Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 7165 ggr
Gerbilflicka
0

Exotiska husdjur

Jag har svårt för att få min klass och min lärare att tro på att man får ha fler husdjur än klassiska "hamster, kanin, marsvin" osv.

Behöver något jag kan visa för min lärare som bevisar att man faktiskt få ha väldigt mycket som husdjur, så länge de inte är viltfångade (förutom fisk), andra rovdjur än katt/hund/iller/grävling, primater, utrotningshotade osv.

Finns det någon som kan ge mig en bra källa att hänvisa till och något mer sammanfattande att visa?

FunkyShrimp
0

dessa sajter? :P tycker jag är rätt bevisande.

Gerbilflicka
0

Enskilda personer ar (hur kunniga de an ar) inte den perfekta kallan dock. Jag vill ha det svart pa vitt, lagligt satt sa ar det exakt det och det som galler. Glad Fortsatter att leta sa jag kanske hittar det innan nagon kan svara.

FunkyShrimp
0

menar inte enskilda personer utan själva sajterna :)
det finns väl nån lista på de djur man får ha som husdjur i sverige kanske?

Ladyinred
0

prata med jordbruksverket. de borde kunna hänvisa dej annars..

zickan
0

du finner det på jordbruksverkets hemsida under L108 lagen. står där att det är lagligt att hålla alla djur i sverige förutom hel/halapor, rovdjur och citeslistade djur utan papper.

vissa fångenskaps födda rovdjur är tillåtna. typ iller, grävling.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Trollhassel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite sjukt att du ska behöva bevisa det för dem. Be dem att kolla nätet. Jobbigt att inte bli betrodd när man berättar saker för folk.

Jag brukar berätta om vad jag har för djur hemma, och folk har väldigt svårt att tro mig. Vaddå? Det finns ju inga tusenfotingar som blir 35 cm långa, eller snäckor som väger 700g. Jodå, det gör det visst.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Fireant
0

#2 ledsen att säga detta, men vi är de flesta privatpersoner och de som har hållit på med dessa djur i ett antal år ska du nog kunna lite på när det gäller fakta, men som Trollhassel skriver så varför ska du behöva bevisa det för dem?

Skicka de otrogna hundarna till oss på vår hemsida så ska vi berätta för dem…

www.lovenest.se

mohahahahaha…………

mvh
Ante

[veralera]
0

#7 detta har ingenting med tråden att göra men jag älskar er hemsida.

Gerbilflicka
0

Kursen heter Sällskapsdjur och vi utbildar oss anda till djurvardare. Jag tycker det ar galet att vi ska lara oss om just husdjur utan att fa ga igenom nagra av de exotiska husdjuren som man faktiskt ocksa kan ha.

Nar jag berattade om nagra exotiska husdjur blev reaktionen direkt ifran lararen: "Nej, det far man absolut inte ha!" och jag blev genast idiotforklarad till max.

Jag vet att alla har inne ar superduktiga, men for vissa racker det inte med vad privatpersoner sager for da ar det latt att saga "jaha, men da ar de olagliga". (Vilket var det svar jag fick).

Anledningen till att jag vill bevisa det har for lararen och klassen ar for att jag tycker att alla som gar utbildningen som jag gar pa borde veta om sant har. Jag trodde det var helt sjalvklart att alla visste det om man har ett starkt djurintresse, men tydligen inte.
Sa kalla det att jag vill sprida kunskap. Glad

Fireant
0

#9 då ska du bara veta hur många som säger till oss att man inte får ha ekorrar i fångenskap!!

helt sjukt vad folk är duktiga.. *ler*

men det slutar alltid med : Jaså, det trodde jag inte!

#8  Tack så mycket.. och bättre ska den bli!!!

[veralera]
0

Va, så sjukt att din lärare som utbildar er till det inte ens vet det! Sjukt fan… Som om alla är intresserade av marsvin!

#10Ja måste väl säga att jag får samma reaktion angående den lilla kotten jag har här… Och så många som säger "men låt den bo ute" när jag klagar på att den bajsar överallt, och när jag säger att då kommer den gå i ide och dö så blir jag total idiotförklarad o_o Asså, jag som ägare borde väl veta mer om djuret än en människa som aldrig varit i kontakt med den djursorten innan? o_O

Gerbilflicka
0

Jag hatar jbv's hemsida…! Skrikandes Jag hittar seriost ingenting alls. Gråter

Saga85
0

Du kan även visa dem L80 som gäller för sällskaps- och hobbydjur.

Visa dem paragraf 4 till 7 i Kapitel 1, där står det svart på vitt.

Gerbilflicka
0

Tack! Skrattande

Frida-H
0

Känner igen det där, var samma sak på mitt gymnasium i samma kurs… Så irriterande när de inte kan lyssna och disskutera istället för att bara idiotförklara, speciellt när man vet att man har rätt ;)