer råden man fått. Jag tror dock att dethär med desinficeringen är lite önödigt.

Med Vänliga hälsningar

MajaL
0

#8 Okej. Tackar. :)

Jag har hört att de är kännsliga mot metaller, och har skaffat ett vattenberedningsmedel.

Så det får minsann duga åt den lille krabbaten. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Trollhassel
0

#9 Javisst, det tror jag säkert att det ska göra :)

Med Vänliga hälsningar